کیا سراتو ۲۰۲۳ با مشخصات ویژه بازار ایران

کیا سراتو ۲۰۲۳ با مشخصات ویژه بازار ایران

شنبه - 21 آبان 1401

پیشرانه- ظاهراً تا زمان نگارش این مطلب، نام شرکت‌های واردکننده محصولات هیوندای، کیا و میتسوبیشی به کشورمان مشخص شده‌ است. بنابراین به‌احتمال‌قوی در صورت عملی شدن واردات خودرو به کشور ظرف چند ماه آینده، محصولاتی همچون کیا سراتو ۲۰۲۳ در بازار ایران جولان خواهند داد.

پیشرانه- ظاهراً تا زمان نگارش این مطلب، نام شرکت‌های واردکننده محصولات هیوندای، کیا و میتسوبیشی به کشورمان مشخص شده‌ است. بنابراین به‌احتمال‌قوی در صورت عملی شدن واردات خودرو به کشور ظرف چند ماه آینده، محصولاتی همچون کیا سراتو ۲۰۲۳ در بازار ایران جولان خواهند داد.

خانواده کیا سراتو از موفق‌ترین سدان‌های کره‌ای در ایران به شمار می‌روند و حضور عضو جدید این خانواده قطعاً تب‌وتاب زیادی در بازار ایجاد خواهد کرد. در این مقاله به معرفی نسخه‌ای از کیا سراتو ۲۰۲۳ می‌پردازیم که قیمت آن کمتر از ۲۰ هزار یورو بوده و قابلیت ورود به ایران را دارد. با وب‌سایت خبری «پیشرانه» همراه باشید.

معرفی کیا سراتو ۲۰۲۳

نسل چهارم کیا سراتو (BD) در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸ به نام کیا فورته (نسل سوم) معرفی شد. فورته نامی است که از نسل دوم سراتو به بعد، روی این خودرو در برخی بازارها گذاشته شد، اما همچنان در بازارهایی مثل خاورمیانه این محصول با نام سراتو به فروش می‌رسد. هر سه نسل اول سراتو در کشورمان حضور داشته و موجب معروفیت و محبوبیت این سدان خانوادگی بین قشر متوسط جامعه شدند. ولی با شروع دور جدید تحریم‌ها و ممنوع شدن واردات خودرو تاکنون، نسل چهارم سراتو موفق نشده به پارکینگ منازل مشتریان ایرانی برسد؛ اما با توجه به شروع احتمالی دور جدید واردات خودرو، احتمالاً طی ماه‌های آینده باید منتظر ورود سراتو BD مدل ۲۰۲۳ به بازار کشورمان باشیم.

طراحی این نسل از کیا سراتو نسبت به نسخه پیشین جسورانه‌تر به نظر می‌رسد و نمی‌توان از آن صرفاً به‌عنوان یک محصول خانوادگی عادی نام برد، چراکه جوان‌ترها نیز با دیدن آن به وجد آمده و شمایل اسپرت آن را خواهند پسندید.

ازلحاظ فضاسازی داخلی و کاربردپذیری کابین این خودرو نیز باید بدانید که مهندسان با اعمال یک فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتری، فضایی جادار درون اتاق این سدان شهری جمع‌وجور پدید آورده‌اند، به‌نحوی‌که صندلی‌های ردیف عقب آن تقریباً مناسب افراد با قد حدود ۱۹۰ سانتیمتر خواهد بود. در مورد صندوق‌عقب نیز باید بدانید که معادل ۴۲۴ لیتر فضا درون آن یافت می‌شود که گرچه در نوع خود بزرگ‌ترین نیست، اما فضای آن تقریباً کفایت جا دادن لوازم ۳ تا ۴ نفر را حین مسافرت خواهد داد.

مشخصات فنی کیا سراتو ۲۰۲۳

همچون گذشته در اینجا نیز با یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر یا ۲۰۰۰ سی‌سی طرف هستیم. حداکثر توان ایجادشده توسط این موتور معادل ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور است که با توان فنی سراتو ۲۰۰۰ سایپا تقریباً برابری می‌کند؛ بنابراین ازلحاظ توان حرکتی نباید انتظار عملکرد فوق‌العاده‌تری نسبت به نسل‌های پیشین داشته باشیم.

البته این سطح از توان فنی نشان داده که قطعاً می‌تواند برای مشتری ایرانی جذاب و تا حدودی مهیج باشد؛ به‌خصوص که وظیفه انتقال این میزان قدرت به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT سپرده‌شده که مأموریت خود را با دقت و سرعت مناسب انجام می‌دهد. این نسخه از کیا سراتو ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱۳۲۰ کیلوگرم وزن دارد و به‌طور میانگین معادل ۷.۴ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌سوزاند. شتاب صفر تا صد کیا سراتو ۲۰۲۳ نیز حدود ۱۰.۵ ثانیه ارزیابی شده است که برای یک خودرو خانوادگی مناسب به نظر می‌رسد.

تنها نکته منفی در بخش فنی این خودرو که نتوانسته انتظارات را برآورده کند، استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه میله پیچشی در عقب است که ضمن تأثیر منفی بر هندلینگ و پایداری خودرو هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای منحنی شکل، نرمی و لذت سواری را نیز برای سرنشینان حاضر در ردیف عقب تا حدودی کاهش می‌دهد.

مدل خودرو کیا سراتو ۲۰۲۳ (فورته)
موتور چهار سیلندر – ۲ لیتری- تنفس طبیعی
حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر
گیربکس شش دنده‌اتوماتیک AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه
بیشترین سرعت ۲۰۵km/h
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد (میلی‌متر) ۴۶۴۰-۱۸۰۰-۱۴۴۰
وزن (KG) ۱۳۲۰

آپشن‌های سراتو ۲۰۲۳

نسخه فول آپشن سراتو ۲۰۰۰ در بازار کشور قطر از امکانات نسبتاً کامل سود می‌برد که به شاخص‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره‌کرده‌ایم:

کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، حسگرهای پارک جلو و عقب، رادار تصادف در جلو، سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه کمکی توقف در سربالایی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، دید در شب، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی راننده، کلید هوشمند، سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف برقی، قطب‌نما، کیسه‌های هوای جلو، قفل دیفرانسیل، دوربین ۳۶۰، دوربین عقب، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن و…

سخن آخر

قیمت کیا سراتو با موتور ۲ لیتری در بازار کشور قطر حدود ۱۸ هزار دلار است و بنابراین می‌تواند به بازار ایران نیز راه پیدا کند. ضمناً نسخه ۱.۶ لیتری کیا سراتو ۲۰۲۳ نیز در بازار کشورهای خلیج‌فارس حضور دارد که این محصول هم با قیمتی در همین حدود البته با امکانات بیشتر در نمایندگی‌های فروش کیاموتورز حاضر است. با توجه به استقبال کم مشتریان ایرانی از پیشرانه‌های ضعیف‌تر روی خودروهای وارداتی همچون سراتو، به‌احتمال‌قوی همان نمونه دو لیتری سراتو با سطح امکانات متوسط به بازار ایران راه پیدا کند.

گفته می‌شود در صورت مشخص شدن شرکت واردکننده محصولات کیا به ایران در دور جدید واردات، احتمالاً تا پیش از شروع سال جدید باید اخبار رسمی از حضور این محصول در ایران به گوش ما برسد.

نوشته: حسین باباپور

کیا سراتو

کیا سراتو

سراتو 2023

کیا سراتو

سراتو 2023

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • مجید | ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۲۱ ق٫ظ

    ۱۸۰۰۰ دلار میشه کمتر از قیمت یک دنا پلاس اتومات توربو
    چقدر به مردم ظلم میکنین