کیا سراتو 2000 سایپا

کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا و هر آنچه باید درباره آن دانست

چهارشنبه - 22 آبان 1398

پیشرانه- کمپانی کیا موتور یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های کره جنوبی محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۵۷ آغاز کرده است.

پیشرانه- کمپانی کیا موتور به گواه ویکی‌پدیا یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های کره جنوبی محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۵۷ آغاز کرده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» تلاش‌های کیا موتورز برای حضور در جدال و رقابت بین خودروهای کوچک خانوادگی سرانجام در سال ۲۰۰۳ باعث تولد کیا فورته شد.

کیا سراتو یا به عبارتی کیا فورته که از شاسی مشترکی با کیا ریو بهره می‌برد، به نحوی همان پلتفرم پراید خودمان هست. بعد از تولید اولین نسل از سراتو، اسم آن به فورته تغییر کرد ولی در برخی کشورها همچون ایران ترجیح به عرضه آن با همان نام سراتو بود.

این سدان کوچک پس از عرضه به بازارهای جهانی با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد که کمپانی کیا را برآن داشت تا در سال ۲۰۰۸ نسل جدیدی از این خودرو را به بازار معرفی کند.

تولید نسل دوم کیا سراتو در سه کلاس هاچبک، سدان و کوپه انجام می‌گرفت که فقط مدل‌ کوپه و سدان آن به بازار داخلی ما راه پیدا کردند.

کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا در ایران در حال عبور از چهار نسل خود است که به لطف اطلس خودرو تمامی نسل‌های سراتو در ایران حضور پیداکرده و تا حد زیادی توانسته‌اند دل ایرانیانی که حق انتخاب زیادی هم در این کلاس نداشته را به دست بیاورد.

کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا  خودرویی پیشرفته باقدرتی مناسب و فضای کافی برای یک خانواده کم‌جمعیت ایرانی است که در کنار خدمات خوب اطلس خودرو در آن زمان‌ها باعث پیشرفت درفروش سراتو در نسل‌های بعدی خود بود. عرضه‌ی نسل دوم از سراتو، صرفاً در ایران و چین انجام می‌شود؛ درحالی‌که کارخانه‌های کیا در کشورهای کره، مکزیک، اکوادور، قزاقستان، مالزی و روسیه، نسل چهارم سراتو را تولید می‌کنند.

طراحی داخلی و ظاهری کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا

در مورد استایل ظاهری کیا سراتو آپشنال ساپیا می‌توان گفت که ماشین ساده، جذاب هماهنگ و اسپرتی است که بسیار از رنج‌های سنی آن را می‌پسندند ولی جوانان و کسانی که به اسپرت بودن ماشین اهمیت بیشتری می‌دهند راحت‌تر به سمت این ماشین کشیده می‌شوند.

از ویژگی‌های طراحی کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا حفظ زیبایی ماشین در بلندمدت است که ماندگاری و اصالت کیا سراتو را نشان می‌دهد.

کیا سراتو سایپا آپشنال و ساده که هم‌اکنون در حال مونتاژ در کارخانه سایپا است، نسل دوم این خودرو محسوب می‌شود که تولید جهانی آن در سال ۲۰۱۳ متوقف و با نسل سوم جایگزین شده است. سراتو مونتاژ شده در گروه صنعتی سایپا یک سدان جمع‌وجور شهری بوده که در دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت C جای می‌گیرد.

طراحی سپر جلوی سراتو سایپا آپشنال و سراتو سایپا بدون آپشنال، ساختار ساده‌ای دارد و با حداقل خطوط حجم‌دهنده ارائه‌شده است. علاوه بر خط زیر چراغ که پیش‌تر اشاره شد، صرفاً یک خط تقارن عمودی در مرکز سپر دیده می‌شود و حتی در نزدیکی چرخ تا چراغ مه‌شکن، خلاقیت خاصی وجود ندارد. مشابه جلوپنجره، در سه قسمت خالی سپر هم پلاستیک مشبک سیاه‌رنگ وجود دارد که با مه‌شکن‌های ساده و تقریباً چهارگوش در طرفین، طراحی‌شده است. ظاهر جلوی سراتو، زیبایی قابل قبولی ارائه می‌کند؛ اما بدون خطوط حجم‌دهنده‌ی شاخص در کاپوت جلو، گلگیرهای و سپر تا حدودی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد.

الگوی طراحی ظاهری کیا سراتو در داخل کابین هم به‌کاررفته است و در عین سادگی، جذاب و اسپرت است و ارگونومی خوبی را هم دارا است و در کل کیا سراتو داخل کابین یک ماشین خوب است. کیا سراتو تولید سایپا نسبت به نمونه‌های وارداتی این ماشین ازنظر کیفیت ساخت و کیفیت متریال به‌کاررفته دچار افت شده است.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به‌محض ورود به خودرو به تنظیمات صوتی حرفه‌ای خواهید پرداخت، یک سیستم پخش MP3 با پورت‌های ورودی USB،AUX و IPOD در کنار ۶ خروجی پخش صدا شما را راضی نگه می‌دارد.

برای استارت زدن خودرو نیازی به سوئیچ‌های قدیمی ندارید چراکه کلید کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا در نوع هوشمند ارائه می‌شود. نور فضای پشت آمپر نیز به‌صورت خودکار کم‌وزیاد خواهد شد که درمجموع نمای درون خودرو را زیبا خواهد کرد. همچنین اطلاعات سفر و حرکت خود را روی یک نمایشگر کوچک سفری مشاهده کنید.

تفاوت سراتو سایپا آپشنال با سراتو وارداتی را می‌توان در حذف آپشن های زیر دانست که به‌اختصار توضیح می‌دهیم:

  • کاهش سایز رینگ‌های خودرو از ۱۷ به ۱۶
  • کاهش کیفیت متریال داخلی
  • استفاده از ترمزهای کاسه‌ای در عقب خودرو به‌جای نمونه‌های دیسکی
  • حذف سیستم کنترل پایداری (ESP)
  • حذف سیستم کنترل کشش (TCS)
  • حذف ایربگ های جانبی جلو و پرده‌ای
  • حذف سیستم گرم‌کن صندلی‌ها
  • کاهش کیفیت رنگ بدنه خودرو

مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا

خودروسازی سایپا سراتو را در دو مدل با پیشرانه های ۱۶۰۰ سی‌سی با گیربکس دستی و موتور ۲۰۰۰ سی‌سی با گیربکس اتوماتیک مونتاژ می‌کرد اما بعدها به دلیل نبود آپشن های رفاهی مدل‌های آپشنال را به‌عنوان سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای‌ آپشنال و سراتو ۲۰۰۰ آپشنال را به بازار تشنه خودروهای زیر ۲۰۰ میلیون تومانی معرفی کرد.

موتور ۲ لیتری سراتو آپشنال اتوماتیک حداکثر ۱۵۶ اسب‌بخار در دور ۶۲۰۰ دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۹۴ نیوتن ‌متر در دور ۴۳۰۰ دارد. گیربکس این مدل نیز از نوع اتوماتیک ۶ سرعته باقابلیت تعویض دستی به‌صورت تیپ تیرونیک است. شتاب صفر تا صد این مدل موتور حدود ۱۱ ثانیه است، مصرف سوخت سراتو ۲۰۰۰ به‌صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر است؛ اما سراتو با پیشرانه ۱.۶ لیتری حداکثر قدرت ۱۲۴ اسب بخار را داراست و همچنین نسخه سراتو ۱۶۰۰ سی‌سی به جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی مجهز شده است.

ایمنی و خدمات پس از فروش

در‌ طی چندین سال گذشته کمپانی کیا با تولید محصولاتی امن و مستحکم به همگان ثابت کرده است که مسئله امنیت برای کره‌ای‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا کیا سراتو وارداتی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه‌ بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) شد و همچنین این خودرو در سال ۲۰۱۰ به‌واسطه استحکام و ایمنی بالای خود توانست به‌عنوان یکی از امن‌ترین خودروهای اقتصادی دنیا شناخته شود.

اما در مورد ایمنی کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا باید گفت که ترمزهای عقب سراتو سایپا کاسه‌ای است که این موضوع نیز یک نکته منفی جدی برای آن به شمار می‌آید و ایمنی آن را تا حدی کاهش می‌دهد. به‌خصوص هنگام ترمزهای ناگهانی که باعث تکان نسبتاً شدید عقب خودرو و عدم تعادل آن می‌شود. ضمن اینکه کیسه‌های هوای جانبی راننده نیز حذف‌شده است و همچنین سراتو سایپا فاقد سیستم ESP نیز است.

در بخش ایمنی این خودرو به امکاناتی همچون ۲ کیسه‌ی هوا، ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم کمکی ترمز (EBD) مجهز شده است. همچنین باید گفت سراتو سایپا دارای ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی سایپایی‌ها است.

رقبا

اگر قصد خرید ماشینی در این بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را دارید بد نیست که نگاهی به هاوال H2 و مدل‌های کارکرده مزدا ۳ و هیوندای اکسنت و نیز هیوندای i20 بیندازید که از کیفیت بالاتری نسبت به سراتو سایپا برخوردارند و مطمئناً در درازمدت می‌توانند رضایت بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند.

بد نیست بدانید در حال حاضر بازار خریدوفروش کیا سراتو آپشنال در کنار هیوندای اکسنت کرمان موتور از وضعیت مناسبی برخوردار است و با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند.

کیا سراتو ۲۰۰۰ سایپا با توجه به قیمت‌های فعلی رقیب مستقیم هیوندای اکسنت کرمان موتور و هیوندای i20 است که دراین‌بین هیوندای i20 و اکسنت، ارزش خرید بالاتری دارند و در اولویت خرید قرار می‌گیرند.

قیمت

طبق آخرین اعلامیه‌ی رسمی سایپا، قیمت سراتو آپشنال با پیشرانه‌ ۲ لیتری به‌عنوان تنها نسخه‌ این خودرو که در حال حاضر پیش‌فروش می‌شود، ۲۹۵میلیون تومان خواهد بود. سراتو آپشنال با پیشرانه‌ ۱.۶ لیتری، دیگر تولید نمی‌شود. جالب است بدانید قیمت سراتو سایپا در فروردین سال ۹۷ کمتر از ۱۲۰ میلیون تومان بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟