آریزو ۵ اسپرت رسما توسط مدیران خودرو رونمایی شد

شنبه - 30 اردیبهشت 1402

پیشرانه -آریزو ۵ اسپرت که با نام آریزو ۵ اس نیز شناخته می‌شود یکی از محصولات جدید مدیران خودرو برای سال ۱۴۰۲ است که به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو در اصل نسخه‌ای کامل‌تر از نظر امکانات و یک نسخه فیس لیفت برای آریزو ۵ است که به زودی پا به جاده‌های کشور خواهد گذاشت. در ادامه به معرفی این خودروی سدان خواهیم پرداخت.

پیشرانه -آریزو ۵ اسپرت که با نام آریزو ۵ اس نیز شناخته می‌شود یکی از محصولات جدید مدیران خودرو برای سال ۱۴۰۲ است که به صورت رسمی معرفی شد. این خودرو در اصل نسخه‌ای کامل‌تر از نظر امکانات و یک نسخه فیس لیفت برای آریزو ۵ است که به زودی پا به جاده‌های کشور خواهد گذاشت. در ادامه به معرفی این خودروی سدان خواهیم پرداخت.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، آریزو ۵ یکی از محصولات شرکت بزرگ و پیشرو کشور چین یعنی چری است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. آریزو ۵ ابتدا به صورت یک طرح مفهومی در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد که در آن زمان از نظر طراحی اختلاف زیادی با خودروهای تولیدی چری در همان زمان داشت، به همین علت استقبال زیادی از آن شد. پس از عرضه موفقیت آمیز آریزو ۵ شریک تجاری چری در ایران یعنی مدیران خودرو تصمیم گرفت این خودرو را به لیست محصولات خود اضافه کند.

ام وی ام آریزو ۵ چری توسط مدیران خودرو در اواسط سال ۱۳۹۵ وارد بازار شد و در ایران نیز به واسطه شرایط فروش مناسب، امکانات خوب و ظاهر قابل قبول بسیار مورد استقبال مردم و اقشار مختلف قرار گرفت. این خودرو تاکنون با تیپ‌های مختلفی در ایران عرضه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به آریزو ۵ توربو TE، آریزو ۵ توربو جدید IE و آریزو ۵ اتوماتیک اشاره کرد. همچنین مدیران خودرو مدل جدید آریزو ۵ برقی را نیز در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران ۱۴۰۱ به نمایش گذاشت و اعلام کرد در صورت تامین زیرساخت ها، آمادگی تولید این خودرو را دارد.

پس از عرضه موفقیت آمیز آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف، مدیران خودرو تصمیم گرفت تا سبد محصولات خود را وسیع‌تر کرده و به همین خاطر در اواخر سال ۱۴۰۱ نسخه فیس لیفت آریزو ۵ را تحت عنوان آریزو ۵ اسپرت یا آریزو ۵ اس به خبرنگاران و فعالان حوزه خودرو معرفی کرد. سرانجام در ۲۹ اردیبهشت ماه جاری، آریزو ۵ اس به صورت رسمی توسط مدیران خودرو رونمایی شد. آریزو ۵ اس نسبت به نسخه‌های قبلی در بیشتر موارد دستخوش تغییراتی مثبت شده است، تغییراتی که سبب می‌شود تا آریزو ۵ اس در مقابل رقبای داخلی و البته هموطن خود تبدیل به خودرویی با ارزش خرید بالا باشد.

طراحی ظاهری آریزو ۵ اس 

آریزو ۵ اس همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یک نسخه فیس لیفت برای آریزو ۵ محسوب می‌شود. این خودروی سدان جدید در نمای جلو از یک جلوپنجره بزرگ و کشیده بهره می‌برد که با خطوط عمودی کرومی تزئین شده و این یعنی جلوپنجره خودرو نسبت به قبل کاملا تغییر شکل پیدا کرده است. فرم کاسه چراغ و گرافیک داخلی نسبت به قبل تغییری نداشته و همان ظاهر اخم آلود قبل را دارد اما سپر جلو نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر پیدا کرده و زیر سپر و بخش‌های کناری طراحی کاملا جدیدی را به خود گرفته و چراغ‌های مخصوص روز نیز درون آن تعبیه شده است.

نمای عقب آریزو ۵ اس اما تفاوت چندانی با نسخه‌های قبلی نداشته و همان ظاهر و طراحی قابل قبول و اسپرت قبلی را داشته که هماهنگ با دیگر بخش‌های خودروست. در این بخش طراحی چراغ‌های اصلی همچنان ثابت مانده و همچنین درب صندوق نیز مشابه به نسخه‌های قبلی است اما سپر عقب دستخوش تغییراتی شده است. خطوط برجسته به این قسمت اضافه شده و چراغ‌های مه‌شکن و دنده عقب نسبت به قبل کمی بالاتر آمده‌اند. همچنین دیفیوزر عقب نیز اسپرت‌تر از قبل شده و اکنون دو طرح خروجی اگزوز بر روی آن قرار گرفته است.

طراحی کابین آریزو ۵ اس

ام وی ام آریزو ۵ اس در قسمت کابین نیز نسبت به نسخه‌های اولیه کاملا متفاوت شده و تا حدودی شبیه به نسخه قبلی خود یعنی آریزو ۵ توربو است. مانند فونیکس آریزو ۶ پرو نسبت به آریزو ۶ در بخش داشبورد میانی پنل تهویه مطبوع از نوع تمام لمسی به کنترلی تغییر پیدا کرده است. همچنین یک صفحه نمایش بزرگ و عریض وسط داشبورد تعبیه شده که با زاویه کمی به سمت راننده کشیده شده است.

دیگر قسمت‌های داشبورد اما تفاوتی نداشته و در سمت راننده یک فرمان اسپرت D کات با غربیلک ۳ شاخه و البته کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری قرار گرفته‌اند. این ظاهر فرمان را در برخی از محصولات دیگر مدیران خودرو مانند ام وی ام X۲۲ پرو و X۵۵ پرو شاهد هستیم. همچنین نسبت به نمونه‌های قبلی دوخت صندلی‌ها و دوخت رودری‌ها نیز متفاوت شده و قطعات دکوراتیو کابین نیز دستخوش تغییراتی شده است.

مشخصات فنی آریزو ۵ اس

ام وی ام آریزو ۵اس در بخش فنی نیز نسبت به آریزو ۵ توربو در بخش‌های اصلی تفاوتی نداشته است. ام وی ام آریزو ۵ اسپرت مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

یکی از نکات بخش فنی آریزو ۵ اس سیستم خنک کاری آن بوده که از نوع هوا به آب (Air to water) است که سبب می‌شود تا نوسانات توان خودرو بر اثر تغییرات دما به حداقل برسد. همچنین سیستم تعلیق آریزو ۵ اس نیز در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع میله پیچشی است که در نسخه‌های قبلی نیز همین بوده است. این یعنی سواری آریزو ۵ مانند نسخه‌های پیشین نرم و قابل قبول خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی آریزو ۵ اس

ام وی ام آریزو ۵ اس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز یک خودروی پر آپشن و دست پر بوده و نسبت به نمونه‌های قبلی امکانات بیشتری دارد. همچنین این خودرو در مقابل رقبا در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز قطعا سربلند خواهد بود. از جمله امکانات این خودروی سدان اسپرت می‌توان به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، تهویه الکتریکی دستی، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، تنظیم حالت رانندگی، چراغ روشنایی روز، سنسور باد تایرها، رینگ آلومینیومی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت، چراغ‌های LED، صندلی برقی راننده و گرمکن‌های جلو اشاره کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟