مقایسه تیوولی و کیا سلتوس

مقایسه سانگ یانگ تیوولی اسپشیال و کیا سلتوس ۲۰۲۳

پنجشنبه - 20 مهر 1402

پیشرانه- سانگ تیوولی اسپشیال یکی از کراس‌اوورهای نسبتاً محبوب در بازار ایران به شمار می‌رود که طی دوران تحریم و یکه‌تازی ماشین‌های چینی، به‌عنوان یک خودرو کره‌ای باکیفیت در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. از سوی دیگر با آزاد شدن نسبی واردات خودرو حالا کیا سلتوس ۲۰۲۳ نیز به‌عنوان یک حریف جدی برای تیوولی اسپشیال عرض‌اندام می‌کند.

پیشرانه- سانگ تیوولی اسپشیال یکی از کراس‌اوورهای نسبتاً محبوب در بازار ایران به شمار می‌رود که طی دوران تحریم و یکه‌تازی ماشین‌های چینی، به‌عنوان یک خودرو کره‌ای باکیفیت در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. از سوی دیگر با آزاد شدن نسبی واردات خودرو حالا کیا سلتوس ۲۰۲۳ نیز به‌عنوان یک حریف جدی برای تیوولی اسپشیال عرض‌اندام می‌کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در این مطلب به مقایسه سانگ یانگ تیوولی اسپشیال و کیا سلتوس ۲۰۲۳ می‌پردازیم تا با نقاط ضعف و قوت این دو کراس‌اوور جمع‌وجور نسبت به یکدیگر بیشتر آشنا شوید و بدانید که کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارد. مقایسه بین دو خودرو که یکی دست‌به‌نقد و آماده استفاده است و دیگری رسیدن به آن با اماواگر خواهد بود

مقایسه سانگ یانگ تیوولی و کیا سلتوس ازنظر مشخصات فنی

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. گیربکس این خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک معمولی بوده و نیروی دریافتی از موتور را چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد؛ اما کیا سلتوس با موتور تنفس طبیعی ضعیف‌تر به میدان آمده است؛ این محصول جدید وارداتی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری قدرتی برابر ۱۳۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۷ نیوتن‌متر دریافت می‌کند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک معمولی بوده و نیروی موتور را در اختیار محور چرخ‌های جلو قرار می‌دهد.

با توجه به توان بالاتر موتور تیوولی اسپشیال، واضح است که این خودرو شتاب و هیجان سواری بیشتری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به‌ویژه که بیشینه گشتاور این خودرو نسبت به کیا سلتوس بالاتر است و قطعاً می‌تواند در بهبود شتاب‌گیری‌های اولیه و ثانویه تأثیر بسزایی داشته باشد.

طبق برآوردهای انجام‌شده شتاب صفر تا صد سانگ یانگ تیوولی اسپشیال چیزی حدود ۹ ثانیه است که این خودرو را در ردیف سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار جا می‌دهد؛ اما شتاب صفر تا صد کیا سلتوس معادل ۱۲.۳ ثانیه است که نشان می‌دهد این خودرو در بحث شتابگیری اصلاً عملکرد هیجان‌انگیزی ندارد.

بنابراین کیا سلتوس ازلحاظ مشخصات فنی نسبت به سانگ یانگ تیوولی در رده پایین‌تر قرار می‌گیرد و اگر نیاز دارید یک کراس‌اوور خانوادگی نسبتاً تندوتیز خریداری کنید، بهتر است که به سراغ سانگ یانگ تیوولی بروید. ضمن آنکه سری تیوولی مدت نسبتاً زیادی است که در بازار ایران حضور دارند و بنابراین تعمیرات و خدمات فنی آن نیز راحت‌تر در کشورمان یافت می‌شود.

 

خودرو سانگ یانگ تیوولی اسپشیال کیا سلتوس ۲۰۲۳
پیشرانه ۱.۵L  / چهارسیلندر/ توربوشارژ ۱.۶L / چهارسیلندر/ تنفس طبیعی
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو / گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دیفرانسیل جلو/ گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
توان خروجی ۱۶۳ اسب بخار / ۲۶۰ نیوتن متر ۱۳۲ اسب بخار / ۱۵۷ نیوتن متر
شتاب ۰ – ۱۰۰ ۹ ثانیه ۱۲.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۳۳۵ کیلوگرم ۱۳۶۰ کیلوگرم

 

مقایسه مقایسه تیوولی و کیا سلتوس ازنظر طراحی

کیا سلتوس نسبت به دیگر محصولات این خودروساز کره‌ای کمی محافظه‌کارانه‌تر طراحی‌شده و نمای بیرونی آن خیلی هیجان‌انگیز نیست. این سبک طراحی به‌ویژه بعدازآنکه سلتوس به تعداد بیشتری در بازار ایران حضور پیدا کند، نسبتاً تکراری خواهد شد و احتمالاً اکثر مشتریان و مردم با دیدن آن چندان هیجان‌زده نخواهند شد. از سوی دیگر گرچه طراحی بیرونی سانگ یانگ تیوولی نیز کمی قدیمی شده اما به‌هرحال هنوز جذابیت‌ها و تمایزهای خاص خود را ارائه می‌دهد؛ به‌نحوی‌که گذشت این سال‌ها خیلی روی جذابیت آن تأثیر نداشت است.

درمجموع در مقایسه تیوولی و کیا سلتوس به لطف به‌روزرسانی‌هایی که روی جزئیات چهره مدل اسپشیال انجام‌شده است، می‌توان گفت که طراحی بیرونی سانگ یانگ تیوولی نسبت به حریف هم‌وطن خود می‌تواند کمی خاص و جذاب‌تر به نظر برسد البته شاید سلیقه بعضی مشتریان متفاوت ازنظر ما باشد و آن‌ها کیا سلتوس را خودروی زیباتری بدانند.

در مورد طراحی داخل کابین می‌توان گفت که وضعیت سلتوس کمی بهتر است و نمای زیباتری به‌ویژه برای داشبورد آن در نظر گرفته شده است. البته طراحی داشبورد تیوولی نیز در نوع خود زیبا و متعارف به نظر می‌رسد اما هر دو این خودروها در مقایسه با محصولات جدید، به‌ویژه خودروهای چینی از داشبورد با طرح نسبتاً ساده و کمی قدیمی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا شاید بعضی برخی مشتریان طراحی داخلی محصولات چینی به‌ویژه مدل‌های جدیدتر نظیر چانگان یونیتی را به این دو ماشین کره‌ای ترجیح بدهند.

ازلحاظ سطح کیفی مواد به‌کاررفته در داشبورد و رودری‌ها نیز باید گفت که وضعیت کیا سلتوس و سانگ تیوولی اسپشیال در سطح قابل قبولی قرار دارد اما به نظر می‌رسد که کیفیت مواد به‌کاررفته در فضای داخلی تیوولی کمی نسبت به کیا سلتوس بهتر باشد و اتاق باکیفیت‌تری در اختیار کاربران قرار بدهد. در مورد میزان فضای داخل اتاق به‌ویژه فضای پای سرنشینان ردیف عقب وضعیت هر دو خودرو تقریباً متعادل است؛ چراکه فاصله محوری آن‌ها نسبت به یکدیگر چندان اختلاف ندارد.

همچنین میزان فضای صندوق‌عقب سانگ یانگ تیوولی برابر ۴۲۳ لیتر بوده و این در حالی است که کیا سلتوس فضایی در حدود ۴۳۳ لیتر ارائه می‌دهد؛ بنابراین میزان فضای کابین و همچنین صندوق‌عقب این دو خودرو بسیار نزدیک به هم است و نسبت به رقبا در سطح متوسط ارزیابی می‌شود.

مقایسه مقایسه تیوولی و کیا سلتوس در امکانات

در مورد مقایسه سانگ یانگ تیوولی و کیا سلتوس ازنظر امکانات رفاهی و ایمنی می‌شود گفت که سانگ یانگ تیوولی اسپشیال وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به حریف دارد؛ چراکه کیا سلتوس ۲۰۲۳ در بازار ایران به‌صورت کم آپشن واردشده و حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار می‌گذارد.

مواردی مثل ترمز پارک برقی، سامانه کنترل پایداری، دو کیسه هوا، سنسور فشار باد، تنظیم برقی صندلی جلو، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل اتوماتیک و آینه‌های جانبی جمع شونده خودکار ازجمله مهم‌ترین امکانات کیا سلتوس ۲۰۲۳ به‌حساب می‌آیند.

اما در طرف دیگر سانگ یانگ تیوولی اسپشیال علاوه بر اکثر موارد فوق، امکانات بهتری مثل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، رادار هشدار نقطه کور، شش عدد کیسه هوا و سانروف ارائه می‌دهد؛ بنابراین مقایسه تیوولی و کیا سلتوس در بحث امکانات رفاهی و ایمنی کاملاً به نفع سانگ یانگ تیوولی اسپشیال به پایان می‌رسد.

نتیجه‌گیری

مطلب ما در مورد مقایسه مقایسه تیوولی و کیا سلتوس به انتها رسید و حالا باید به این سؤال شما پاسخ دهیم که کیا سلتوس بخریم یا سانگ یانگ تیوولی اسپشیال؟ مسلماً اگر به دنبال خرید یک کراس‌اوور کره‌ای باکیفیت ساخت مناسب، امکانات مطلوب، شتاب و هیجان سواری به‌مراتب بهتر، هندلینگ پایدارتر، کیفیت سواری لذت‌بخش‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر در بازار هستید، بهتر است به سراغ خرید سانگ یانگ تیوولی اسپشیال بروید.

اما در سوی دیگر کیا سلتوس ۲۰۲۳ نیز به‌عنوان یک خودروی جدید می‌تواند برای افرادی که از ماشین‌های تکراری خسته شده و به دنبال تنوع بیشتری هستند، گزینه قابل قبولی باشد. این خودرو ازلحاظ هیجان سواری، شتاب و همچنین کیفیت رانندگی به پای تیوولی اسپشیال نمی‌رسد اما بااین‌وجود از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کند که قاعدتاً کمی نسبت به موتورهای توربو کم استهلاک‌تر است. ازنظر طراحی داخلی نیز می‌شود گفت که نمای داخل اتاق سلتوس کمی جدیدتر بوده و می‌تواند برای مشتریان ایرانی زیباتر به نظر برسد.

نویسنده حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟