وزارت صمت خود را به فراموشی زده است
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

وزارت صمت خود را به فراموشی زده است

دوشنبه - 27 آذر 1402

پیشرانه- چیزی به پایان سومین فصل سال نمانده است و هنوز تکلیف واردات به‌صورت شفاف روشن نشده است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مانور تبلیغاتی به دوره فاطمی امین مرتبط می‌شود به نظر وزارت صمت خود را به فراموشی زده است. آبان ماه سال گذشته با ابلاغ آئین‌نامه نهایی، ازسرگیری واردات خودرو پس […]

پیشرانه- چیزی به پایان سومین فصل سال نمانده است و هنوز تکلیف واردات به‌صورت شفاف روشن نشده است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مانور تبلیغاتی به دوره فاطمی امین مرتبط می‌شود به نظر وزارت صمت خود را به فراموشی زده است.

آبان ماه سال گذشته با ابلاغ آئین‌نامه نهایی، ازسرگیری واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت بی‌دلیل و غیرمنطقی آغاز شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که کمی پیش از آن وزیر صمت با تکیه بر واردات خودروهای صفر و کارکرده توانسته بود از استیضاح جان سالم به در ببرد.

در همین حال قیمت‌ها در بازار خودرو پیرو وضعیت نابسامان اقتصادی و نوسان نرخ ارز افزایشی شده بود. البته در آن هنگام بخشی از مسئولان عرضه خودرو در بورس کالا را مسبب افزایش قیمت‌های بازار می‌دانستند.

در این فضا وزیر وقت صمت با اتخاذ شیوه خبر درمانی تلاش کرد که بتواند بازار را به آرامش برساند. به همین علت بعد از شروع ثبت سفارش‌ها به‌سرعت تبلیغات برای واردات خودرو به طرق مختلف آغاز شد.

درواقع فاطمی امین قصد داشت با ترکیب تولید و واردات تقاضای بازار را پاسخ داده و بتواند با تثبیت قیمت‌های بازار، جای پای خود را محکم ترکند. این تبلیغات با وعده‌هایی بسیار امیدوارانه همراه شد. چون در همان آغاز راه وزارت صمت مدعی واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال شد؛ اما به نظر می‌رسد که وزیر سابق صمت قبل از هماهنگی با نهادها و سازمان‌های مرتبط، اقدام کرده بود.

همین امر موجب شده که حجم خبردرمانی بیشتر شود. به‌نحوی‌که سخنگوی سابق وزارت صمت، امید قالیباف از واردات ۲۰۰ هزار دستگاه تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

این اتفاق نه‌تنها تاکنون رخ نداده است بلکه بر اساس آخرین گزارش گمرک در ۸ ماهه نخست سال جاری تنها ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است. البته به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت تاکنون ۶ هزار و ۴۵۲ دستگاه خودروی سواری وارد گمرکات کشور شده و بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو درراه هستند.

به گفته ضیغمی آمار ارائه‌شده از سوی گمرک فقط شامل خودروهایی می‌شود که ترخیص شده‌اند. ضمن اینکه وی در آبان ماه و در خلال برگزاری دومین نمایشگاه تحول خودرو مدعی شد که تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. وزیر صمت نیز پیش از آن واردات همین تعداد خودرو را وعده داده بود. بااین‌حال پس از حاشیه‌هایی که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به وجود آورد، ضیغمی از پتانسیل واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال خبر داد. به‌بیان‌دیگر در همین یک ماه وزارت صمت ۲۰ هزار دستگاه عقب‌نشینی کرده است.

به نظر می‌رسد که چون این وعده‌ها و قول‌ها و پیش‌فروش‌های سامانه‌ای در زمان فاطمی امین بوده است، الآن وزارت صمت چندان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. در مقابل علی‌آبادی تمام توان خود را صرف خودروهای برقی کرده است. این در حالی است که ۳۱ هزار نفر بیش از ۹ ماه در انتظار خودروهای صفرکیلومتر ایستاده‌اند.

در این مدت مشخص شد که بازهم چینی‌ها سهم اصلی را خواهند داشت و درعین‌حال گویا برای واردات این خودروها با کمبود ارز مواجه هستند؛ اما برای خودروهای برقی شرایط فراهم و مهیا است. البته در حال حاضر با خودروهای برقی حواس را پرت کرده‌اند؛ اما آمار واردات نشان می‌دهد که وزارت صمت خود را به فراموشی زده است. این فراموشی صورت دیگری از بی‌تفاوتی نسبت به مردم است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟