کیا اپتیما ۲۰۲۳

کیا اپتیما ۲۰۲۳ جذاب‌ترین سدانی که در دور جدید واردات خودرو منتظرش هستیم

یکشنبه - 22 آبان 1401

پیشرانه- کیا اپتیما با نسل دوم در ایران شناخته شد و سپس در نسل‌های سوم و چهارم جای پای خود را در کشورمان محکم کرد. حالا که حدود ۳-۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، بسیاری از مشتریان منتظر هستند که در دور جدید واردات خودرو نسل جدید محصولاتی همچون کیا اپتیما را نیز در بازار ایران مشاهده کنند.

پیشرانه- کیا اپتیما با نسل دوم در ایران شناخته شد و سپس در نسل‌های سوم و چهارم جای پای خود را در کشورمان محکم کرد. حالا که حدود ۳-۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، بسیاری از مشتریان منتظر هستند که در دور جدید واردات خودرو نسل جدید محصولاتی همچون کیا اپتیما را نیز در بازار ایران مشاهده کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» باوجودآنکه شرط سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری برای خودروهای خارجی وارداتی در نظر گرفته شده است، خوشبختانه برخی تیپ‌های کیا اپتیما ۲۰۲۳ (k5) که در بازار کشور عمان دارای بهای کمتر از ۲۰ هزار دلار هستند، می‌توانند مجوز حضور در ایران را دریافت کنند. از همین رو در این مقاله به معرفی این نسخه از کیا اپتیما ۲۰۲۳ پرداخته و تمامی ویژگی‌های آن را جهت ورود به بازار ایران به اطلاعتان می‌رسانیم.

معرفی کیا اپتیما مدل ۲۰۲۳

نسل پنجم کیا اپتیما که از این به بعد به اسم کیا کی ۵ در بازارهای سراسر دنیا به فروش می‌رسد، از سال ۲۰۲۰ به‌طور رسمی معرفی شد و به‌واسطه استایل ویژه و جذاب خود، مثل همیشه طرفداران را به وجد آورد. ریشه این سبک طراحی کیا اپتیما به نسل سوم آن یعنی مدل TF برمی‌گردد که در ایران با استقبال گسترده مشتریان همراه شد. قوس ملایم سقف در انتها به درب صندوق متصل می‌شود و شمایلی به فرم خودروهای فستبک برای k5 جدید به وجود می‌آورد.

در سایر قسمت‌های بدنه نیز المان‌های هیجان‌انگیز کم نیستند و همین مشخصه‌های ظاهری باعث شده تا کیا اپتیما باوجود قیمت نسبتاً اقتصادی موردتوجه مشتریان ثروتمند هم قرار بگیرد و قطعاً حضورش در ایران اشتیاق فراوانی میان خانواده‌ها و مشتریان سدان‌های سایز متوسط پدید می‌آورد.

همچنین به‌واسطه فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی‌متری، کابین این سدان کره‌ای در اصطلاح حکم کِشتی را دارد و به‌راحتی می‌تواند پذیرایی ۵ سرنشین بزرگ‌سال باشد. این فاکتور یعنی جادار بودن کابین برای مشتری ایرانی به‌ویژه خانواده‌ها بسیار مهم است و کیا K5 را به یکی از کاربردی‌ترین خودروهای خانوادگی تبدیل می‌کند. ظرفیت صندوق‌عقب معادل ۵۱۰ لیتر است که به‌نوبه خود کاملاً جادار بوده و کفاف نیازهای مسافرتی اکثر مشتریان ایرانی را می‌دهد.

مشخصات فنی کیا اپتیما ۲۰۲۳

خوشبختانه در کیا اپتیما ۲۰۲۳ موجود در بازار عمان فعلاً خبری از موتور توربوشارژ نیست و بنابراین مشتریان ایرانی با خیال راحت‌تر از این محصول استفاده خواهند کرد. پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری این خودرو قدرت مناسبی در حد ۱۹۰ اسب بخار تولید می‌کند و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۲۴۶ نیوتن‌متر است که از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل می‌شود. گفته‌شده که شتاب صفر تا صد این ماشین کره‌ای معادل ۱۰ ثانیه است و بیشترین سرعت آن به حوالی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

همچنین این پیشرانه به سیستم پاشش مستقیم سوخت یا GDi تجهیز شده که عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد و راندمان بهتری ارائه می‌دهد، هرچند که شاید باعث شود حساسیت موتور نسبت به کیفیت بنزین کمی بالاتر برود.

با این تفاسیر توان فنی کیا اپتیما ۲۰۲۳ با موتور ۲.۵ لیتری کاملاً مطلوب به نظر می‌رسد و این خودرو توانایی رقابت با مدل‌های توربوشارژ با حجم موتور کمتر را به‌راحتی خواهد داشت و ازلحاظ توان حرکتی نیازمندی‌های کاربران ایرانی را به طرزی جامع پاسخ خواهد داد. ضمن آنکه عدم استفاده از گیربکس دوکلاچه و همچنین موتور توربوشارژ باعث می‌شود تا دوام فنی این خودرو به نسبت افزایش پیدا کند و با بنزین داخلی نیز عملکرد بهتر با حساسیت کمتر و دردسر پایین‌تر ارائه دهد.

مدل خودرو کیا اپتیما ۲۰۲۳ (k5)
موتور چهار سیلندر – ۲.۵ لیتری- تنفس طبیعی
حداکثر قدرت ۱۹۰ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۲۴۶ نیوتن‌متر
گیربکس شش دنده‌اتوماتیک AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۰ ثانیه
بیشترین سرعت ۲۱۰km/h
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد (میلی‌متر) ۴۹۰۵-۱۸۶۰-۱۴۴۵
وزن

 

آپشن‌های کیا اپتیما ۲۰۲۳

این نسخه از kia k5 2023 که به بررسی ویژگی‌های آن در این مقاله پرداخته‌ایم، از امکانات متوسط اما متقاعدکننده برخوردار است که با توجه به قیمت بسیار منطقی حدود ۱۸ هزار دلاری این خودرو، می‌توان آن‌ها را کاملاً کاربردی و کافی دانست:

کروز کنترل، سیستم تهویه دیجیتال، قفل دیفرانسیل جلو جهت عبور بهتر از مسیرهای ناهموار، رادار هشدار تصادف، سیستم ترمز کمکی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک جلو عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰، بلوتوث و usb، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه‌های جانبی با تنظیمات برقی، ایربگ عابر پیاده، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، کیسه‌های هوای جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و… .

ناگفته نماند که نسل پنجم کیا اپتیما یا همان کیا k5 موفق به دریافت بالاترین امتیازات ایمنی از مؤسسات معتبر جهانی همچون یوروانکپ و nhtsa آمریکا شده است و بنابراین در بحث تأمین امنیت مشتریان نیز نسبت به مدل‌های هم‌رده وضعیت کاملاً اطمینان بخشی خواهد داشت.

سخن پایانی

این نسخه از کیا کی ۵ که در بازار کشور عمان موجود است، به قیمتی نزدیک به ۱۸ هزار دلار (بدون احتساب عوارض دولتی) به فروش می‌رسد؛ بنابراین قیمت پایه آن در ایران چیزی نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود. از سوی دیگر هنوز معلوم نیست چه میزان تعرفه گمرکی برای ورود این‌گونه خودروها در نظر گرفته خواهد شد؛ اما حتی با فرض تعرفه و عوارض واردات صددرصدی نیز احتمالاً درنهایت قیمت این خودرو به چیزی نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برسد که نسبت به نمونه ۲۰۱۸ موجود در بازار ایران بسیار ارزان‌تر است. البته معمولاً فاکتورهای غیرقابل‌پیش‌بینی بر قیمت خودروها در بازار ایران تأثیر می‌گذارند اما اگر آن‌ها را نادیده بگیریم، احتمالاً قیمت نهایی کیا کی ۵ ۲۰۲۳ در ایران بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

امیدواریم که این ماشین کره‌ای باکیفیت و جذاب در رنج قیمت منطقی وارد کشور شود تا مشتریان ایرانی نیز از سواری با آن لذت ببرند و بازار خودروهای وارداتی که طی این ۳-۴ سال به‌صورت غیرمنطقی با رشد غیرواقعی قیمت‌ها همراه بوده است، به‌واسطه وجود مدل‌های جدید همچون کیا اپتیما ۲۰۲۳ تا حد زیادی متعادل شود.

نوشته: حسین باباپور

کیا اپتیما ۲۰۲۳

کیا اپتیما جدید

کیا اپتیما ۲۰۲۳

کیا اپتیما ۲۰۲۳

کیا اپتیما جدید

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟