پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

بررسی پژو ۲۰۰۸ نسل دوم به‌عنوان یکی از گزینه‌های واردات به کشور

چهارشنبه - 18 آبان 1401

پیشرانه- پژو ۲۰۰۸ یکی از کراس‌اوورهای فرانسوی شناخته‌شده در بازار ایران است که علی‌رغم عرضه نسبتاً محدود، با استقبال قابل‌توجه خریداران ایرانی مواجه شد. بعد از شروع تحریم‌ها و خروج پژو از توافق همکاری با ایران خودرو، دیگر اثری از عرضه پژو ۲۰۰۸ در ایران مشاهده نشد اما حالا و در آستانه شروع دور جدید واردات خودرو به کشور، باید این نوید را بدهیم که نسل دوم پژو ۲۰۰۸ می‌تواند به‌عنوان یک خودروی وارداتی در کشورمان به فروش برسد.

پیشرانه- پژو ۲۰۰۸ یکی از کراس‌اوورهای فرانسوی شناخته‌شده در بازار ایران است که علی‌رغم عرضه نسبتاً محدود، با استقبال قابل‌توجه خریداران ایرانی مواجه شد. بعد از شروع تحریم‌ها و خروج پژو از توافق همکاری با ایران خودرو، دیگر اثری از عرضه پژو ۲۰۰۸ در ایران مشاهده نشد اما حالا و در آستانه شروع دور جدید واردات خودرو به کشور، باید این نوید را بدهیم که نسل دوم پژو ۲۰۰۸ می‌تواند به‌عنوان یک خودروی وارداتی در کشورمان به فروش برسد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» زیرا قیمت نسخه پایه آن کمتر از ۲۰ هزار دلار است و به‌طور کامل واجد شرایط دریافت مجوز واردات به ایران خواهد بود؛ بنابراین در ادامه به معرفی پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از گزینه‌های واردات خواهیم پرداخت.

معرفی پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

دومین نسل از کراس‌اوور ساب‌کامپکت پژو ۲۰۰۲ با کد شناسایی p24 در سال ۲۰۱۹ به معرض دید عموم گذاشته شد. این خودرو در مقایسه با نسل پیشین از زبان طراحی متفاوتی بهره می‌برد و شمایل بسیار جسورانه و جوان پسندتری را در مقابل دیدگان به نمایش می‌گذاشت. همین موضوع باعث شد تا توجهات زیادی به‌سوی نسل جدید پژو ۲۰۰۸ جلب شود و استقبال مشتریان در سراسر جهان از این خودرو فرانسوی بیش‌ازپیش افزایش پیدا کند.

استفاده از چراغ‌های دیلایت دندان شمشیری در جلو و همچنین تلفیق هنرمندانه اشکال هندسی زاویه‌دار با برخی خطوط ملایم‌تر، باعث شده تا نمای بیرونی پژو ۲۰۰۸ جدید بسیار دل‌نشین جلوه کند و درعین‌حال با چاشنی اسپرت همراه شود.

درون کابین نیز ورژن جدیدتر آی کاکپیت پژو را مشاهده می‌کنید که جلوه‌ای منحصربه‌فرد به نمای داخل این خودرو بخشیده و در نوع خود بسیار متمایز از سایر کراس‌اوورهای تولیدی توسط دیگر خودروسازان به نظر می‌رسد. دکمه‌های پیانویی در قسمت میانه داشبورد خودنمایی می‌کند و غربیلک فرمان دوشاخه به همراه صفحه کیلومتر بالای آن، حس لذت‌بخشی به کاربر حین رانندگی انتقال می‌دهد. سایر المان‌های هندسی در طراحی داشبورد و رودری‌ها نیز جلوه‌های هجومی و هیجان‌انگیز به نمای داخلی خودرو را ارتقا بخشیده‌اند.

صندلی‌های ردیف عقب نسبتاً جادار به نظر می‌رسند؛ به‌نحوی‌که یک فرد با قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر می‌تواند به‌راحتی و بدون محدودیت در ردیف دوم این خودرو حاضر شود. البته افراد بلندقدتر احتمالاً از ناحیه سر با کمی محدودیت مواجه خواهند شد. همچنین گنجایش صندوق‌عقب پژو ۲۰۰۸ جدید معادل ۴۳۴ که این رقم حتی بیشتر از محصولاتی مثل هایما اس ۷ پلاس بوده و تقریباً کفایت یک مسافرت خانوادگی چهار یا پنج نفره را خواهد کرد.

مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸ جدید مدل ۲۰۲۲

پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی با انواع اقسام پیشرانه‌های بنزینی تنفس طبیعی و توربوشارژ، دیزل و حتی سامانه محرکه برقی در نمایندگی‌های فروش حاضر شده است؛ اما تنها نسخه‌ای از این خودرو که می‌تواند مجوز واردات به کشور ما را کسب کند، صرفاً با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس عرضه می‌شود. حداکثر قدرت این پیشرانه معادل ۱۱۵ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۱۵۰ نیوتن‌متر است که به‌واسطه یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به چرخ‌های جلو می‌رسد.

با توجه به آنکه موتور پژو ۲۰۰۸ فاقد توربوشارژ بوده و گیربکس آن نیز از نوع اتوماتیک AT به شمار می‌رود، بنابراین می‌توان انتظار داشت که این خودرو در مقایسه با رقیبان توربوشارژ خود ازلحاظ استهلاک و دوام فنی وضعیت بهتری داشته باشد؛ زیرا معمولاً پیشرانه‌های توربوشارژ حساسیت بالایی نسبت به سطح کیفیت بنزین نشان می‌دهند و همین مورد باعث می‌شود تا بنزین موجود در بازار ایران به مذاق این‌گونه موتورها چندان خوش نیاید و آن‌ها را با مشکلاتی مواجه سازد.

گفته‌شده شتاب صفر تا صد این نسخه از پژو ۲۰۰۸ جدید حدود ۱۱.۵ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز برابر ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است. ضمناً باک سوخت این خودرو معادل ۴۴ لیتر ظرفیت دارد و بیشترین سرعت آن نیز به حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ بنابراین باوجودآنکه دیگر نمی‌توان نسبت به توان حرکتی مهیج نسل جدید پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با نسل اول آن‌که توسط ایران خودرو به بازار کشور عرضه شده بود، دل بست اما باید گفت که توان حرکتی این خودرو برای مصارف خانوادگی کاملاً کافی به نظر می‌رسد و قطعاً اکثر خانواده‌های ایرانی از عملکرد فنی نسل جدید پژو ۲۰۰۸ با پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری رضایت نسبی خواهند داشت.

خودرو پژو ۲۰۰۸ نسل دوم
موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱.۶ لیتر
توان ۱۱۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر
گیربکس ۶AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۱.۵ ثانیه
باک ۴۴ لیتری
حجم صندوق‌عقب ۴۳۴ لیتر

 

آپشن‌های پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲

آن نسخه از پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۲ که به قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار در کشور قطر عرضه شده است و می‌تواند به‌عنوان گزینه واردات مطرح شود، امکانات نسبتاً قابل‌قبول و متنوعی دارد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

پشت‌سری فعال، رادار تشخیص اشیا متحرک، دوربین ۳۶۰، سامانه کنترل کم فرمانی، دوربین عقب، کیسه‌های هوای جلو، ایربگ زانوی راننده، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، حسگر فشار باد تایرها، مدیریت متغیر سیلندرهای موتور جهت کاهش مصرف سوخت، سانروف برقی، پرده برقی عقب، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، مانیتورهای ردیف عقب، دیلایت، اتولایت، تهویه اتوماتیک، بلوتوث، usb، کروز کنترل و…

ضمناً باید به اطلاع برسانیم که پژو ۲۰۰۸ نسل دوم در آزمون‌های ایمنی موسسه یورو انکپ موفق به دریافت چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی شده و درنتیجه سطح امنیت آن در حد نسبتاً مطلوب و اطمینان‌بخش قرار می‌گیرد. البته تیپ موردنظر ما از پژو ۲۰۰۸ فاقد سیستم ترمز دیسکی عقب است که می‌تواند روی بازدارندگی قدرت ترمز در تصادفات تأثیر منفی بگذارد.

سخن پایانی

قیمت این نسخه از پژو ۲۰۰۸ جدید با مدل ۲۰۲۲ که امکان واردات به کشور ما را دارد، چیزی حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ دلار بوده و بنابراین در صورت عرضه به ایران قیمت پایه آن بدون در نظر گرفتن عوارض گمرکی، چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ اما با اضافه شدن هزینه‌های دیگر نظیر تعرفه گمرکی، عوارض شماره‌گذاری و…، احتمالاً قیمت نهایی این خودرو به چیزی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان در بورس کالا خواهد رسید که در این رنج قیمت باید با محصولاتی مثل فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما، فیدلیتی و دیگنیتی پرایم به‌طور مستقیم رودررو شود. هنوز درباره زمان عرضه دقیق پژو ۲۰۰۸ جدید به بازار ایران نمی‌توان اظهارنظر کرد اما در صورت عملی شدن واردات خودرو به کشور، طی یکی دو ماه آینده باید به‌تدریج منتظر شنید شدن اخبار دقیق‌تر پیرامون ورود محصولات جدید پژو به کشور خصوصاً مدل پژو ۲۰۰۸ باشیم.

نوشته: حسین باباپور

پژو ۲۰۰۸ جدید

پژو ۲۰۰۸ جدید

پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

پژو ۲۰۰۸ نسل دوم

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟