پژو 405 دوگانه سوز مشخصات فنی و قیمت

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

سه شنبه - 14 آبان 1398

پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب می‌شد به بازار عرضه کرد.

پیشرانه- شرکت خودروسازی پژو فرانسه در سال اواخر دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام پژو ۴۰۵ که جزوی از سدان های کلاس D محسوب می‌شد به بازار عرضه کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در سال ۱۹۸۸ میلادی پژو ۴۰۵ اسپرت، لقب بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد. کار تولید و مونتاژ این خودرو در ایران، توسط ایران‌ خودرو در دهه ۷۰ شمسی آغاز شد.

شرکت ساپکو (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو) نیز از سال ۱۳۷۳ بیش از ۵۰ درصد قطعات پژو ۴۰۵ را بومی‌سازی و تا سال ۱۳۷۷ ۷۰ درصد از قطعات این خودرو را تأمین نمود.

جالب است بدانید پژو ۴۰۵ بعد از خودرو پراید، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ساخته‌شده در کشور است که به دلیل برخورداری از مزایایی همچون خدمات پس از فروش آسان و در دسترس، قیمت مناسب، قطعات مصرفی ارزان، اتاق جادار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین خودروهای ایرانی شناخته می‌شود.

ازآنجایی‌که از عمر طراحی پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ سال می‌گذرد، طبیعی است که نمی‌توان ایمنی و سطح بالای تجهیزات رفاهی را از آن انتظار داشت.

پژو ۴۰۵، یک سدان خانوادگی فرانسوی است که نخستین بار در سال ۱۹۸۷ توسط پژو رونمایی شد و توانست به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند. ازجمله اینکه در سال ۱۹۸۸ جایزه بهترین خودرو سال اروپا را با بالاتری آرا ممکن از آن خود کرد. تولید این خودرو در اروپا در سال ۱۹۹۷ و پس از فروش ۲.۵ میلیون واحدی در سراسر جهان خاتمه یافت؛ اما این اتفاق در چند کشور ازجمله ایران رخ نداد.

ایران‌ خودرو در سال ۱۳۶۸ تصمیم به تولید پژو ۴۰۵ در ایران گرفت و از آن زمان تاکنون، روند تولید آن ادامه دارد. پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو مدتی با موتور ۲.۰ لیتری کاربراتوری عرضه شد که به دلیل قدرت زیاد و توانایی‌های فنی مطلوب، مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ اما پس از مدتی تولید پژو ۴۰۵ با موتور کاربراتوری متوقف و موتور ۱.۸ لیتری جایگزین آن شد.

مشخصات فنی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز

پژو ۴۰۵ GLX، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ با حجمی برابر با ۱.۸ لیتر بوده که قادر به تولید قدرت ۹۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۳ نیوتن‌متر است که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۵ سرعتِ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز به‌جز بهره‌مند شدن از سوخت گاز، ازلحاظ فنی هیچ تفاوت دیگری با مدل قبلی ۴۰۵ ندارد. این خودرو ازلحاظ طراحی و امکانات نیز تغییری نکرده است. از معایب اصلی این خودرو نسبت به مدل پژو ۴۰۵ GLX را می‌توان در گشتاور پایین و کمبود فضای صندوق‌عقب خودرو به دلیل وجود مخزن گاز دید.

پژو ۴۰۵ با پسوند GLX از سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد؛ اما طبق گفته سازمان استاندارد، تولید و عرضه این مدل نوستالژی و قدیمی قرار بود از دی‌ماه ۱۳۹۷ متوقف شود.

برخلاف بیشتر خودروهایی که هم‌زمان با پژو ۴۰۵ دوگانه سوز وارد بازار شدند، هماهنگی خوبی در ترکیب رنگ فضای داخلی بارنگ بدنه وجود دارد و این موضوع به‌خوبی رعایت شده است. بااینکه نوع و کیفیت مواد بکار رفته در تولید این خودرو نسبت به نمونه خارجی تغییر پیداکرده و درواقع کمتر شده، اما با این هم می‌توان نمره قابل قبولی را به این خودرو داد. کنسول میانی این خودرو شامل دو دریچه کولر یا بخاری، پنل ساعت و کلیدهای خاموش و روشن، پنل تنظیمات کولر و بخاری، پنل سیستم صوتی و جاسیگاری است که معمولاً هم بارنگ مشکی تولید می‌شود.

جالب است بدانید، پژو ۴۰۵ با پسوند GLX از سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد؛ اما طبق گفته سازمان استاندارد، تولید و عرضه این مدل نوستالژی و قدیمی قرار بود از دی‌ماه ۱۳۹۷ متوقف شود.

ایمنی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در سطح مناسبی قرار دارد. مثلاً بادشکن‌های جلو، لبه سپر، برف‌پاک‌کن‌های متناسب با شیشه‌ها، درها با واشرهای لاستیکی خمیده که به کاپوت کاملاً کیپ شده است، کناره‌های خمیده تحتانی، دستگیره‌های در داخل قرار داده‌شده، آینه‌های دید عقب با دو زاویه پهن جهت دستیابی به بهترین وضعیت ایمنی تعبیه‌شده‌اند.

سیستم ترمزها با نوع موتور هماهنگی دارد و ترمزهای دیسکی با ابزار اندازه‌گیری شناور در قسمت جلو، ترمز کاسه‌ای عقب، فرمان هیدرولیک، ضربه‌گیرهای کناری تمام درها، ایمنی در کوچک‌ترین جزئیات در نظر گرفته‌شده است. درب‌های مستحکم پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز محافظت مسافران را در حوادث رانندگی ضربات کناری افزایش می‌دهند. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ایران‌خودرو رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، رانا، تندر ۹۰ و پژو پارس را در مقابل خود می‌بیند که قیمت پایین‌تری از همه مدل‌های یادشده دارد.

اما با توجه به کیفیت بسیار پایین چه در ویژگی‌های فنی و چه در داخل کابین و استهلاک بالا، خرید آن توصیه نمی‌شود. بهتر است گزینه‌هایی همچون تندر ۹۰ دست‌دوم را در اولویت بگذارید. پژو ۴۰۵ در مدل دوگانه قیمت بالاتری از GLX دارد و باید بگوییم که هر دو این خودروها به دلیل قدیمی شدن طراحی اکنون دیگر طرفدار زیادی ندارند و خریداران خودروهای دست‌دوم ایرانی و چینی را در اولویت خرید قرار می‌دهند.

ایمنی و گارانتی

متأسفانه پژو ۴۰۵ دوگانه سوز همچون مدل پایه خود از کیفیت ساخت بسیار پایینی برخوردار است که باعث شده این خودرو در بررسی‌های انجام‌شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نهایتاً ۲ ستاره کیفیت را کسب نماید. ازلحاظ ایمنی هم پژو ۴۰۵ اسپرت فقط به تجهیزات ایمنی مثل ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است و مانند دیگر محصولات ایران‌ خودرو دارای گارانتی و خدمات پس از فروش ۲۴ ماهه است.

رقبا قیمتی و بر اساس اندازه:

۴۰۵ دوگانه سوز ایران خودرویی رقبایی چون پژو ۲۰۶ صندوق‌دار، تندر ۹۰، پژو پارس، رانا و ام وی ام ۵۳۰ را در مقابل خود می‌بیند که قیمت پایین‌تری از همه مدل‌های یادشده دارد.

اما با توجه به کیفیت بسیار پایین مونتاژ مثل ویژگی‌های فنی و داخل کابین و استهلاک بالا، خرید ۴۰۵ دوگانه سوز توصیه نمی‌شود.

بهتر است اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را داشته باشید گزینه‌هایی همچون تندر ۹۰ دست‌دوم را در اولویت بگذارید.

پژو ۴۰۵ دوگانه سوز قیمت بالاتری از GLX دارد، قیمت ۴۰۵ دوگانه‌سوز برای مدل ۹۸ در حدود ۸۱ میلیون و پژو ۴۰۵ معمولی هم در بازه قیمتی ۷۶ میلیون تومان قرار می‌گیرید جالب است بدانید که در سال ۹۶ این پژو محبوب قیمتی حدود ۳۲ میلیونی و در سال ۹۷ به رقم ۷۵ میلیون تومان را تجربه کرد و باید بگوییم به دلیل قدیمی شدن طراحی، اکنون دیگر طرفدار زیادی ندارد و خریداران خودروهای دست‌دوم رنو و چینی را در اولویت خرید قرار می‌دهند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟