هیوندای کنا

هیوندای کنا ۲۰۲۳ ؛ یکی از گزینه‌های اصلی واردات به ایران

چهارشنبه - 2 آذر 1401

پیشرانه- هیوندای کنا یکی از خودروهایی بود که شرکت کرمان موتور پیش از شروع تحریم‌ها قصد مونتاژ و عرضه آن را در سر می‌پروراند.

پیشرانه- هیوندای کنا یکی از خودروهایی بود که شرکت کرمان موتور پیش از شروع تحریم‌ها قصد مونتاژ و عرضه آن را در سر می‌پروراند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در آن زمان این امر محقق نشد اما حالا با شروع رسمی دور جدید واردات خودرو، اخباری به گوش رسیده است که این محصول به‌صورت وارداتی در ایران حضور خواهد یافت. با این حساب بهتر است که به معرفی ویژگی‌های هیوندای کنا ۲۰۲۳ بپردازیم تا ببینیم این کراس‌اوور کره‌ای با چه مشخصاتی در بازار کشورمان عرض‌اندام خواهد کرد. با «پایگاه خبری پیشرانه» همراه باشید.

معرفی هیوندای کنا – HYUNDAI KONA

هیوندای کنا در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان برادر کوچک‌تر توسان روانه بازار شد تا بتواند مشتریان سگمنت پایین‌تر را نیز به لیست دارندگان خودروهای هیوندای اضافه کند. تولید این خودرو با مدل ۲۰۱۸ آغاز شد و در سپتامبر ۲۰۲۰ به‌واسطه عرضه یک نسخه فیس‌لیفت به حیات خود ادامه داد. این کراس‌اوور شهری ساب‌کامپکت به‌عنوان یک محصول میان قیمت در بازار کشورهای مختلف موردتوجه قرارگرفته و کارنامه اقتصادی نسبتاً مثبتی ازلحاظ آمار فروش برای خود جمع‌آوری کرده است.

نگاهی به طراحی بیرونی و نمای داخلی کنا ۲۰۲۳

در ابتدا طراحی بدنه هیوندای کنا به‌گونه‌ای احساس می‌شد که افراد را به دو دسته تقسیم کرد؛ چراکه ارزیابی از این سبک طراحی صرفاً به‌صورت صفر و یک (کاملاً زیبا یا به‌شدت زشت) ممکن بود و حد وسطی در این میان مشاهده نمی‌شد. بیننده یا کاملاً از این طرح جدید خوشش می‌آمد یا نسبت به آن تا حد زیادی تنفر پیدا می‌کرد.

قرار دادن چراغ‌های دیلایت نواری در بالا و جانمایی چراغ‌های اصلی در ناحیه جانبی سپر، شاخصه اصلی نمای چهره هیوندای کنا بود که در آن دوران جنجال نسبتاً زیادی در محافل خودرویی به راه انداخت. البته درنهایت این سبک بین طراحان خودرو طرفدار پیدا کرد و شرکت‌های دیگر ازجمله کمپانی‌های چینی از آن برای فرم‌دهی چهره محصولات خود بهره‌های زیادی بردند.

اما نمای داخل کابین به‌اندازه فرم چهره کنا جنجال‌آفرین نیست و طرحی متعارف برای آن انتخاب شده است. نسخه فیس‌لیفت هیوندای کنا نسبت به مدل قبلی ازلحاظ فضای پای عقب و همچنین ظرفیت صندوق ارتقا پیدا کرده است. درنتیجه حالا سرنشینان ردیف دوم این خودرو به‌ویژه افراد بلندقد با سهولت بیشتری در این بخش حضور پیدا می‌کنند. ظرفیت ۵۴۴ لیتری صندوق‌عقب هیوندای کنا ۲۰۲۳ نیز می‌تواند قابلیت مناسبی در پذیرایی از لوازم یک خانواده چهار تا پنج نفره داشته باشد.

چه موتور و گیربکسی روی کنا ۲۰۲۳ در بازار ایران نصب خواهد بود؟

قاعدتاً همه مشتریان ایرانی علاقه‌مند هستند بدانند هیوندای کنا در صورت ورود به بازار ایران با چه مشخصاتی فنی عرضه می‌شود. در مورد مشخصات فنی هیوندای کنا ۲۰۲۳ ویژه بازار ایران باید به اطلاع برسانیم که صرفاً دو مدل پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی یا ۱.۶ لیتری توربو شارژ در بازار کشورهای جنوبی ایران برای Hyundai kona در نظر گرفته شده است. موتور ۲ لیتری با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و موتور ۱.۶ لیتری توربو شارژ نیز به همراه جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه اتومات آماده ارائه خدمت به کاربران خود در خاورمیانه و احتمالاً بازار ایران هستند.

موتور ۲ لیتری قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۷۹ نیوتن‌متر تولید می‌کند اما توان موتور ۱.۶ لیتری معادل ۱۷۴ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور است. پس پیشرانه ۱.۶ لیتری گزینه هیجان‌انگیزتری برای علاقه‌مندان به رانندگی پرشتاب خواهد بود. در این راستا باید با آگاهی برسانیم که شتاب نسخه توربو شارژ در فرایند صفر تا صد معادل ۷.۹ ثانیه برآورد شده اما این رقم برای مدل ۲ لیتری بیش از ۱۰ ثانیه است که نشان از اختلاف چابکی قابل‌توجه بین دو نسخه کنا دارد.

مصرف سوخت شش و نیم تا هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۹۴ تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز از دیگر مشخصه‌های فنی این دو نسخه کنا به شمار می‌روند. جدول زیر اطلاعات مرتبط با مشخصات فنی هیوندای کنا را به‌طور خلاصه در اختیار شما می‌گذارد.

 

خودرو هیوندای کنا ۲۰۲۳ هیوندای کنا ۲۰۲۳
موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری توربو
توان (اسب بخار) ۱۴۷ ۱۷۴
گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۷۹ ۲۶۵
گیربکس شش دنده‌اتومات AT ۷ دنده DCT اتومات
شتاب ۰-۱۰۰ (ثانیه) ۱۰ ۷.۹
مصرف سوخت (lit/100km) ۶.۵ ۶.۸
بیشترین سرعت (km/h) ۱۹۴ ۲۱۰
ابعاد (mm) ۴۱۶۵-۱۸۰۱-۱۵۶۵ ۴۱۶۵-۱۸۰۱-۱۵۶۵
فاصله محوری (mm) ۲۶۰۰ ۲۶۰۰

آپشن‌های هیوندای کنا ۲۰۲۳

در حال حاضر هیوندای کنا ۲۰۲۳ در قالب تیپ‌های مختلف و قیمت‌های گوناگون با سطح امکانات متفاوت در دسترس مشتریان بین‌المللی این کراس‌اوور کره‌ای قرار دارد. در زمان نگارش این متن هنوز ویژگی‌های دقیق نسخه ویژه بازار ایران مشخص نشده است اما فول ‌آپشن‌ترین تیپ این محصول که قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو دارد و در بازارهای عربی به فروش می‌رسد، از امکاناتی نظیر: کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، سیستم کنترل پایداری، کنترل توقف در سربالایی، ترمز کمکی هیدرولیکی، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، دوربین عقب، بلوتوث، usb، خروجی برق ۱۲ ولت، سانروف آینه‌های جانبی برقی و… برخوردار است. احتمالاً مدل مخصوص بازار ایران نیز کمابیش همین سطح امکانات را به خدمت کاربران خود درخواهد آورد.

قیمت و زمان عرضه هیوندای کنا در بازار ایران

قیمت هیوندای کنا ۲۰۲۳ در بازار کشورهای جنوبی ایران تقریباً در محدود ۱۶۵۰۰ دلار برای نسخه پایه و ۱۸ هزار دلار برای مدل فول آپشن عنوان شده است. البته مدل‌های گران‌تر کنا هم در کشورهای عربی وجود دارند اما ازآنجاکه مجوز ورود به ایران را دریافت نمی‌کنند، از پرداختن به آن‌ها خودداری می‌کنیم.

در مورد زمان عرضه این خودرو به ایران نیز می‌توان گفت با توجه به شروع شدن فرآیند ثبت سفارش واردات خودرو، احتمالاً محصولاتی همچون هیوندای کنا مدل ۲۰۲۳ از اواخر سال جاری در کشور معرفی خواهند شد. البته هیچ‌چیز به‌طور قطعی مشخص نیست و باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه شرکتی به‌صورت رسمی واردات محصولات هیوندایی را برعهده‌گرفته است. شنیده‌ها حکایت از این دارند که کرمان موتور موفق شده در این زمینه تأییدیه وزارت صنعت را دریافت کند.

نوشته: حسین باباپور

هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا ۲۰۲۳

کنا کرمان موتور

هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا ۲۰۲۳

هیوندای کنا ۲۰۲۳

کنا کرمان موتور

هیوندای کنا ۲۰۲۳

کنا کرمان موتور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟