آزاد سازی واردات یا انحصار جدید در بازار

شنبه - 7 آبان 1401

پیشرانه – با اعلام لیست واردکنندگان مجاز خودرو، داستان واردات خودرو به آخرین صفحات خود رسیده و دیگر بازار منتظر ورود خودروهای خارجی است، اما نگاهی به لیست می‌تواند نگرانی هایی را به همراه داشته باشد.

پیشرانه – با اعلام لیست واردکنندگان مجاز خودرو، داستان واردات خودرو به آخرین صفحات خود رسیده و دیگر بازار منتظر ورود خودروهای خارجی است، اما نگاهی به لیست می‌تواند نگرانی هایی را به همراه داشته باشد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، با اعلام اسامی واردکنندگان خودرو، پرونده واردات خودرو به آخرین فصل خود نزدیک شد و حتلا مردم منتظر هستند تا شرکت های انتخاب شده وارد عمل شده و هرچه سریع تر خودروهای خارجی وارد بازار شوند.
از سویی دیگر بازار نیز ماه ها در انتظار نهایی شدن این تصمیم بود، اتفاقی که برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقد بودند منجر به کاهش قیمت خودروهای داخلی می شود و برخی دیگر آن را بی تاثیر می دانستند.
البته با ورود خودروهای خارجی بدون شک بازار با واکنش هایی همراه می شود اما از سویی دیگر افزایش نرخ دلار براساس برخی پیش بینی های دیگر هم می تواند در این بین اثر کاهشی را خنثی کند.
با این حال، واردات خودرو می تواند صنعت خودروی ایران را هم وارد رقابتی کند که به جهت موفقیت در آن باید بر کیفیت و قیمت تمام شده، کارشناسی تر از امروز کار کند.
اما موضوع دیگری که در سال های گذشته صنعت خودرو گرفتار آن بود، انحصاری شدن بازار بود که مانند یک غده سرطانی در بدنه این صنعت پیش روی کرد. بازار انحصاری و نبود رقیب باعث شد تا خودروساز چندان برای توسعه محصول تلاش نکند و تحریم و قیمت گذاری دستوری را دلیلی بر عرضه محصول بی کیفیت بداند. اما این بار قرعه دوباره به نام خودروسازان بزرگ افتاده است حضور خوبی در میان لیست واردکنندگان دارند.
در میان لیست اعلام شده تنها ۴ شرکت خصوصی هستند و‌ ۳ شرکت دیگر خصولتی که می توانند با تعاملات و مذاکرات سهم خود را در میزان واردات افزایش دهند.
به هر حال امروز فاطمی امین در آستانه استیضاح قرار دارد و در صورت رای آوردن استیضاح شاید تصمیم وزیر بعدی برای این موضوع متفاوت باشد. آن چیزی که در این باره نگران‌کننده است، انحصار در واردات خودرو بوده که می تواند شرایط بازار را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟