تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳ با ایرتویا به ایران می‌آید؟ مشخصات فنی، امکانات، قیمت

شنبه - 5 آذر 1401

پیشرانه- تویوتا ریز – Raize یک کراس اوور کوچک از سری تولیدات اقتصادی مشترک تویوتا و دایهاتسو است که قیمت آن در محدوده پانزده هزار دلار قرار می‌گیرد و از همین رو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های شرکت ایرتویا برای ورود به ایران محسوب می‌شود.

پیشرانه- تویوتا ریز – Raize یک کراس اوور کوچک از سری تولیدات اقتصادی مشترک تویوتا و دایهاتسو است که قیمت آن در محدوده پانزده هزار دلار قرار می‌گیرد و از همین رو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های شرکت ایرتویا برای ورود به ایران محسوب می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بنابراین بهتر است که نگاهی همه‌جانبه به مشخصات تویوتا ریز ۲۰۲۳ به عنوان یک خودرو وارداتی داشته باشیم تا پیش از ورود احتمالی آن به بازار ایران، بدانید با چه خودرویی طرف خواهید شد. در ادامه با «پایگاه خبری پیشرانه خودرو» همراه باشید.

معرفی تویوتا ریز

شرکت تویوتا بعد از آنکه کمپانی دایهاتسو را در سال ۲۰۱۶ به طور کامل تصاحب کرد، تصمیم گرفت تنوع تولیدات اقتصادی خود را در قالب همکاری با دایهاتسو گسترش دهد. پلتفرم DNG-A در این راستا توسعه داده شد تا محصولاتی همچون تویوتا Raize  بر اساس آن طراحی و ساخته شوند.

طرح اولیه تویوتا ریز در قالب یک خودروی کانسپت در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار به نمایش درآمد و نسخه نهایی آن در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۹ به طور رسمی رونمایی شد؛ در همان سال نیز رِیز به بازار ژاپن راه پیدا کرد. این خودرو در ژاپن با نام دایهاتسو راکی شناخته می‌شود و چندین تیپ مختلف از آن در بازارهای شرق آسیا به فروش می‌رسد.

بررسی طراحی بیرونی و کابین تویوتا  Raize2023

با نگاهی به استایل تویوتا ریز متوجه می‌شوید با یک کراس اوور میان قیمت طرف هستید که به نوبه خود می‌خواهد هم زیبا به نظر برسد و هم استایلی متفاوت ارائه دهد. فرم بدنه این خودرو حالت تقریبا جعبه‌ای با حداقل انحنا دارد که شاید تا حدودی یادآور ظاهر تویوتا اف جی برای برخی از علاقه‌مندان این برند باشد؛ هرچند که شباهت بین این دو خیلی محسوس نیست.

به هر حال نمای بیرونی تویوتا ریز به عنوان یک کراس اوور نه‌چندان گران‌قیمت، در نوع خود جالب و کمی متفاوت به نظر می‌رسد و بعید است که مشتریان ایرانی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. به‌ویژه اگر محدوده قیمتی این خودرو در ایران خیلی بالا نباشد.

درون کابین نیز با یک طراحی منطقی و متعادل روبرو خواهید شد که گرچه خیلی مجلل نیست، اما هماهنگی دلنشینی با استایل بیرونی خودرو دارد و سبک طراحی آن در مجموع دلنشین به نظر می‌رسد. نکته منفی در این میان، استفاده افراطی از پلاستیک‌های خشک در ساخت داشبورد و رودری‌هاست که می‌تواند رضایت مشتری از نمای داخل کابین را تا حدودی کاهش دهد.

با توجه به ابعاد نسبتا جمع‌وجور بدنه، شاید پیش از ورود به کابین گمان کنید که با یک اتاق نسبتا تنگ و مهجور روبرو خواهید شد. این در حالی است که مهندسان موفق شده‌اند فضایی بسیار جادار به‌ویژه در صندلی‌های ردیف دوم Raize ایجاد کنند؛ به نحوی که حتی افراد بلندقد نیز از حضور در صندلی‌های عقب احساس بدی پیدا نخواهند کرد. فضای پای زیاد و سقف بلند باعث شده تا سرنشینان عقب تجربه دلنشینی از سواری با تویوتا ریز داشته باشند. اما صندوق عقب خیلی بزرگ نیست و حدود ۳۶۹ لیتر ظرفیت دارد که تقریبا برای یک خانواده سه نفره در سفرهای طولانی کفایت می‌کند.

مشخصات فنی تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳ فعلا با دو پیشرانه متفاوت در بازارهای جنوب ایران به فروش می‌رسد. یک موتور سه سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۲ لیتر و یک پیشرانه یک لیتری توربوشارژ سه سیلندر دیگر وظیفه تامین قوای محرکه این کراس‌ اوور کوچک ژاپنی را عهده‌دار هستند. موتور تنفس طبیعی دارای توان ۸۷ اسب بخار و ۱۱۳ نیوتن متر گشتاور است اما موتور یک لیتری به مدد بهره‌مندی از سیستم مکش توربو می‌تواند تا ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن‌ متر گشتاور ایجاد کند. شتاب صفر تا صد نمونه توربو معادل ۱۱ و مدل تنفس طبیعی حدود ۱۲.۵ ثانیه برآورد می‌شود.

با توجه به آنکه گفته می‌شود تعرفه خودروهای وارداتی با حجم کمتر از یک لیتر حدود ۱۰ درصد است و پیشرانه‌های حجیم‌تر احتمالا با تعرفه‌های به‌مراتب بیشتری مواجه خواهند شد، بنابراین به نظر ما ایرتویا صرفا به ارائه نمونه توربوشارژ یک لیتری بسنده خواهد کرد؛ چراکه هم قیمت نهایی خودرو ارزان‌تر تمام می‌شود و هم از لحاظ توان فنی گزینه پرقدرت‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و رضایت خاطر بیشتری از این محصول در بازار ایجاد می‌شود.

همچنین در سیستم انتقال قدرت محرک جلو این خودرو یک نکته جالب و جدید دیده می‌شود؛ دایهاتسو ادعا می‌کند که برای اولین بار از یک گیربکس دوگانه D-CVT برای این محصول استفاده کرده است.

در توضیح جعبه‌دنده دی- سی وی تی گفته شده که در ضریب دنده‌های سنگین تا متوسط، گیربکس با همان مکانیزم همیشگی تسمه سی وی تی کار خود را انجام خواهد داد، اما از ضرایب میانه به بعد، مکانیزم چرخ دنده وارد عمل می‌شود تا بدین ترتیب مصرف سوخت کاهش یابد، شتاب ثانویه ارتقا پیدا کند و سروصدای گیربکس تا حد معقولی پایین بیاید.

تویوتا ریز دارای یک باک سوخت ۳۶ لیتری است و به طور متوسط حدود ۵.۲ لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. بنابراین هم از نظر توان فنی و هم از نظر میزان مصرف سوخت یک گزینه بسیار ایدئال برای بازار ایران به نظر می‌رسد.

آپشن های تویوتا  Raize2023

تویوتا ریز در نسخه مجهز به پیشرانه توربو از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی در وضعیت کاملا مطلوبی قرار دارد و به احتمال زیاد با همین سطح از آپشن ها در ایران حاضر می‌شود. در ادامه به شاخص‌ترین امکانات این تیپ از Toyota Raize 2023 اشاره کرده‌ایم:

پدال شیفتر پشت فرمان، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، ایربگ عابر پیاده، ایربگ زانویی راننده، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، بلوتوث، دوربین عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، رادار تشخیص اشیا متحرک، سیستم هشدار نقاط کور، سامانه کنترل کم فرمانی، سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه مدیریت سیلندر جهت کاهش مصرف سوخت، سقف پانورامیک به همراه سانروف برقی، مانیتورهای ردیف عقب، دوربین ۳۶۰، پورت برق ۱۲ ولت و…

قیمت و زمان عرضه تویوتا ریز ۲۰۲۳

قیمت تویوتا ریز در بازار کشور قطر برای نسخه تنفس طبیعی حدود ۱۴۴۰۰ و برای نسخه توربو حدود ۱۶۷۰۰ دلار است. بنابراین انتظار می‌رود که این محصول در بازار ایران با قیمت پایه حدود ۵۰۰ میلیون تومان در بورس عرضه شود. همچنین اگر تعرفه گمرکی محصولات با حجم موتور کمتر از یک لیتر حدود ۱۰ درصد باشد، آن وقت می‌توان انتظار داشت که تویوتا ریز توربو با یک قیمت منطقی و رقابتی به بازار بیاید و رقیب نسبتا قدری برای محصولات چینی مونتاژی همچون ام وی ام x55 پرو، ام وی ام x22 پرو، هایما اس فایو و محصولاتی از این دست باشد.

در پایان باید اشاره کنیم حالا که صلاحیت ایرتویا برای واردات تایید شده است، به احتمال بسیار زیاد طی چند ماه آینده محصولات جدید تویوتا با قیمت فوب کمتر از ۲۰ هزار دلار به ایران خواهند آمد و در این بین شانس ورود تویوتا ریز به عنوان یکی از معدود کراس اوورهای اقتصادی تویوتا برای ورود به ایران بسیار بالا خواهد بود.

نوشته: حسین باباپور

Raize2023

تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳

Raize2023

تویوتا ریز ۲۰۲۳

تویوتا ریز ۲۰۲۳

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟