مشکل واردات خودرو با سؤال از وزیر صمت حل خواهد شد؟
«پیشرانه» بررسی می‌کند

مشکل واردات خودرو با سؤال از وزیر صمت حل خواهد شد؟

دوشنبه - 11 دی 1402

پیشرانه – بر اساس ‌نامه‌ای که مجلس منتشر کرده است علی‌آبادی برای پاسخگویی به پرسش برخی نمایندگان باید صبح فردا به مجلس برود تا درباره چرایی وضعیت فعلی واردات به آن‌ها پاسخ بدهد؛ اما آیا مشکل واردات خودرو با سؤال از وزیر صمت حل خواهد شد؟ بعضی از نمایندگان مجلس به دلیل وضعیت نامشخص و […]

پیشرانه – بر اساس ‌نامه‌ای که مجلس منتشر کرده است علی‌آبادی برای پاسخگویی به پرسش برخی نمایندگان باید صبح فردا به مجلس برود تا درباره چرایی وضعیت فعلی واردات به آن‌ها پاسخ بدهد؛ اما آیا مشکل واردات خودرو با سؤال از وزیر صمت حل خواهد شد؟

بعضی از نمایندگان مجلس به دلیل وضعیت نامشخص و مبهم واردات خودرو طرح سؤال از وزیر صمت را مطرح کرده‌اند.

به‌طور مشخص واردات خودرو محور اصلی بحث‌ها و پرسش‌ها خواهد بود. نمایندگان مجلس می‌خواهند بدانند که چرا تاکنون واردات به‌صورت فرسایشی و کند پیش رفته است؟ چرا قانون واردات خودروهای دست‌دوم ابلاغ نمی‌شود؟

البته شاید وزیر صمت محور پاسخگویی بعد از ارائه آمار و ارقام به کمبود ارز ارجاع دهد. این مسئله اما می‌تواند کار را برای وی سخت‌تر کند. چراکه به عقیده برخی نمایندگان کمبود ارز و حتی بحث خدمات پس از فروش بهانه است. چون وزیر صمت توانسته است برای واردات خودروهای برقی در مذاکره با بانک مرکزی یک میلیارد یورو ارز تأمین کند.

بنابراین این مسئله می‌تواند حسابی وزیر صمت را تحت‌فشار قرار بدهد. البته پاسخ‌های وزیر صمت و نظر مجلس در این مورد می‌تواند به‌نوبه خود وضعیت بازار را نیز مشخص کند.

به عبارت بهتر دولت طی یک سال گذشته با در اختیار گرفتن عرضه و به دنبال آن مطرح کردن بحث واردات و تحت‌فشار قرار دادن تولید داخل، توانسته است بازار را کنترل کند.

اما این کنترل به‌منزله تنظیم و خروج تقاضاهای کاذب و غیر مصرفی نمی‌تواند از بازار باشد. بازاری که بعد از ۵ سال عطش سیراب شدن با خودروهای وارداتی را دارد. البته با اضافه شدن مدت‌زمانی که از آغاز رسمی واردات می‌گذرد این انتظار ۶ ساله شده است. محصولاتی هم وارد و فعلاً عرضه‌شده‌اند هنوز به تیراژ تأثیرگذار نرسیده‌اند. عرضه‌ها نیز که قطره‌چکانی است. ادامه این روند همان‌طور که این روزها نیز آغاز شده است، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت.

این مسئله می‌تواند هم موجب برهم خوردن نظم بازار شود و هم اعتبار نمایندگانی که پیگیر موضوع هستند را زیر سؤال ببرد؛ بنابراین این بخش از نمایندگان مجلس مثل بسیاری از مصرف‌کنندگان در انتظار روشن شدن تکلیف واردات خودرو هستند.

برخلاف خواسته و توقع بسیاری از مردم، دولت در حال حاضر تمام انرژی خود را برای واردات خودروهای برقی گذاشته است. دلیل هرچه که هست روند واردات را با تیرگی و ابهام همراه کرده است.

بنابراین مجلس نیز مانند مردم می‌خواهد بداند که علت چیست و چرا واردات خودرو آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود؟ اما اگر مجلس از پاسخ‌ها قانع نشد تکلیف چیست؟

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟