سانگ یانگ تیوولی اسپشیال نورا موتور؛ یک انتخاب مناسب برای خاص پسندان

دوشنبه - 11 دی 1402

پیشرانه – سانگ یانگ تیوولی یکی از کراس اوورهای محبوب کره‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود که طی دوران تحریم و یکه‌تازی ماشین‌های چینی، به عنوان یک خودرو کره‌ای باکیفیت در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. در حال حاضر این خودرو با تیپ اسپشیال توسط شرکت «نورا موتور» تولید می‌شود و یکی از بهترین […]

پیشرانه – سانگ یانگ تیوولی یکی از کراس اوورهای محبوب کره‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود که طی دوران تحریم و یکه‌تازی ماشین‌های چینی، به عنوان یک خودرو کره‌ای باکیفیت در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته است. در حال حاضر این خودرو با تیپ اسپشیال توسط شرکت «نورا موتور» تولید می‌شود و یکی از بهترین خودروهای مونتاژی در کشورمان به حساب می‌آید.

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال موتور پرقدرت و باکیفیت

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال یکی از بهترین موتورهای توربوشارژ بازار ایران را دارد. این پیشرانه چهار سیلندر به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر، هم توان خروجی دلچسبی ارایه می‌دهد و هم آمار خرابی آن نسبت به اکثر نمونه‌های چینی بازار کمتر بوده است. به‌ویژه اگر بنزین استاندارد مطابق با دستورالعمل سازنده درون باک این کره‌ای خاص ریخته شود، آن وقت دیگر به این زودی‌ها مشکلی برای موتور تیوولی اسپشیال پیش نمی‌آید.

ضمنا گیربکس این خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک معمولی AT است؛ بنابراین برخلاف اکثر خودروهای چینی بازار ایران، دردسر و استهلاک زیادی در بحث گیربکس برای مالک خود ایجاد نمی‌کند؛ چراکه گیربکس‌های دوکلاچه چینی معمولا در اثر رانندگی تحت فشار نسبی، نظیر حرکت در ترافیک سنگین یا در مسیرهای سربالایی، خیلی زودتر از انتظار با ایراداتی مثل خرابی صفحه کلاچ مواجه شده و به گرما نیز بیش از حد حساس هستند.

اما گیربکس اتوماتیک تیوولی چنین مشکلاتی ندارد و درصورت انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای شامل تعویض روغن و …، می‌تواند مدت‌های زیادی بدون مشکل انجام وظیفه کند.

با توجه به توان بالای موتور تیوولی اسپشیال، این خودرو شتاب و هیجان سواری نسبتا بالایی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. به‌ویژه که بیشینه گشتاور این خودرو نسبت به بسیاری از کراس اوورهای خانوادگی بالاتر است و قطعا می‌تواند در بهبود شتاب‌گیری‌های اولیه و ثانویه تاثیر بسزایی داشته باشد.

طبق برآوردهای انجام شده، شتاب صفر تا صد سانگ یانگ تیوولی اسپشیال چیزی حدود ۹ ثانیه است که این خودرو را در ردیف سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین کراس اوورهای موجود در بازار جا می‌دهد. در مجموع اگر نیاز دارید یک کراس اوور خانوادگی نسبتا تندوتیز خریداری کنید، بهتر است که به سراغ سانگ یانگ تیوولی بروید. ضمن آنکه سری تیوولی مدت نسبتاً زیادی در بازار ایران حضور دارند و بنابراین تعمیرات و خدمات فنی آنها نیز راحت‌تر در کشورمان یافت می‌شود.

بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال از نظر طراحی

طراحی بیرونی سانگ یانگ تیوولی علی رغم قدمت نسبی، هنوز هم جذابیت‌ها و تمایزهای خاص خود را ارائه می‌دهد؛ به نحوی که گذشت این سال‌ها خیلی روی جذابیت آن تاثیر نداشته است. در مقایسه با طرح‌های فانتزی خودروهای چینی، تیوولی همچنان چشم‌نواز و باپرستیژ به نظر می‌رسد و از این نظر کمبود خاصی نسبت به رقبای تازه‌نفس چینی ندارد.

در مجموع به لطف به‌روزرسانی‌هایی که روی جزئیات چهره مدل اسپشیال انجام شده است، می‌توان گفت که طراحی بیرونی سانگ یانگ تیوولی نوراموتور نسبت به حریفان چینی یا برخی مدل‌های وارداتی، کماکان می‌تواند کمی خاص و جذاب‌تر به نظر برسد.

در مورد طراحی داخل کابین نیز باید گفت فرم داشبورد تیوولی نیز در نوع خود زیبا و متعارف به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با محصولات جدید، به‌ویژه خودروهای چینی از داشبورد با طرح نسبتاً ساده و کمی کلاسیک برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود تا شاید برخی مشتریان طراحی داخلی محصولات چینی به‌ویژه مدل‌های جدیدتر را به این ماشین کره‌ای ترجیح بدهند، البته اگر با طرح‌های کلاسیک مشکل نداشته باشید، سبک طرح داشبورد تیوولی اسپشیال کماکان می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند.

از لحاظ سطح کیفی مواد به کار رفته در داشبورد و رودری‌ها نیز باید گفت که سانگ یانگ تیوولی اسپشیال در سطح قابل قبولی قرار دارد و به نظر می‌رسد که کیفیت مواد به کار رفته در فضای داخلی تیوولی نسبت به برخی محصولات وارداتی نظیر کیا سلتوس هم بهتر باشد و اتاق باکیفیت‌تری در اختیار کاربران قرار بدهد.

در مورد میزان فضای داخل اتاق به‌ویژه فضای پای سرنشینان ردیف عقب، وضعیت تیوولی نوراموتور تقریبا متعادل است؛ همچنین حجم فضای صندوق عقب سانگ یانگ تیوولی برابر ۴۲۳ لیتر بوده و تقریبا هم‌تراز اکثر محصولات این سگمنت محسوب می‌شود. بنابراین میزان فضای کابین و همچنین صندوق عقب این خودرو نسبت به رقبا در سطح مناسب ارزیابی می‌شود و می‌تواند نیازهای یک خانواده پنج نفره را به خوبی برآورده کند

امکانات تیوولی اسپشیال

سانگ یانگ تیوولی اسپشیال در بحث تجهیزات وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به بسیاری حریفان، به‌ویژه خودروهای وارداتی جدید کره‌ای دارد؛ چراکه اکثر محصولات کره‌ای وارداتی جدید نظیر کیا سلتوس یا هیوندای توسان ۲۰۲۳ در بازار ایران به صورت کم آپشن حاضر شده و حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار می‌گذارند؛  در این راستا سانگ یانگ تیوولی اسپشیال علاوه بر امکانات معمول، تجهیزات بهتری مثل گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، رادار هشدار نقطه کور، شش عدد کیسه هوا، مالتی مدیا لمسی، سانروف و… ارائه می‌دهد که در بسیاری از خودروهای جدید وارداتی ژاپنی و کره‌ای بازار ما وجود ندارند.

نتیجه‌گیری

در انتهای این مطلب باید توصیه کنیم که اگر به دنبال خرید یک کراس اوور کره‌ای باکیفیت، خوش‌ساخت، دارای امکانات مطلوب، شتاب و هیجان سواری به‌مراتب بهتر از برخی رقبا، هندلینگ و پایداری مناسب، کیفیت سواری لذت‌بخش‌ و خدمات پس از فروش نسبتا گسترده‌ در بازار ایران هستید، بهتر است به سراغ خرید سانگ یانگ تیوولی اسپشیال بروید. این خودرو در مقایسه با محصولات مونتاژی چینی کیفیت بالاتری دارد، موتور و گیربکس آن دردسر کمتری برایتان به وجود می‌آورد و از لحاظ پرستیژ اجتماعی نیز نسبت به محصولات چینی یک سروگردن بالاتر به نظر می‌رسد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟