ناک زدن خودرو

ناک زدن خودرو یعنی چه ؟

دوشنبه - 8 آبان 1402

پیشرانه – گاهی اوقات ممکن است ناگهان صدایی غیر عادی از سمت موتور شنیده شود؛ این صدا نه آن‌قدر زیاد است که شبیه به شکسته شدن چیزی باشد و نه آن‌قدر کم است که بتوان آن را نادیده گرفت و از آن صرف‌نظر کرد. این نوع صداها که با ضربات و لرزش‌های موتور نیز همراه است، تحت عنوان ناک زدن موتور شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر بدانید که ناک زدن خودرو چیست، چه آسیب‌هایی به دنبال دارد و برای جلوگیری از آن چه کار باید کرد،

پیشرانه – گاهی اوقات ممکن است ناگهان صدایی غیرعادی از سمت موتور شنیده شود؛ این صدا نه آن‌قدر زیاد است که شبیه به شکسته شدن چیزی باشد و نه آن‌قدر کم است که بتوان آن را نادیده گرفت و از آن صرف‌نظر کرد. این نوع صداها که با ضربات و لرزش‌های موتور نیز همراه است، تحت عنوان ناک زدن موتور شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید به‌طور دقیق‌تر بدانید که ناک زدن خودرو چیست، چه آسیب‌هایی به دنبال دارد و برای جلوگیری از آن چه‌کار باید کرد.

به ادامه این مطلب از وب‌سایت خبری «پیشرانه» توجه بفرمایید.

ناک زدن موتور چیست؟

در حالت عادی مخلوط سوخت و هوا باید به‌صورت یکنواخت و بدون ضربات غیرعادی در موتور شروع به سوختن کند. اگر فرایند سوختن مخلوط هوا و بنزین به‌صورت یکپارچه و هماهنگ انجام نشود، پدیده ناک زدن به وجود می‌آید.

هنگامی که موتور خودرو خوب کار می‌کند، انفجار داخل سیلندر فقط زمانی رخ می‌دهد که پیستون به نقطه مرگ بالا رسیده است. نقطه مرگ بالا درواقع بیشترین ارتفاعی است که پیستون می‌تواند داخل سیلندر بالا بیاید. زمانی که پیستون به این نقطه رسید، شمع جرقه می‌زند و انفجار رخ می‌دهد. اما اگر به هر دلیل مخلوط سوخت و هوا پیش از بالا آمدن کامل پیستون شروع به منفجرشدن کند، به‌نحوی‌که انفجارها غیریکنواخت و نامنظم باشد، لرزش‌های غیرعادی در پیستون به وجود می‌آید. این لرزش‌ها به سیلندر و بدنه موتور منتقل می‌شود و شما آن‌ها را به‌صورت ناک زدن ماشین احساس خواهید کرد.

برای توضیح بیشتر باید عنوان کنیم که اگر سوخت شرایط استاندارد و متعادلی داشته باشد، بعدازاینکه پیستون به‌طور کامل بالا آمد و مخلوط سوخت و هوا را فشرده کرد، جرقه شمع باعث شروع انفجار این مخلوط از ناحیه اطراف سر شمع خواهد شد. این انفجار به‌طور یکنواخت به دیگر قسمت‌ها منتقل می‌شود و در کسری از ثانیه پیستون را با فشار به پایین می‌فرستد. اما زمانی که شرایط استاندارد نباشد، پیش از آنکه پیستون به نقطه بالا برسد، در نواحی مختلفی از مخلوط سوخت و هوای متراکم انفجارهای نامنظم رخ می‌دهد که باعث پدیده ناک زدن و لرزش پیستون داخل سیلندر می‌شود.

علت ناک زدن خودرو چیست؟

ناک زدن موتور tu5 ، ناک زدن موتور ef7 و درمجموع ناک زدن ماشین‌های مختلف می‌تواند دلایل عمومی یکسانی داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

سوخت غیراستاندارد

یکی از مهم‌ترین دلایل ناک زدن خودرو استفاده از سوخت غیراستاندارد با درجه اکتان نامناسب است. امروزه در بسیاری از خودروهای چینی شاهد این اتفاق هستیم؛ به‌عنوان‌مثال ناک زدن تیگو ۷ پرو عمدتاً به دلیل استفاده از بنزین معمولی به وجود می‌آید. این در حالی است که موتور این خودرو و سایر محصولات مشابه نیاز به بنزین سوپر با درجه اکتان بالا دارد. بنزین‌هایی با درجه اکتان بالا پیش از آنکه پیستون به نقطه مرگ بالا نرسد، منفجر نمی‌شوند؛ بنابراین پدیده ناک زدن هم به وجود نمی‌آید. اما اگر در یک موتور با ضریب تراکم بالا از سوخت معمولی با درجه اکتان پایین استفاده شود، پیش از آنکه پیستون به حد بالای خود برسد، مخلوط سوخت و هوا دچار انفجارهای نامنظم شده و ماشین ناک می‌زند.

شمع فرسوده و خراب

شمع وظیفه ایجاد جرقه برای انفجار مخلوط سوخت و هوا را بر عهده دارد. شمع باید جرقه یکنواخت و متعادل ایجاد کند تا سوخت و هوا نیز به‌طور متعادل و یکپارچه منفجر شوند و موتور ناک نزند. اما اگر شمع به هر نحوی خراب باشد و نتواند جرقه سالم و دقیق ایجاد کند، مخلوط سوخت و هوا نیز به‌طور غیریکنواخت می‌سوزد و درنهایت باعث ناک زدن ماشین می‌شود. البته گاهی اوقات نیز ممکن است وایرها به‌خوبی کار نکنند و برق لازم جهت ایجاد جرقه سالم را به شمع انتقال ندهند. در موارد نادرتر خرابی کویل هم می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

خرابی سنسور ناک

به‌منظور به حداقل رساندن ناک زدن موتور در شرایط مختلف، مهندسان یک سنسور ضربه یا ناک سنسور روی بدنه موتور قرار داده‌اند. این سنسور به‌طور مداوم لرزش‌های موتور را بررسی می‌کند و آن را به اطلاع ای‌سی‌یو می‌رساند. ای‌سی‌یو نیز با توجه به‌شدت این ضربه‌ها، زمان‌بندی پاشش سوخت را طوری تنظیم می‌کند که میزان ناک موتور به حداقل برسد. اگر این سنسور خراب شود دیگر ای‌سی‌یو نمی‌تواند شرایط موتور را ازلحاظ میزان لرزش و ناک مورد بررسی قرار دهد و زمان‌بندی پاشش سوخت و جرقه را با آن هماهنگ کند. درنتیجه موتور شروع به نوک زدن خواهد کرد و چراغ چک نیز روشن می‌شود.

تجمع آلودگی‌های کربنی داخل محفظه احتراق

زمانی که پیستون به بالاترین نقطه خود داخل سیلندر می‌رسد، فضایی بین سطح بالایی پیستون و سیلندر باقی می‌ماند که به آن محفظه احتراق می‌گویند. اگر موتور به دلایلی مثل استفاده از سوخت نامناسب، تعویض دیرهنگام روغن، شرایط نگهداری غیراستاندارد و مواردی ازاین‌دست با تجمع توده‌های کربنی داخل محفظه احتراق مواجه شود، حجم محفظه احتراق کاهش می‌یابد و به همین دلیل نیز ضریب تراکم موتور مقداری بالا می‌رود. چراکه حالا باید مخلوط سوخت و هوا در حجم کوچک‌تری فشرده شوند. این کار ضمن آنکه فشار بیشتری روی موتور وارد می‌آورد، باعث می‌شود تا بنزین معمولی به‌صورت غیرمنظم و زودتر از موعد شروع به انفجار کند و درنتیجه موتور ناک خواهد زد. بنابراین یک علت ناک زدن خودرو می‌تواند همین تجمع آلودگی‌های کربنی در محفظه احتراق باشد.

راه‌های جلوگیری از ناک زدن خودرو

اگر می‌پرسید چه‌کار کنیم موتور ناک نزند باید در ابتدا حتماً از سوخت استاندارد برای ماشینتان استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر موتور توربو شارژ با ضریب تراکم بالا روی خودروی شما نصب شده است، باید حتماً از بنزین باکیفیت و سوپر استفاده کنید. در غیر این صورت مکمل‌های اکتان بنزین هم می‌توانند راهگشا باشند. تعویض به‌موقع شمع و وایر و روغن‌موتور هم در این زمین کاملاً تأثیرگذار هستند.

نتیجه‌گیری

ناک زدن خودرو پدیده‌ای است که امکان دارد در هر شرایطی به وجود بیاید، برای جلوگیری از ناک زدن ماشین ابتدا باید حتماً از سوخت استاندارد مطابق با توصیه شرکت سازنده در موتور استفاده شود. بعد از رعایت این نکته حتماً باید از سلامت شمع و وایر و استاندارد بودن آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

امروزه اکثر خودروهای مونتاژی دارای موتورهای توربو شارژ با ضریب تراکم نسبتاً بالا هستند. این موتورها به بنزین سوپر با درجه اکتان بالا نیاز دارند که متأسفانه گاهی این نوع بنزین در جایگاه‌های کشور کمیاب می‌شود. در این شرایط بهتر است مکمل‌های اکتان اورجینال در بنزین ماشین بریزید تا موتور ناک نزند.

همچنین برخی مراکز خدماتی ریمپ ای‌سی‌یو نیز می‌توانند با تغییرات نرم‌افزاری در کامپیوتر خودرو، شرایط را برای استفاده از بنزین معمولی در این‌گونه از موتورهای تراکم بالا تا حد زیادی فراهم کنند. البته باید بدانید ریمپ کردن مورد تائید شرکت‌های سازنده نیست و گارانتی را باطل می‌کند

 

ناک زدن خودرو

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟