بدهی های تسویه نشده کنسرسیوم تشکیل شد

سه شنبه - 6 اردیبهشت 1401

پیشرانه – حالا بعد از پافشاری های دولت مبنی بر افزایش تولید خودروی ملی، خبر از ایجاد کنسرسیومی برای ساخت خودروی اقتصادی مطرح می شود.  این در حالی است که قطعه سازان همیشه از عدم پرداخت معوقات خود ناراضی بودند.

پیشرانه – حالا بعد از پافشاری های دولت مبنی بر افزایش تولید خودروی ملی، خبر از ایجاد کنسرسیومی برای ساخت خودروی اقتصادی مطرح می شود. این در حالی است که قطعه سازان همیشه از عدم پرداخت معوقات خود ناراضی بودند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، موضوع واردات خودرو از موضوعاتی است که وزارت صمت آن را متقابل با تولید خودروی داخلی می داند. موضوعی که اختلافات میان مجلس و وزیر صمت را افزایش داد و حالا فاطمی امین را به استضیاح نزدیک تر کرده است. اما منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده امروز طرح خودروی اقتصادی در دست بررسی از سوی خودروسازان قرار دارد و حتی کنسرسیومی از قطعه سازان هم شکل گرفته است.

منطقی معتقده، خرید مستقیم سایت‌های تولید خودرو از سازندگان رده یک (TR۱)، طراحی خودرو، به حداقل رسانیدن لجستیک و همکاری خودروسازان و هم‌افزایی بین آنها، شرایط برای تولید خودروی ارزان را فراهم می کند.

البته با وجود مشکلاتی که صنعت خودرو دارد، شاید دستیابی به چنین نتیجه ای کمی سخت باشد، از سویی دیگر با آزاد سازی واردات خودرو شانس رقابت خودروی ملی با خودرو های خارجی بسیار کم خواهد شد.

اما نکته مهم در این میان بدهی خودروسازان به قطعه سازان است که بارها فعالان حوزه قطعه سازی نسبت به این موضوع گله مند بودند. درواقع بدهی خودروسازان یکی از مشکلات اصلی است که توانست در سال های اخیر صنعت خودرو را هر روز ضعیف تر از قبل کرده و فرصت افزایش توان رقابتی را ازاین بخش صنعتی کشور گرفته است.

باید دید قطعه سازان برای ایجاد این کنسرسیوم تا چه اندازه سرمایه گذاری انجام داده و با استفاده از چه روش هایی به دنبال تولید محصولی با کیفیت اما ارزان هستند.

در این میان می توان به افزایش همکاری خودروسازان و قطعه سازان با شرکت های دانش بنیان امیدوار بود که به نوعی می تواند شعار سال را هم محقق کرده و برنامه افزایش تولید خودرو را هم اجرایی کند.

البته در حالی وزارت صمت از برنامه ریزی برای افزایش تولید خودرو خبر می دهد که  مجلس شورای اسلامی نسبت به عقب نشینی این وزارتخانه در برابر واردات اولتیماتوم داده است. در غیر این صورت مجلس استیضاح فاطمی امین را کلید می زند. باید دید فاطمی امین قربانی واردات خودرو می شود یا همچنان بر جایگاه وزارت تکیه زده و برنامه های خودرویی خود را پیش خواهد برد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟