خدمات پس از فروش؛ پاشنه آشیل شرکت‌های واردکننده خودرو

شنبه - 20 آبان 1402

پیشرانه- با توجه به عدم توسعه شبکه نمایندگی بعضی از شرکت های وارد کننده به نظر می‌رسد خدمات پس از فروش به پاشنه آشیل شرکت‌های واردکننده خودرو بدل شده است.

پیشرانه- با توجه به عدم توسعه شبکه نمایندگی بعضی از شرکت های وارد کننده به نظر می‌رسد خدمات پس از فروش به پاشنه آشیل شرکت‌های واردکننده خودرو بدل شده است.
به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بر خلاف تاکیدی که وزارت صمت در آئین نامه واردات خودرو داشته است، خدمات پس از فروش چندان از سوی بعضی از واردکنندگان نو پا نه تنها جدی نگرفته نشده است بلکه اهمیتی هم برای آن قائل نیستند.
این موضوع از همین حالا، یعنی پیش از آغاز تحویل خودروهای وارداتی به دغدغه خاطر مصرف کنندگان بدل شده است.
این موضوع بیشتر درباره شرکت های نوپا صادق است. در همین حال به نظر می‌رسد که بی توجهی و بی اهمیتی به خدمات پس از فروش رابطه مستقیمی با میزان واردات و همچنین وضعیت بازار دارد؛ البته تمام شرکت‌های نوپا شامل این قضیه نمی‌شوند؛ ولی آنها که به صورت بسیار جدی و منظم به دنبال توسعه شبکه و گسترده کرده فضای فعالیت خود هستند، در اقلیت قرار دارند.
بنابراین عدم توجه و اهمیت به خدمات پس از فروش بیشتر شامل شرکت هایی می‌شود که شایعات در خصوص نمایندگی و تیراژ واردات آنها بیشتر است.
بر اساس شنیده بسیاری از شرکت های نوپا تعداد بسیار محدودی خودرو وارد کرده‌اند . البته در خصوص تعدادی هم که اعلام می کنند نیز جای شک و شبهه وجود دارد.
به عبارت بهتر با توجه به تعداد خودرویی که توسط این شرکت‌های نوپا وارد شده است ارایه خدمات پس از فروش صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال نیاز بازار و خلاء این سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از مصرف کنندگان توجه چندانی به این امر نداشته باشند.
همین نیاز و بی توجهی به خدمات پس از فروش در آینده‌ای نه چندان دور دامن گیر خریداران خواهد شد.
فعلا این موضوع از چشم وزارت صمت هم پنهان مانده است. ولی در هر حال پس از عرضه و رسیدن زمان اولین سرویس های دوره ای، فقدان توجه به ظاهر تعمدی شرکت ها و عدم نظارت وزارت مشکلات ناشی از این موضوع را نشان خواهد داد.
واقعیت این است که واردات خودرو و نیاز به عرضه‌های هر چه بیشتر کار را به جایی رسانده که در حال حاضر حتی خبر عرضه و رونمایی های متعدد نیز از منظر مسئولان واردات می تواند برای بازار مثمر ثمر باشد.
این خبرها به نوبه خود مانع از ورود تقاضاهای انباشته به بازار می‌شود. می‌تواند با مدیریت تقاضا تمام آنها را به مسیری هدایت کند که به درآمدزایی بیشتر برای دولت تبدیل شود.
با این وجود بی‌توجهی به  بحث خدمات پس از فروش و عدم تحرک کافی از سوی بعضی از واردکنندگان به نقطه ای رسیده که احساس می‌شود تعمدی درکار است.

نوشته :مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟