کانسپت Vision EQXX مرسدس

کانسپت Vision EQXX مرسدس معرفی شد

چهارشنبه - 15 دی 1400

پیشرانه- پس از مدت‌ها انتظار و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان و رسانه‌ها، زیرشاخه الکتریکی برند مرسدس که تحت نام Mercedes-EQ شناخته می‌شود، بالاخره طبق قول و قرارهای قبلی و در سومین روز از سال ۲۰۲۲ میلادی از کانسپت EQXX Vision پرده برداشت.

پیشرانه- پس از مدت‌ها انتظار و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطبان و رسانه‌ها، زیرشاخه الکتریکی برند مرسدس که تحت نام Mercedes-EQ شناخته می‌شود، بالاخره طبق قول و قرارهای قبلی و در سومین روز از سال ۲۰۲۲ میلادی از کانسپت EQXX Vision پرده برداشت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» خودرویی که با هر بار شارژ کامل باتری‌هایش قادر به پیمایش مسافتی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد بود (که تقریباً برابر با مسافت بین دو شهر پاریس و برلین است!) و مرسدس ادعا دارد که EQXX کارآمدترین و آیرودینامیک‌ترین وسیله نقلیه‌ای است که از بدو تأسیس تاکنون ساخته است.

کانسپت Vision EQXX مرسدس

این ادعا آن‌چنان هم ادعای بی‌راهی نیست؛ چراکه با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از تمهیدات طراحانه و راهکارهای فنی و مهندسی، ضریب درگ خودرو به رقم شگفت‌انگیز و حیرت‌آور ۰.۱۷ cd رسیده و این یعنی EQXX تقریباً از هر وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌های جهان در حال تردد است، وضعیت آیرودینامیکی بهتری دارد. به لطف استفاده هوشمندانه از متریال‌های سبک اما پراستحکام در قسمت‌های مختلف بدنه (نظیر بهره جستن از ترکیب فایبرگلاس و فیبرکربن در درب‌های خودرو به‌جای متریال‌های رایجی نظیر آلومینیوم و استیل) وزن خالص خودرو نیز برابر با حدوداً ۱۷۵۰ کیلوگرم است که رقم درخورتوجهی برای چنین خودرویی محسوب شده و بر روی عملکرد فنی آن تأثیر مثبتی گذاشته است.

کانسپت Vision EQXX مرسدس

کانسپت Vision EQXX مرسدس

EQXX ازلحاظ سگمنت و ابعاد و اندازه‌های بدنه تقریباً در قد و قواره امثال تسلا مدل ۳ و مرسدس-بنز C-Class است هرچند ازلحاظ بصری و در نگاه اول ممکن است بزرگ‌تر از آن‌ها به چشم بیاید.

در حال حاضر بهترین و بالاترین میزان برد پیمایش در بین خودروهای حاضر در بازار متعلق به لاسید اِیر گرندتورینگ است که از پکیج باتری ۱۱۸ کیلووات ساعتی بهره‌مند است و با هر بار شارژ کامل باتری‌ها قادر به پیمایش مسافتی بالغ‌بر ۸۳۰ کیلومتر خواهد بود؛ اما مرسدس ادعا دارد که برد پیمایش فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتری EQXX باوجود بهره‌گیری از باتری‌هایی با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت حاصل خواهد شد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز بدان اشاره شد، مدیران و مهندسان مرسدس هنگام صحبت در مورد این خودرو بیشتر از واژه کارآمدی و کارایی (Efficiency) استفاده می‌کنند پس عجیب و غیرمنتظره نیست اگر در طراحی و توسعه EQXX افزایش راندمان و کارایی به‌عنوان اولویت اصلی و مقدم بر عملکرد (Performance) مدنظر قرارگرفته باشد. درنتیجه در مشخصات فنی EQXX نباید چشم‌انتظار دیدن آمار و ارقام خیره‌کننده در بخش‌های قدرت و شتاب باشید چراکه میزان قدرت تنها موتور الکتریکی خودرو برابر با ۲۰۱ اسب‌بخار است.

در مقایسه با پرچم‌دار فعلی محصولات الکتریکی مرسدس یعنی سدان EQS، پکیج باتری‌های بکار گرفته‌شده در EQXX پنجاه‌درصد فضای کمتری را اشغال می‌کنند و ۳۰ درصد وزن پایین‌تری دارند تا تناسب بیشتر و بهتری با ابعاد و اندازه‌های بدنه و کابین یک خودروی کامپکت داشته باشد. ۱۱۷ عدد سلول خورشیدی نیز بر روی سقف خودرو تعبیه شده که به یک منبع ۱۲ ولتی متصل هستند تا نیروبخش تعداد قابل‌توجهی از عملگرها و سامانه‌های برقی خودرو (نظیر سیستم گرمایشی یا سامانه ارتباطی-سرگرمی) باشند. طبق ادعای مرسدس، وجود این سلول‌های خورشیدی در بهترین حالت (منظور یک روز آفتابی یا حداقل غیر بارانی است!) می‌تواند تا حدوداً ۲۴ کیلومتر بر افزایش بُرد پیمایش خودرو مؤثر باشد.

در نمای ظاهری EQXX، با آخرین برداشت و به‌روزترین تعبیر از فلسفه طراحی Sensual Purity مرسدس مواجه هستیم که حجم پردازی‌های روان و سیال آن بسیار قدرتمند و گیرا به چشم می‌آید و آن‌طور که از گفته‌های سر طراح و مدیران ارشد مرسدس پیداست، احتمالاً به الگو و بلوپرینتی برای طراحی محصولات الکتریکی آتی مرسدس تبدیل خواهد شد.

در نمای جلوی EQXX و به تبعیت از ذات الکتریکی خودرو، خبری از جلوپنجره به شکل سنتی آن نیست و برخلاف خودروهای الکتریکی قبلی مرسدس سعی هم نشده تا فرم بصری کلی و شمایلی جلوپنجره به هر قیمتی در خودرو حفظ شود و درعین‌حال کارکردهای متفاوت و جدیدی (نظیر تعبیه سنسورها و رادارها) برای آن در نظر گرفته شود. درنتیجه لوگوی مرسدس دیگر در بین دو چراغ به چشم نمی‌خورد و به روی کاپوت خودرو نقل‌مکان کرده است که به‌طور ناخودآگاه هایپرکار AMG یعنی پروجکت‌وان را در ذهن تداعی می‌کند (ناگفته نماند که تعدادی از اعضای کلیدی تیم طراحی و مهندسی پروجکت‌وان در پروژه EQXX نیز دخیل بوده‌اند). چراغ‌های جلو که در گرافیک داخلی آن‌ها از دو سری باریکه نورانی به فرم لوگوی مرسدس (ستاره سه پر) استفاده‌شده است، با یک نوار نورانی باریک به یکدیگر وصل شده‌اند و در فاصله مابین آن‌ها و ورودی هوای سپر (که ازجمله وظایف آن خنک‌سازی باتری‌ها است) نیز شاهد استفاده جالب، هوشمندانه و ریزبینانه از پترن ستاره سه‌پر هستیم. نمای عقب دراماتیک EQXX نیز با آن چراغ‌های یکپارچه و به‌هم‌پیوسته و فرم خاص و بدیعش، در نگاه اول بسیاری را به یاد کانسپت IAA می‌اندازد که در اتوشو فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی و معرفی شده بود. ازجمله بخش‌های عملکردی در نمای عقب خودرو نیز دیفیوزر متغیر و متحرکی است که در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر فعال می‌شود.

کانسپت Vision EQXX مرسدس

کانسپت IAA (مخفف Intelligent Aerodynamic Automobile ) که در اتوشو فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شده بود

درمجموع و برخلاف محصولات الکتریکی پیشین مرسدس نظیر EQC، EQE و EQS که بعضاً طراحی و تناسبات بحث‌برانگیز و نه‌چندان دل‌چسبی داشتند، به نظر می‌رسد که EQXX با واکنش‌های بهتری از سوی کارشناسان و متخصصان دیزاین مواجه شود.

کانسپت Vision EQXX مرسدس

در نمای داخلی، با عناصر آشنای بیشتری مواجه هستیم اما طراحان EQXX در پرداخت برخی جزییات و خصوصاً گزینش ترکیب‌بندی رنگ‌ها و متریال‌های کابین حرف‌های نو و تازه‌ای برای گفتن دارند که ازجمله آن‌ها باید به استفاده گسترده از متریال‌های بازیافتی و تجدید پذیر در جای‌جای کابین اشاره کرد که در هماهنگی آشکار با ذات پاک و دوستدار محیط‌زیست خودرو است و ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از چرم گیاهی (حاصل از نوعی قارچ) برای پوشش صندلی‌¬ها، مواد گیاهی حاصل از بامبو برای کف‌پوش‌ها و یا استفاده از بطری‌های PET بازیافتی برای بافت موج‌دار موجود در رودری‌ها اشاره کرد. مضاف بر اینکه نمایشگر خمیده، سرتاسری و ۴۷.۵ اینچی و ۸K کابین EQXX در فرم‌پردازی و جانمایی تفاوت‌های آشکاری با EQE و EQS دارد و از چینش کلاسیک، رایج‌تر و به‌وضوح ساده‌تری بهره‌مند است.

مراسم رونمایی از EQXX به‌صورت اینترنتی انجام شد اما این خودرو به‌زودی در نمایشگاه CES لاس‌وگاس نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و گل سرسبد غرفه مرسدس- بنز در این نمایشگاه بزرگ تکنولوژی و فناوری خواهد بود.

کانسپت Vision EQXX مرسدس

کانسپت Vision EQXX مرسدس

کانسپت Vision EQXX مرسدس

نوشته: علی کریمی

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟