پراید 111

پراید ۱۱۱ و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دوشنبه - 20 آبان 1398

پیشرانه- بدون شک پراید را می‌توان پرفروش‌ترین خودروی حال حاضر و حتی شاید ۱۰ سال اخیر کشور دانست. تعداد پرایدهای خریدوفروش‌شده در بازار ایران آن‌قدر هست که تا سال‌ها پس از توقف تولید احتمالی آن، همچنان پرایدهای زیادی در مدل‌های مختلف در خیابان‌های کشور ببینیم.

پیشرانه- بدون شک پراید را می‌توان پرفروش‌ترین خودروی حال حاضر و حتی شاید ۱۰ سال اخیر کشور دانست. تعداد پرایدهای خریدوفروش‌شده در بازار ایران آن‌قدر هست که تا سال‌ها پس از توقف تولید احتمالی آن، همچنان پرایدهای زیادی در مدل‌های مختلف در خیابان‌های کشور ببینیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران تولید شد و همه مدل‌های آن زمان از نوع کاربراتوری بودند. در ابتدا پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار عرضه می‌شد. پس از گذشت سالیان دراز پراید هاچ بک امروزی شده، با نام پراید ۱۱۱ یا سایپا ۱۱۱ تولید می‌شود. تفاوت عمده این خودرو با مدل‌های قبلی هاچ بک تولیدی در طراحی مجدد چراغ‌های جلو و عقب، شکل پنجره عقب و کابین جدید است. در این مقاله به معرفی پراید ۱۱۱ سایپایی‌ها می‌پردازیم.

در سال ۱۳۸۸ بالاخره نسخه به‌روز شده پراید هاچ‌بک با نام سایپا ۱۱۱ معرفی شد. سایپا ۱۱۱ در ابتدا پنج تیپ مختلف داشت که با توجه به داشتن یا نداشتن فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده، دسته‌بندی می‌شدند.

مدل پایه‌ای ۱۱۱ تیپ ST بود که فاقد هر سه ویژگی است. تیپ LX آن فقط هیدرولیک، تیپ SL فقط ABS، تیپ SX هم هیدرولیک و هم ABS و تیپ EX نیز هر سه ویژگی را دارا بود. سال ۱۳۹۱ تیپ ششم ۱۱۱ با نام LE و با تیراژ محدود تولید شد که به لحاظ تجهیزات همانند تیپ ST بود، ولی ایربگ راننده هم داشت.

تنها تفاوت این دو تیپ از پراید ۱۱۱ در نوع فرمانی است که در این دو خودرو به‌کاررفته به این صورت که فرمان تیپ SE به‌صورت هیدرولیک و فرمان تیپ TL از نوع غیر هیدرولیک است.

پراید ۱۱۱ به لطف طراحی جذاب‌تری که نسبت به مدل گذشته خود (پراید نسیم) دارد توانست با استقبالی نسبتاً خوبی مواجه شود. از یک دید کلی اگر بخواهیم پراید ۱۱۱ را تعریف کنیم باید بگوییم که پراید ۱۱۱ همان پراید ۱۳۲ است که هاچ بک شده است! نمای داخلی پراید ۱۱۱ نیز هیچ تفاوتی با مدل ۱۳۲ نداشته و همچنان شاهد یک طراحی قدیمی با متریال بی‌کیفیت هستیم که چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

درواقع پراید ۱۱۱ نمونه هاچ‌بک پراید صندوقدار است که این مدل برای نخستین بار در اوایل دهه ۷۰ شمسی توسط کمپانی کیا موتور کره جنوبی وارد بازار خودرویی کشور شد و پراید ۱۱۱ امروزی حدود ۷ سال قبل به‌عنوان فیس لیفت پراید هاچ‌بک به بازار داخلی کشور عرضه شد. لازم به ذکر است که پراید ۱۱۱ در اصل مدل هاچ‌بک ۱۳۲ (صندوق‌دار) است.

طراحی داخلی و ظاهری پراید ۱۱۱

طراحی بدنه‌ی پراید که در ابتدا توسط شرکت ژاپنی مزدا انجام‌شده، در مدل ۱۱۱ که جایگزین پراید هاچ بک شده است، به تغییراتی نظیر فرم چراغ‌های جلو و عقب و شیشه‌ی عقب خلاصه می‌شود. پراید یک خودروی کوچک و اقتصادی است و ازنظر طراحی حرف خاصی برای گفتن ندارد. بدنه این خودرو بسیار سبک است و کیفیت ساخت چندان بالایی نیز ندارد؛ اما در مدل‌های ۹۰ به بعد ظاهراً استحکام ورق بدنه این خودرو نسبت به انواع دیگر پراید تا حدودی تقویت‌شده است.

فضای داخلی با توجه به‌اندازه کوچک کلی این خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل اندازه کوچک صندلی‌هایش، فضای نشستن سرنشینان را می‌توان کافی توصیف کرد. داشبورد و کنسول میانی پراید طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر پراید را دارد. داشبورد پرایدهای ۱۱۱ که اخیراً تولید می‌شوند تغییریافته و با عنوان داشبورد جدید عرضه می‌شود. از امکانات رفاهی این سایپا ۱۱۱ می‌توان به این موارد اشاره کرد: شیشه‌بالابر برقی، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی درب‌های جلو، گرم‌کن شیشه عقب، آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل، برف‌پاک‌کن شیشه جلو با دور قابل تنظیم، برف‌پاک‌کن عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان هیدرولیک، چراغ جلو باقابلیت تنظیم زاویه نور، چراغ‌خطر سوم و…

مشخصات فنی پراید ۱۱۱

مشخصات فنی پراید ۱۱۱ هیچ فرقی با مشخصات فنی پراید ۱۳۲ ندارد. پیشرانه  M13 آن، ۴ سیلندر است و حجمی برابر ۱۳۲۳ سی‌سی دارد که می‌تواند در دور موتور ۵۲۵۰ دور بر دقیقه ۷۱ اسب بخار قدرت و در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. گیربکس استفاده‌شده در آن نیز از نوع دستی و ۵ دنده است.

این موتور ظرف ۱۴.۱ ثانیه، سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ می‌رساند و حداکثر سرعتی برابر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد. پراید ۱۱۱ ظرفیت باکی برابر ۴۰ لیتر دارد اما مصرف سوخت پراید ۱۱۱ با توجه به موتور نه‌چندان قوی، بسیار بالاست. این موتور در مسیر ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر ۶.۴۴ لیتر می‌سوزاند.

ایمنی و خدمات پس از فروش

در میان همه تیپ‌های پراید ۱۱۱، ترمز ABS، کیسه هوا راننده و فرمان هیدرولیک جزء موارد و امکاناتی است که می‌تواند متفاوت باشد. البته با توجه به اجباری شدن ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوا برای همه خودروها، قاعدتاً پراید نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد.

همچنین فرمان سایپا ۱۱۱ در تیپ‌های فول هیدرولیک است. سیستم قفل مرکزی و ضد سرقت از دیگر امکاناتی است که پراید ۱۱۱ داراست. سایپا ۱۱۱ از طرف سایپایی‌ها با گارانتی ۱۲ ماهه ارائه می‌شود.

رقبا

در آخر باید گفت که به نظر می‌رسد به دلیل عدم وجود تنوع خودروهای هاچ بک در این رنج قیمتی، اگر به دنبال یک هاچ بک شهری کم‌مصرف هستید تنها گزینه که پیشرو دارید پراید ۱۱۱ خواهد بود مگر اینکه با صرف هزینه بیشتر به سراغ تیبا ۲ یا نمونه‌های کارکرده فولکس گل یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲  با کارکرد بالا بروید.

قیمت

هم‌اکنون و در زمان انتشار این مطلب پراید ۱۱۱ مدل سال ۹۸ باقیمت ۳۸.۴ میلیون تومان توسط نمایندگی و ۵۱.۷ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. این قیمت برای پراید ۱۱۱ صفرکیلومتر سفید است، در صورت تمایل به خرید پرایدی بارنگ دیگر، ۳۰۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌گردد. اگر قصد خرید خودرو با بودجه‌ی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارید می‌توانید به سراغ این خودرو بروید. (البته زمانی که شما این مطلب رو می خوانید احتمالا قیمت این خودرو بسیار بالاتر است)

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • امیر حسین | ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱:۲۲ ق٫ظ

    در اخر
    بله قیمتش الان بالای ۳۰۰ ملیونه