تیوولی ۲۰۲۳

بررسی تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت

شنبه - 3 تیر 1402

پیشرانه -کراس اوور کوچک تیوولی اولین محصول شرکت سانگ یانگ بود که بعد از تصاحب مالکیت آن توسط کمپانی هندی ماهیندرا، به تولید رسید. طراحی متفاوت و بسیار زیباتر تیوولی نسبت به تولیدات قدیمی این شرکت، باعث شد تا دوباره روزهای اوج کمپانی سانگ یانگ فرا برسد. اما این دوران خیلی دوام نیاورد و برند قدیمی کره‌ای دوباره با بحران‌های مالی ناشی از فروش نامناسب تولیدات خود روبرو شد.

پیشرانه -کراس اوور کوچک تیوولی اولین محصول شرکت سانگ یانگ بود که بعد از تصاحب مالکیت آن توسط کمپانی هندی ماهیندرا، به تولید رسید. طراحی متفاوت و بسیار زیباتر تیوولی نسبت به تولیدات قدیمی این شرکت، باعث شد تا دوباره روزهای اوج کمپانی سانگ یانگ فرا برسد. اما این دوران خیلی دوام نیاورد و برند قدیمی کره‌ای دوباره با بحران‌های مالی ناشی از فروش نامناسب تولیدات خود روبرو شد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، حالا شرکت کره‌ای KG گروپ مالکیت برند سانگ یانگ را از آن خود کرده و از این به بعد محصولات سانگ یانگ را تحت نشان تجاری کی جی موبیلیتی به بازار می‌فرستد. تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت اولین محصول جدید برند نوظهور کره‌ای است که با نشانه تجاری کی جی به بازار می‌آید.

بررسی طراحی تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت

شرکت کی جی در اولین گام از به‌روزرسانی محصولات قبلی شرکت سانگ یانگ به سراغ مدل تیوولی رفته و طراحی نمای جلوی این خودرو را تا حد زیادی تغییر داده است. در کی جی تیوولی ۲۰۲۳ شاهد استفاده از سپر جدید هستیم که یک هواکش بزرگ در میانه آن کار شده و ما را به یاد بعضی محصولات قدیمی طرح تویوتا میندازد.طراحی جلو پنجره هم تغییر کرده تا چهره این خودرو کمی نونوارتر به نظر برسد. در نمای جانبی از رینگ‌های جدید ۱۸ اینچی استفاده شده و در قسمت عقب تقریبا همان طراحی نسخه قبلی را می‌توان مشاهده کرد. بنابراین عمده تغییرات ظاهری در نمای روبروی سانگ یانگ تیوولی ۲۰۲۳ اعمال شده است.

در مورد نمای داخلی کی جی تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت نیز وضعیت بر همین منوال پیش رفته است. یعنی تغییرات خیلی شدید نبوده و صرفا به حذف برخی کلیدهای فیزیکی از روی کنسول میانی و اضافه شدن پنل لمسی به جای آنها بسنده شده است.

کنترل‌گرهای سیستم تهویه، سامانه کنترل کشش و پایداری و برخی کلیدهای دیگر در این قسمت حضور دارند. استفاده از تریم داخلی جدید با تزیینات جزئی قرمز رنگ هم می‌تواند تناسب بالایی با سلیقه مشتریان جوان پدید آورد.

میزان فضای داخلی این خودرو تغییرات چندانی نداشته و از متریال با سطح کیفی متوسط به بالا برای ساخت کابین تیوولی ۲۰۲۳ استفاده شده است. ضمنا درون صندوق عقب تیوولی ۲۰۲۳ همچون گذشته فضایی در حدود ۴۲۳ لیتر وجود دارد که قابلیت پذیرایی از ۳ یا ۴ چمدان مسافرتی را خواهد داشت.

مشخصات فنی تیوولی فیس لیفت ۲۰۲۳

شرکت کی جی قصد اعمال تحولات شاخص و تغییرات کلی روی بدنه و پلتفرم سانگ یانگ تیوولی را نداشته است؛ بنابراین همان پیشرانه‌های قبلی در اینجا هم استفاده می‌شوند. برای تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت دو نوع پیشرانه در نظر گرفته شده است. یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به قدرت ۱۲۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر روی مدل‌های پایه تیوولی ۲۰۲۳ انجام وظیفه می‌کند.

اما در نسخه‌های گران‌تر از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌شود. این پیشرانه که در حال حاضر روی تیوولی توربو موجود در ایران هم حضور دارد، می‌تواند قدرتی برابر با ۱۶۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید کند. هر دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متعارف مجهز به مبدل گشتاور ساخت کمپانی آیسین ژاپن روانه میدان شده‌اند.

ناگفته نماند تیوولی ۲۰۲۳ فیس‌لیفت در نسخه تنفس طبیعی صرفاً با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به بازار می‌آید اما نمونه توربوشارژ با هر دو مدل دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک به فروش می‌رسد.

وضعیت شتاب، چالاکی و کیفیت سواری این خودرو نسبت به گذشته خیلی تغییر نکرده است؛ به نحوی که در مدل توربوشارژ می‌توانیم انتظار شتاب صفر تا صد نزدیک به ۹ تا ۹.۵ ثانیه را از این خودرو داشته باشیم. شتاب نسخه تنفس طبیعی تیوولی هم در محدوده ۱۱ ثانیه قرار می‌گیرد.

 

خودرو سانگ یانگ تیوولی فیس لیفت ۲۰۲۳
موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ/ چهار سیلندر
توان خروجی ۱۶۳ اسب بخار / ۲۸۰ نیوتن متر
انتقال قدرت اتوماتیک ۶ سرعته
شتاب ۰ ۱۰۰ کیلومتربرساعت حدود  ۹ ثانیه
بیشترین سرعت – کیلومتر بر ساعت
میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن – کیلوگرم
ابعاد (میلی متر)  ۴۲۲۵طول – ۱۸۱۰ عرض – ۱۶۱۳ ارتفاع

 

امکانات و آپشن‌های تیوولی فیس لیفت

شرکت کی جی امکانات قابل قبولی روی نسخه فول آپشن تیوولی ۲۰۲۳ نصب کرده تا سطح رفاه و امنیت کاربران این خودرو نسبت به استانداردهای جهانی در حد مناسبی قرار داشته باشد. مهمترین آپشن ها و امکانات رفاهی – ایمنی تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت به شرح زیر است:

  • کروز کنترل
  • دوربین دنده عقب، سنسور پارک و دوربین ۳۶۰
  • دی لایت و اتولایت
  • کنترل کشش و پایداری
  • ۷ عدد کیسه هوا جلو جانبی پرده‌ای و زانویی راننده
  • صندلی برقی راننده و سرنشین همراه با گرمکن
  • درگاه شارژ USB و شارژر وایرلس
  • سانروف برقی
  • دستیار کمکی حرکت بین خطوط، رادار هشدار تصادف از جلو، رادار هشدار نقطه کور
  • درب صندوق برقی
  • اتوهلد، ترمز پارک دستی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • نمایشگر مالتی مدیای لمسی به قطر  ۱۰.۲۵اینچ، صفحه آمپر دیجیتال ۸ اینچی
  • سنسور باران، پایش فشار باد تایرها و…

قیمت تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت

قیمت تیوولی ۲۰۲۳ فیس لیفت در بازارهای جهانی برای مدل تنفس طبیعی از محدوده ۱۳ هزار دلار شروع می‌شود و به ارقام بالای ۲۱ هزار دلار برای مدل‌های توربوشارژ می‌رسد. در حال حاضر شرکت‌های داخلی مثل نورا موتور و رامک خودرو در حوزه عرضه محصولات کمپانی کره ای سانگ یانگ (و از این به بعد کی جی) فعالیت دارند. انتظار می‌رود تیوولی ۲۰۲۱ در سال ۱۴۰۲ به صورت وارداتی و مونتاژی در کشورمان عرضه شود که احتمالا قیمت آن نسبت به نسخه قبلی چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.

نویسنده حسین باباپور

 

 

 

تیوولی ۲۰۲۳

 

\تیوولی ۲۰۲۳

تیوولی ۲۰۲۳

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟