طلسم رکورد ۱۲ ساله بیشترین تولید خودرو شکسته می‌شود؟

چهارشنبه - 16 فروردین 1402

پیشرانه -تازه‌ترین آمار منتشر شده از تولید خودرو در ۱۲سال گذشته نشان می‌دهد در این مدت سال ۱۳۹۰ رکورددار بیشترین تولید بوده و بدترین عملکرد خودروسازان در تولید نیز در سال ۹۷ بوده است.

پیشرانه -تازه‌ترین آمار منتشر شده از تولید خودرو در ۱۲سال گذشته نشان می‌دهد در این مدت سال ۱۳۹۰ رکورددار بیشترین تولید بوده و بدترین عملکرد خودروسازان در تولید نیز در سال ۹۷ بوده است.
به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، وزارت صمت به تازگی آماری منتشر کرده که طبق آن، در سال ۱۳۹۰ بالغ بر یک میلیون و ۶۵۲ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسیده است. از آن سال تا کنون ۱۲ سال می‌گذرد اما این رکورد هنوز شکسته نشده است اما وزارت صمت امیدوار است در سال جاری با تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی، از رکورد سال ۹۰ عبور کند.
بر اساس این آمار، در سال‌های ۹۱ و ۹۲ تحریم‌های هسته‌ای و متعاقب آن رفتن پژو از ایران، تولید از اوج افتاد و سقوط کرد. در این دو سال تولید خودرو به ترتیب به ۹۲۲هزار و ۷۳۷هزار دستگاه رسید.

برفت و برگشت رشد خودروسازان

اما در سال ۹۳ توافق هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها باعث فروکش تحریم‌ها و بازگشت تولید خودرو به مدار رشد بود. در این سال تولیدات خودروسازان به بالای یک‌میلیون و ۱۳۱هزار دستگاه رسید.
در سال بعد با وجود امضای برجام، تولید افت کرد و به ۹۷۹ هزار دستگاه رسید، اما سال ۹۵ بار دیگر سال رشد تولید بود. در این سال، خودروسازان توانستند تیراژ یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاهی را به ثبت برسانند. طی سال ۹۶ نیز تولید خودرو به روند صعودی خود ادامه داد تا در نهایت تیراژ یک‌میلیون و ۵۳۵هزار دستگاهی در کارنامه خودروسازان کشور ثبت شود اما این روند صعودی با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ متوقف شد تا انتظار عبور از رکورد تولید در سال ۹۰ وارد دوازدهمین سال خود شود.

تلاش برای تکرار رشد تولید
در سال ۹۷ علاوه بر تجربه ناخوشایند افت شدید تولید، ۲۰۰هزار دستگاه خودرو ناقص هم به علت کسری قطعه روی دست خودروسازان ماند. این خودروها که قابل عرضه به بازار نبودند تا اوایل پاییز سال گذشته گریبانگیر خودروسازی کشور بودند. اما سرانجام این ماجرا جمع شد و خودروسازان دیگر محصول ناقص به تولید نمی‌رسانند. آنها در سال ۱۴۰۰ تولید خود را تا نزدیکی‌های یک‌میلیون دستگاه افزایش دادند.
در ۱۴۰۱ هم تیراژ به بالای یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه رسید.
حالا وزارت صمت برای امسال برنامه تولیدی بین یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه را در نظر گرفته که باید منتظر ماند و دید آیا رویای عیور از رکورد تولید سال ۹۰ خودروسازان محقق خواهد شد؟

نوشته: سارا مالکی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟