مروری بر نمایشگاه خودروی مازندران

پنجشنبه - 24 شهریور 1401

پیشرانه – سه‌شنبه هفته جاری مورخ ۲۲ شهریورماه، نمایشگاه خودرو مازندران بعنوان بزرگترین و مهم‌ترین رویداد خودرویی شمال کشور پس از وقفه‌ای چندساله فعالیت خود را از سر گرفت. این نمایشگاه تا روز جمعه مورخ ۲۵ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر (جنب پل و رودخانه تلار) برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ الی ۲۲ از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند.

پیشرانه – سه‌شنبه هفته جاری مورخ ۲۲ شهریورماه، نمایشگاه خودرو مازندران بعنوان بزرگترین و مهم‌ترین رویداد خودرویی شمال کشور پس از وقفه‌ای چندساله فعالیت خود را از سر گرفت. این نمایشگاه تا روز جمعه مورخ ۲۵ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر (جنب پل و رودخانه تلار) برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷ الی ۲۲ از این نمایشگاه بازدید به عمل بیاورند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه»  در این دوره خودروسازانی همچون گروه سایپا، مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور و فردا موتورز در بخش خودروهای سبک و خودروسازانی همچون شایان‌دیزل و رخش خودرو در بخش خودروهای سنگین از جمله حاضرین و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه محسوب می‌شوند و ‌از شاخص‌ترین خودروسازان غایب در این دوره از نمایشگاه نیز می‌توان به گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه بهمن اشاره داشت و علاوه بر اینها و با توجه به سایر رویدادهای خودرویی امسال می‌توان به غیبت خودروسازانی همچون آرین پارس موتور (لاماری) و آمیکو نیز اشاره کرد.

مروری اجمالی بر برگزاری نمایشگاه خودرو مازندران در سالهای گذشته

از زمان استقرار محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر، نمایشگاه خودرو، قطعات و صنایع وابسته از جمله رویدادهای سالانه تقریبا ثابت آن به حساب می‌آمد که برگزاری آن از سالهای دهه هشتاد شمسی با توالی و نظم نسبتا خوبی تا اواسط دهه نود شمسی ادامه داشت. مسلما این نمایشگاه در بحث سطح و کیفیت برگزاری هم‌تراز با سایر رویدادهای خودرویی مهم کشور ( نمایشگاه‌های خودرو مشهد، شیراز و اصفهان) ارزیابی نشده و نمی‌شود و علیرغم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای استان مازندران، این رویداد به دلایل مختلف در برخی سالها توسط خودروسازان یا واردکنندگان هم آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شد و بسیاری از آنها غالبا نه بطور مستقیم بلکه با نمایندگان و عاملیت‌های مجاز خود در شهر، منطقه یا استان در آن حضور می‌یافتند. نگارنده حتی سالهایی را به یاد دارد که این نمایشگاه صرفا با یک یا دو خودروساز ( مثلا در سال ۱۳۸۷ فقط با حضور گروه صنعتی ایران‌خودرو) برگزار می‌شد ( بخشی از این وضعیت به عدم ساخت سالن دوم نمایشگاه و در نتیجه محدودیت‌های فضایی و مکانی برمی‌گشت) اما اوضاع برای این رویداد به همین منوال نماند و در سالهای پایانی برگزاری ( خصوصا سالهای ۹۵ و ۹۶) که مصادف با دوران پسابرجام و اوج‌گیری ورود و معرفی محصولات جدید از برندهای مختلف آسیایی و اروپایی بود، این نمایشگاه رونق خوبی را تجربه کرده و در مدار پیشرفت و ترقی قرار گرفته بود و انتظار می‌رفت به مرور بیشتر از اینها در کانون توجه قرار بگیرد. در سه، چهار سال اخیر اما آنچه که بر صنعت و بازار خودروی ایران گذشت ( در اثر خروج ایالات‌ متحده از برجام و نوسانات اقتصادی) و پس از آن پاندمی کرونا، برگزاری این نمایشگاه (و همینطور سایر رویدادهای خودرویی و نمایشگاهی کشور) را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در کما فرو برد اما با بهبود وضعیت و بازگشت تدریجی به شرایط عادی و نرمال، نمایشگاه خودرو مازندران نیز همانند بسیاری دیگر از رویدادهای خودرویی کشور فعالیتش را از سر گرفته است.

گروه سایپا

گروه سایپا یکی از دو سالن برگزاری نمایشگاه را به طور کامل به خود اختصاص داده بود و علاوه بر طیف نسبتا گسترده‌ای از نمایندگان و شرکت‌های تابعه، با خودروهایی قدم به مهم‌ترین رویداد خودرویی شمال کشور گذاشته بود که در سایر نمایشگاه‌های امسال ( چه در تهران و چه در شهرستان‌ها) نیز در غرفه این شرکت مشاهده شده بودند؛ کوییکR اتوماتیک، شاهین در رنگ‌های جدید و با گیربکس اتوماتیک و همچنین وانت‌های پادرا پلاس و کارون که همراه با نسخه‌های سفارشی و تیون شده(!) این وانت‌ها در غرفه زامیاد به نمایش گذاشته شده بودند. اما گل سرسبد غرفه سایپا و خودرویی که بیشترین توجهات را به خود معطوف کرده بود بدون شک هاچ‌بک‌کراس جدید سایپا یعنی آریا بود. نسخه تیونینگ‌شده و مسابقه‌ای آریا نیز دیگر پای ثابت غرفه سایپا در نمایشگاه‌های مختلف است و در نمایشگاه قائم‌شهر نیز این خودرو در جلوی ورودی اصلی سالنی که میزبان گروه سایپا است قرار داده شده بود.

فردا موتورز

در دیگر سالن برگزاری نمایشگاه، فرداموتورز بزرگترین غرفه را به خود اختصاص داده بود و با طیف کامل محصولاتش حضوری قدرتمند در نمایشگاه خودرو مازندران داشت. چندین دستگاه از کراس اوورهای SX5 و T5 در رنگ‌های مختلف ( برخی از این رنگ‌ها اخیرا به پالت رنگ‌های قابل انتخاب برای بدنه این خودرو افزوده شده) در نمایشگاه حاضر بودند اما سدان ساب-کامپکت فردا ۵۱۱ تنها در یک دستگاه و یک رنگ (مشکی) به نمایشگاه آورده شده بود. علاوه بر اینها اما فرداموتورز جدیدترین و شکیل‌ترین محصول خود یعنی ون لوکس M4 را نیز به مازندران آورده بود که رونمایی از آن در واپسین ساعاتِ نخستین روز از برگزاری نمایشگاه صورت پذیرفت. قرار است تا دو ماه آینده قیمت‌گذاری و برنامه فروش M4 بصورت رسمی اعلام شود.

کرمان‌موتور

کرمان موتور توسط نماینده فروش و خدمات پس از فروش خود در این رویداد حاضر شده بود و اکثر خودروهای موجود در سبد محصولاتش شامل پیکاپ کی‌ام‌سی T8، سدان ساب-کامپکت J4 و کراس‌اوور کامپکت جک S5 را با خود به نمایشگاه آورده بود اما در این بین، حضور محصول جدید این کمپانی یعنی سدان فست‌بک کی‌ام‌سی J7 با رنگ قرمز ( در رویدادهای پیشین غالبا این خودرو در رنگ‌های سفید، زرد و خاکستری به نمایش گذاشته شده بود) جذابیت بازدید از غرفه کرمان‌موتور را دوچندان ساخته بود؛ خودرویی که بی‌تردید گل سرسبد این غرفه و یکی از دو رونمایی مهم نمایشگاه در روز نخست لقب می‌گیرد و حسابی در کانون توجهات قرار گرفته بود. علاوه بر اینها، این احتمالا اولین باری است که یک خودرو کاملا جدید با چنین فاصله کوتاهی از اولین معرفی و رونمایی رسمی‌اش، پای به نمایشگاه خودرو مازندران می‌گذارد!

مدیران‌خودرو

مدیران‌خودرو نیز همانند کرمان موتور بطور مستقیم در این نمایشگاه حاضر نشده بلکه به واسطه عامل فروش و خدمات پس از فروش خود در شهرستان قائم‌شهر پای به این دوره از نمایشگاه گذاشته است. در غرفه مدیران‌خودرو خودروهای خانواده MVM شاملX22، X22 پرو، X55 پرو، آریزو ۵ توربو و تیگو ۷ به نمایش گذاشته شده بودند که در این بین غیبت تعدادی از جدیدترین و شاخص‎ترین محصولات این شرکت یعنی تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ و آریزو ۶ پرو (که هم‌اکنون جملگی تحت برند فونیکس عرضه می‌شوند) حسابی توی ذوق می‌زد.

شایان‌ دیزل

شایان دیزل همانند سایر رویدادهای خودرویی امسال، در نمایشگاه خودروی مازندران نیز حضور بسیار پررنگی داشت و کشنده دافران H7 را در رنگ‌ها و مدلهای مختلف به غرفه خود و محوطه برگزاری نمایشگاه (جلوی درب ورودی اصلی سالن) آورده بود که این کشنده با بازخوردهای مثبتی از سوی بازدیدکنندگان روبرو شد.

رخش خودرو

رخش‌خودرو تعدادی از کامیون و کشنده‌های کاماز را به نمایشگاه امسال آورده بود اما در مقایسه با دیگر سنگین‌ساز حاضر در نمایشگاه یعنی شایان‌دیزل، غرفه رخش‌خودرو زرق و برق چندانی نداشت و در نتیجه توجه بازدیدکنندگان کمتری را به خود جلب می‌کرد.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در گوشه‌ای از سالن برگزاری نیز شاهد حضور تعدادی از خودروی کلاسیک آمریکایی، آلمانی و ژاپنی ( شامل فولکس‌واگن بیتل، مرسدس-بنز W123، ب‌ام‌و E12، تویوتا کارینا، کدیلاک سویل و …) بودیم.

 

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟