مصوبه اصلاحی وزارت صمت، آرامش قبل از طوفان برای بازار خودرو
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

مصوبه اصلاحی وزارت صمت، آرامش قبل از طوفان برای بازار خودرو

سه شنبه - 5 دی 1402

پیشرانه- وزارت صمت پیشنهادی را برای اصلاحات تعرفه‌ای در نظر گرفته است که حالا پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرایی شدن آن باید منتظر افزایش قیمت خودرو در سال آینده بود. این مصوبه نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای مونتاژی با ۲۰% لغایت ۵۰% ساخت داخل است. به گزارش پیشرانه، وزارت صمت پیشنهادی را برای اصلاحات تعرفه‌ای […]

پیشرانه- وزارت صمت پیشنهادی را برای اصلاحات تعرفه‌ای در نظر گرفته است که حالا پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرایی شدن آن باید منتظر افزایش قیمت خودرو در سال آینده بود.

این مصوبه نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای مونتاژی با ۲۰% لغایت ۵۰% ساخت داخل است. به گزارش پیشرانه، وزارت صمت پیشنهادی را برای اصلاحات تعرفه‌ای در نظر گرفته است که حالا پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرایی شدن آن باید منتظر افزایش قیمت خودرو در سال آینده بود.

این در حالی است که افزایش قیمت و کاهش تولید نیز به دلیل عدم تخصیص ارز به خودروسازان مونتاژی شرایط تولید آن‌ها را سخت کرده است. درواقع باید به این موضوع توجه داشت که این افزایش می‌تواند بر سایر حلقه‌های تأمین اثرگذار باشد. درواقع سایر حلقه‌ها با افزایش قیمت‌ها، قیمت‌های خود را چند برابر خواهند کرد.

بر اساس این پیشنهاد، حداقل افزایش برای خودروهای تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۲% سود بازرگانی به‌غیراز سایر هزینه‌های مترتب با این افزایش و برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۵۵% خواهد بود. درنتیجه با اجرایی شدن این مصوبه شاید دیگر تولید خودرو در سگمنت بالای ۱۵۰۰ سی‌سی دیگر منطقی نخواهد بود.

نکته مهم این است که خودروهای تولیدی در این بازه قیمت است و حالا این افزایش قیمت هم بر آن‌ها تأثیرگذار می‌شود. این در حالی است که میزان تعرفه در حال حاضر برای خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۶ درصد است. درنتیجه با افزایش ۵۵ درصدی برای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی بی‌شک واردات برای این خودروسازان به‌صرفه‌تر خواهد بود. درنتیجه این افزایش قیمت به تولید هم ضربه خواهد زد.

این اتفاق می‌تواند بازار خودروهای مونتاژی را هم محدود کرده و افزایش قیمت در بازار را بیش از مصوبه به دنبال داشته باشد. درواقع این اصلاح وزارت صمت می‌تواند بار دیگر بازار را با تنش همراه کرده و بازار خودرو را آشفته کند. با این افزایش قیمت بازار خودروهای مونتاژی دستخوش تغییراتی می‌شود، این موضوع بر میزان عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد.

درواقع درحالی‌که وزارت صمت خود به آزادسازی قیمت اعتقاد دارد اما حالا مصوبه اصلاحی وزارت صمت می‌تواند بازار خودرو و کسب‌وکار مونتاژی‌ها را برهم زند.

درحالی‌که این بخش از صنعت خودروی کشور که در دست بخش خصوصی است می‌تواند با مصوبه اصلاحی وزارت صمت با مشکلات زیادی همراه شود. اگر این مصوبه اجرایی شود، بدون شک این روزها بازار آرامش قبل از طوفان را طی می‌کند، این افزایش قیمت هم تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی را با چالش‌های بسیاری همراه خواهد کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟