قابلیت‌های آفرود کلوت مکث موتور بیشتر آشنا شوید؟

قابلیت‌های آفرود کلوت مکث موتور را بشناسید

شنبه - 22 مهر 1402

پیشرانه- شرکت مکث موتور که به‌خوبی خلأ بازار درزمینهٔ کمبود پیکاپ‌های آفرود را شناسایی کرده بود، ظرف دو سال گذشته دو نسخه از وانت قدرتمند و آفرود کلوت را به بازار فرستاد.

پیشرانه- شرکت مکث موتور که به‌خوبی خلأ بازار درزمینهٔ کمبود پیکاپ‌های آفرود را شناسایی کرده بود، ظرف دو سال گذشته دو نسخه از وانت قدرتمند و آفرود کلوت را به بازار فرستاد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو قابلیت‌های آفرود مناسبی دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل‌قبول در ایران به‌منظور انجام‌های سفرهای طبیعت‌گردی یا بیراهه‌نوردی محسوب شود؛ اما قابلیت‌های آفرود کلوت مکث موتور چیست و چرا این وانت پیکاپ می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب جهت طبیعت‌گردی برای مشتریان ایرانی محسوب شود.

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

به‌منظور بررسی دقیق‌تر قابلیت‌های آفرود وانت پیکاپ کلوت بهتر است ابتدا به مشخصات فنی این خودرو و قابلیت‌های موتور آن برای انجام بیراهه نوردی اشاره‌کنیم.

در ابتدا باید بدانید که کلوت حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین به‌عنوان یک ماشین آفرود دارای وزن خالص متعادلی بوده و ظرفیت بارکشی و حمل مسافر آن به همین نسبت افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید با حداکثر ۵ نفر سرنشین به همراه مقادیر قابل‌توجهی از اسباب و وسایل طبیعت‌گردی که در قسمت بار قرار می‌گیرد، همراه با کلوت وارد مسیرهای آفرود نسبتاً سخت و پرشیب شوید.

در مورد موتور کلوت مکث موتور نیز باید بدانید که این پیشرانه قدرتی برابر با ۲۱۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ آر پی ام ارائه می‌دهد که رقم مناسبی به‌حساب می‌آید؛ اما نکته مهم برای خودروهای آفرود میزان گشتاور تولیدی توسط موتور است که هرچه بالاتر باشد، اجازه می‌دهد ماشین به نحو بهتری از چاله‌ها و ناهمواری‌های مسیرهای طبیعی و آفرود عبور کند.

حداکثر گشتاور تولیدی توسط موتور کلوت برابر ۳۲۰ نیوتن‌متر است که از دور موتور نسبتاً پایین یعنی حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه قابل‌ارسال به سمت چرخ‌هاست.

این موضوع یعنی دریافت بیشترین گشتاور موتور از دور پایین برای یک ماشین آفرود نکته کاملاً مثبت به‌حساب می‌آید. چراکه راننده می‌تواند به کمک این قابلیت نیروی موردنیاز برای عبور خودرو از ناهمواری‌های مسیر را در دور موتور پایین بدون اعمال فشار زیاد به‌پیشرانه فراهم کند و ماشین را به‌سلامت از مسیرهای لغزنده، شیب‌دار و ناهموار عبور دهد.

بهره‌مندی از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و یا شش دنده دستی نیز باعث می‌شود، این میزان گشتاور بدون کمترین اتلاف به چرخ‌ها انتقال یابد تا بدین ترتیب این وانت آفرود بتواند در بحث انتقال قدرت هم عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. ضمناً کلوت می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بار با خود حمل کند و دارای یک باک سوخت نسبتاً بزرگ ۷۲ لیتری است که نگرانی آفرود سواران را درباره تأمین سوخت خودرو در بیراهه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

قابلیت‌های آفرود کلوت

علاوه بر قابلیت‌های مناسب موتور و گیربکس کلوت، بهتر است سایر ویژگی‌های مهم این خودرو در بحث بیراهه نوردی و آفرود را نیز با هم مرور کنیم.

  1. برخورداری از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل

سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز هر خودروی آفرود است که خوشبختانه کلوت مکث موتور نیز از آن سود می‌برد. در حالت عادی انتقال قدرت به سمت دیفرانسیل عقب انجام می‌شود و راننده می‌تواند مسیرهای معمولی یا آفرود سبک را با همین سیستم به‌پیش برود.

اما زمانی که جاده ازلحاظ شیب یا ناهمواری و لغزندگی تغییر وضعیت می‌دهد و شرایط دشوارتر می‌شود، راننده قادر است با انتخاب حالت چهارچرخ محرک، گشتاور موتور را بین هر چهارچرخ تقسیم کند. درنتیجه انتقال قدرت به سطح زمین به‌صورت بهینه‌تر انجام می‌شود و خودرو راحت‌تر از چالش‌های موجود در مسیر عبور می‌کند.

وضعیت ۴H یا چهارچرخ محرک سبک، برای مسیرهای آفرود نه‌چندان دشوار کاربرد دارد، اما در شرایط سخت‌تر و مسیرهای دشوارتر، وضعیت انتقال قدرت باید روی ۴L قرار بگیرد تا کلوت بتواند سرنشینان و بار خود را از مسیر به‌سلامت عبور دهد.

  1. بهره‌مندی از قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب

یکی از کارسازترین تجهیزات ویژه خودروهای آفرود که البته در هر ماشینی یافت نمی‌شود، قفل دیفرانسیل اتوماتیک است. این آپشن زمانی کاربرد دارد که یک تایر خودرو از روی سطح زمین بلند شود. چنین اتفاقی در مسیرهای ناهموار زیاد رخ می‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال اگر لاستیک سمت راست در یک چاله بیفتد و خودرو به آن‌طرف متمایل شود، لاستیک سمت چپ از روی زمین بلند می‌شود و نمی‌تواند نیروی موتور را به جاده انتقال دهد. با توجه به خاصیت دیفرانسیل، در چنین شرایطی چرخ سمت چپ به‌صورت هرز روی هوا می‌چرخد و نیرو به سمت چرخ راست که روی زمین قرار دارد، منتقل نمی‌شود و ماشین به‌درستی حرکت نمی‌کند.

برای رفع این مشکل کلوت مکث موتور از سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل عقب برخوردار شده است؛ یعنی اگر یک چرخ از روی زمین بلند شود، سیستم به‌طور خودکار قفل دیفرانسیل را فعال می‌کند تا نیرو به چرخ روی زمین هم منتقل شود. بدین ترتیب خودرو راحت‌تر از آن چاله بیرون می‌آید و زمانی که مجدداً هر دو چرخ روی زمین قرار بگیرند، قفل دیفرانسیل به‌صورت اتوماتیک در کلوت از مدار خارج می‌شود.

اتوماتیک بودن این سیستم نیز کار راننده را بسیار راحت کرده و دیگر لازم نیست که او نگران فعال یا غیرفعال کردن قفل دیفرانسیل باشد.

  1. زوایای حمله و فرار مناسب

کلوت مکث موتور طوری طراحی‌شده که زوایای ورود و خروج مناسبی نسبت به ناهمواری‌های مسیر داشته باشد. در قسمت جلو طول سپر تا حد امکان کوتاه در نظر گرفته‌شده تا خودرو بتواند به طرز راحت‌تر وارد ناهمواری‌ها شود. در این شرایط هرچه طول سپر کوتاه‌تر باشد امکان برخورد آن به زمین کمتر می‌شود و خودرو راحت‌تر از آن ناهمواری عبور می‌کند. زاویه بین کف سپر جلو تا نقطه تماس چرخ جلو با زمین را تحت عنوان زاویه حمله یا ورود به ناهمواری نام‌گذاری کرده‌اند.

هرچه طول سپر کوتاه‌تر و ارتفاع آن بالاتر باشد، این زاویه بیشتر می‌شود و خودرو قابلیت بهتری برای آفرود نوردی پیدا می‌کند. زاویه حمله در کلوت حدود ۲۹ درجه است که برای یک خودروی آفرود در این کلاس نسبتاً مناسب است. هرچند می‌توان با تعویض سپر و استفاده از سپر آفرود این زاویه را در کلوت افزایش هم داد.

زاویه فرار یا خروج نیز مربوط به همین وضعیت البته ویژه چرخ و سپر عقب است. هرچه این زاویه بیشتر باشد قابلیت عبور ماشین از ناهمواری‌ها نیز بیشتر می‌شود. زاویه خروج کلوت مکس موتور برابر ۲۴ درجه است که اجازه می‌دهد خودرو بدون گیر کردن سپر عقب از اکثر ناهمواری‌های متعارف در مسیرهای آفرود عبور کند.

  1. بهره‌مندی از کابین جادار و امکانات مناسب آفرود کلوت

مکث موتور کلوت از یک کابین جادار با صندلی‌هایی نسبتاً راحت سود می‌برد؛ بنابراین سرنشینان در طول مسیرهای آفرود فضای کافی در اختیار دارند و می‌توانند یک سفر نسبتاً راحت‌تر را تجربه کنند. همچنین وجود امکاناتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی با گرم‌کن، سیستم مسیریاب جی‌پی‌اس، کامپیوتر سفری، رکاب جانبی آلومینیومی، پوشش ضد خش محفظه بار و مه‌شکن‌های جلو و عقب ازجمله امکاناتی هستند که در یک مسیر آفرود می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

نتیجه‌گیری

در بازار کنونی ایران کلوت مکث موتور یکی از معدود انتخاب‌های مناسب مشتریان برای انجام سفرهای آفرود به‌حساب می‌آید. برخورداری از شاسی مستقل، ارتفاع مناسب کف خودرو از سطح زمین، موتور با گشتاور بالا، قابلیت حمل بار زیاد، سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل با قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب و امکانات رفاهی قابل‌قبول، ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های کلوت هستند که این خودرو را در ردیف مناسب‌ترین ماشین‌های آفرود فعلی موجود در بازار ایران قرار می‌دهند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • رزمنده | ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۵۵ ق٫ظ

    متاسفانه سه روزی خودروی کلوت ازنمایندگی کرج تحویل گرفتم.رفتم بیرون استارت زدم روشن نشدامدادآمدروشن کردمجددآروزبعدهمین اتفاق افتاد‌ازطریق ۱۶۶۰تلفنی رفع رجوع شد.وروزبعداینطوری شدبردم نمایندگی کرج امروز۴روزی خودروآنجاخوابیده می گویندریموتش باهم نمیخونی.شایدهم سوییچ خودرورابه کسی دیگه دادندمکرمیشی چنین اتفاقی بیافتی.چرابایدبرای یی کارجزیی ۴روزخودروبخوابی.این همه تبلیغ این بودشرکت مکث موتورحتی جواب تلفن هارانمیده.پیام میذاری جواب نمیده خلاصه تاحالاچنین خودروسازندیدم که حتی حاضرنیستندجواب مشتری رابدند