بررسی میتسوبیشی اکسپندر 2022؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

بررسی میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

چهارشنبه - 6 مهر 1401

پیشرانه- آرین موتور در صفحه اینستاگرام خود میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲ را به‌عنوان یک کراس‌اوور چندمنظوره جدید معرفی کرده و همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده تصمیم‌ این شرکت جهت عرضه میتسوبیشی اکسپندر به‌عنوان یک شاسی‌بلند اقتصادی به بازار ایران باشد.

پیشرانه- آرین موتور در صفحه اینستاگرام خود میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲ را به‌عنوان یک کراس‌اوور چندمنظوره جدید معرفی کرده و همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده تصمیم‌ این شرکت جهت عرضه میتسوبیشی اکسپندر به‌عنوان یک شاسی‌بلند اقتصادی به بازار ایران باشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بر همین اساس بهتر دیدیم تا این خودروی خوش‌قدوقامت ژاپنی را به‌طور کامل معرفی کرده و ویژگی‌های نسخه احتمالی آن برای بازار ایران را به اطلاع برسانیم.

 

بررسی میتسوبیشی اکسپندر 2022؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

معرفی میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکسپندر به‌عنوان یک خودروی کراس‌اوور چندمنظوره در سال ۲۰۱۷ در کشور اندونزی رونمایی شد. این خودرو ازلحاظ کلاس بدنه به‌عنوان یک مینی ون خانوادگی نیز دسته‌بندی می‌شود، اما طراحی ظاهری آن به‌گونه‌ای است که عمدتاً اکسپندر را به‌عنوان یک کراس‌اوور چندمنظوره می‌شناسند. به هر ترتیب این خودرو ابعاد نسبتاً بزرگی دارد و به در قالب یک خودروی هفت سرنشین به فروش می‌رسد.

در سال ۲۰۲۲ نیز نسخه فیس‌لیفت آن به بازار عرضه شد که طرح چهره کمی جذاب‌تر و نمای داخلی امروزی‌تر را در عین اقتصادی بودن (ازنظر کیفی) به نمایش می‌گذاشت.

اکسپندر

نمونه‌های واردشده از این خودرو به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قیمتی معادل حدود ۱۶۴۰۰ تا ۱۷۳۰۰ دلار دارند؛ پس با توجه به سقف قیمتی در نظر گرفته‌شده برای واردات خودرو به کشور که معادل ۲۰ هزار دلار است، میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲ به‌راحتی می‌تواند در ایران حضور پیدا کند. ظاهراً شرکت آرین موتور چنین قصدی دارد و به‌صورت چراغ خاموش و غیرمستقیم در صفحات فضای مجازی خود این خبر را اعلام کرده است.

بررسی میتسوبیشی اکسپندر 2022؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

طراحی چهره اکسپندر مشابه دیگر محصولات کراس‌اوور جدید میتسوبیشی حالتی فانتزی، پویا و مدرن پیدا کرده است. چراغ‌های ابرویی دیلایت فرمی اسپرت به چهره بخشیده‌ و چراغ‌های اصلی نیز به قسمت میانی سپر انتقال پیداکرده‌اند.

 

بررسی میتسوبیشی اکسپندر 2022؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

همچنین نمای داخلی مدل ۲۰۲۲ کمی مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است تا تطابق بیشتری با سلیقه و میل مشتریان امروزی پیدا کند؛ داشبورد چندلایه نیز که ازلحاظ متریال در حد اقتصادی دسته‌بندی می‌شود، نمایی ساده اما متعادل را به نمایش می‌گذارد. سیستم مالتی مدیا نیز نسبت به مدل قبلی اصلاح‌شده و حالا هم کیفیت بهتر و هم نمای دل‌چسب‌تری را در کابین ایجاد کرده است.

بررسی میتسوبیشی اکسپندر 2022؛ گزینه اصلی واردات توسط آرین موتور

ابعاد بزرگ خودرو اجازه می‌دهد که کابین میتسوبیشی اکسپندر به‌ویژه ردیف اول و دوم بسیار جادار باشد. ردیف سوم نیز می‌تواند پذیرای افراد کوتاه‌قد و یا کودکان شود؛ بنابراین این خودروی هفت‌نفره انتخابی بسیار مناسب برای خانواده‌هایی با جمعیت ۶ یا ۷ نفر خواهد بود.

مشخصات فنی میتسوبیشی ۲۰۲۲

میتسوبیشی اکسپندر در کلیه بازارها و تمامی نسخه‌های خود صرفاً با موتور کم‌حجم و اقتصادی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر به فروش می‌رسد. این پیشرانه معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. با این حساب واضح است که میتسوبیشی اکسپندر با توجه به ابعاد بزرگ و قدرت کم موتور خود، توان حرکتی مهیج و جوان‌پسند را به شما ارائه نخواهد داد و صرفاً می‌تواند نیازهای معمولی خانوادگی را برآورده کند.

اکسپندر 2022

شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور چندمنظوره تقریباً چیزی بیش از ۱۶ ثانیه برآورد می‌شود و بیشترین سرعت آن نیز برابر با ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی معادل ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

کیفیت سواری میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲ تا حدودی لذت‌بخش است و نمی‌توان آن را خیلی خشک دانست. ازلحاظ هندلینگ و پایداری نیز در شرایط عادی وضعیت قابل‌قبولی از اکسپندر مشاهده خواهید کرد اما با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، در پیچ‌های تند و حین عبور پرسرعت ازاین‌گونه مسیرها، قاعدتاً مشکلات و ضعف‌های هندلینگ و پایداری خودرو تا حدودی آشکار خواهند شد. درمجموع به‌عنوان یک خودرو خانوادگی اکسپندر ۲۰۲۲ می‌تواند وظایف خود را به نحو مناسب انجام دهد و کارایی موردنظر را ارائه دهد.

 

خودرو میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲
موتور چهار سیلندر خطی-۱.۵ لیتر تنفس طبیعی
توان ۱۰۵ اسب بخار – ۱۴۱ نیوتن متر
گیربکس چهار دنده اتوماتیک
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۶ ثانیه
بیشترین سرعت (km/h) ۱۷۰
مصرف سوخت(Lit/100km) ۵.۵ – ۶
ابعاد- فاصله محوری(mm) ۴۴۷۵*۱۷۵۰*۱۶۹۰ – ۲۷۷۵

آپشن‌های میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲

نسخه فول آپشن اکسپندر در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امکانات قابل‌قبول و تقریباً متقاعدکننده را برای مشتری در نظر گرفته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: دو کیسه، رادار هشدار تصادف، کروز کنترل، سامانه کنترل سرعت در سرپایینی، سامانه کنترل توقف در سربالایی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سامانه مدیریت سیلندرهای موتور جهت کاهش مصرف سوخت، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، مانیتورهای ردیف عقب، تهویه اتوماتیک، دیلایت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، بلوتوث، USB و…

ضمناً بهتر است بدانید که میتسوبیشی اکسپندر در تست‌های موسسه ایمنی آسیا انکپ موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از پنج امتیاز کامل شده است؛ بنابراین امنیت این خودرو نیز در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد و ازاین‌جهت می‌تواند خودرویی قابل‌اتکا و ایمن برای مشتری ایرانی به‌حساب آید.

سخن پایانی

میتسوبیشی اکسپندر شاید تنها یک ضعف اساسی داشته باشد و آن عدم بهره‌مندی از پیشرانه نسبتاً پرتوان و قدرتمند است. به‌عنوان‌مثال اگر یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب بخار برای آن در نظر گرفته می‌شد، این خودرو قطعاً در بازارهایی مثل ایران موفقیت چشمگیری را به دست می‌آورد.

بااین‌حال جدا از بحث توان حرکتی ضعیف که نقطه‌ضعف اصلی اکسپندر تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد مزایای این خودرو نظیر مصرف سوخت پایین، ایمنی بالا، کابین جادار، طراحی ظاهری به‌روز، قیمت نسبتاً اقتصادی در بازار بین‌المللی، امکانات متقاعدکننده و کیفیت فنی بالا، ازجمله دلایلی هستند که در صورت ورود این ماشین ژاپنی به کشور و عرضه آن با قیمت منطقی، باعث خواهند شد مشتری ایرانی به میتسوبیشی اکسپندر روی خوش نشان دهد.

بااین‌حال باید منتظر ماند و دید که آیا آرین موتور میتسوبیشی اکسپندر ۲۰۲۲ را به‌عنوان یک کراس‌اوور وارداتی به بازار ایران عرضه کند یا خیر؟ اگر این اتفاق بیفتد محصولاتی همچون فیدلیتی پرایم، چری تیگو ۷، هایما ۸ اس، هایما اس ۷ توربو و… را می‌توان نزدیک‌ترین رقیبان این خودرو ژاپنی دانست.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟