ماشین هیبریدی
«پیشرانه» بررسی می‌کند

چرا ماشین هیبریدی بخریم؟

شنبه - 23 دی 1402

در سال‌های اخیر، خودروهای هیبریدی به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل شده‌اند که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و کاهش آلایندگی محیط‌زیست خود هستند؛ اما با گزینه‌های مختلف موجود، درک تفاوت بین انواع مختلف خودروهای هیبریدی می‌تواند گیج‌کننده باشد. در این مطالب با وب‌سایت «پیشرانه» همراه شوید تا بدانید که خودروی هیبرید چیست و […]

در سال‌های اخیر، خودروهای هیبریدی به گزینه‌ای محبوب برای افرادی تبدیل شده‌اند که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و کاهش آلایندگی محیط‌زیست خود هستند؛ اما با گزینه‌های مختلف موجود، درک تفاوت بین انواع مختلف خودروهای هیبریدی می‌تواند گیج‌کننده باشد. در این مطالب با وب‌سایت «پیشرانه» همراه شوید تا بدانید که خودروی هیبرید چیست و چه مزایایی دارد.

ماشین هیبریدی یا HEV چیست؟

به‌طور خلاصه ماشین هیبریدی یا HEV (Hybrid Electric Vehicle) به ماشین‌هایی گفته می‌شود که دارای هر دو نوع موتور احتراقی و برقی به‌طور هم‌زمان باشند؛ یعنی ترکیبی از قوای محرکه ماشین‌های درون‌سوز با موتور خودروهای برقی روی خودروهای هیبریدی حضور دارد.

انواع خودروهای هیبریدی کدام است؟

خودروهای هیبریدی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب به‌طور کامل در مورد آن‌ها توضیح داده‌ایم

هیبریدهای کامل – Full hybrid

رایج‌ترین نوع خودروهای هایبرید، مدل‌های هیبرید کامل هستند که می‌توانند مقادیر کمی انرژی الکتریکی را ذخیره کنند. این انرژی می‌تواند برای تأمین نیروی اضافی در کنار موتور احتراق داخلی استفاده شود و درنتیجه مصرف سوخت را بهبود بخشد. ازآنجایی‌که موتورهای الکتریکی در سیستم انتقال نیرو تعبیه‌شده‌اند، یک هیبرید کامل همچنین می‌تواند به حالت تمام برقی سوئیچ کند؛ البته معمولاً فقط در سرعت‌های پایین برای رانندگی در شهر و مسافت‌های بسیار محدود؛ زیرا باتری‌های آن‌ها نسبتاً کوچک هستند و قابلیت زیادی برای ذخیره انرژی ندارند. بااین‌حال، اندازه کوچک باتری‌ها به این معنی است که آن‌ها می‌توانند به‌سرعت توسط موتور شارژ شوند و هیچ نگرانی در مورد محدودیت برد وجود ندارد.

حتی اگر باتری‌ها کاملاً خالی باشند، همیشه می‌توانید با بنزین یا دیزل به‌تنهایی رانندگی کنید. همراه با هیبریدهای ملایم، سیستم فول هیبرید به‌طورکلی بهترین گزینه هیبریدی برای رانندگانی در نظر گرفته می‌شود که مسافت‌های زیادی را با ماشین خود طی می‌کنند.

هیبریدهای ملایم – Mild hybrid

مانند هیبریدهای کامل، هیبریدهای ملایم از یک موتور الکتریکی در کنار یک موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند، اما این دو منبع نمی‌توانند مستقل از یکدیگر استفاده شوند. در اینجا موتور الکتریکی کوچک صرفاً برای کمک به موتور احتراقی استفاده می‌شود. هیبریدهای ملایم که معمولاً ارزان‌ترین راه برای مالکیت یک ماشین هیبریدی هستند، سیستم انتقال نیرو ساده‌تر همراه باقدرت و افزایش راندمان متوسط ارائه می‌دهند.

بسیاری از خودروهای جهانی مثل سوزوکی ایگنیس، سوئیفت و همچنین مدل‌های مختلف مرسدس و آئودی از سیستم‌های هیبرید خفیف استفاده می‌کنند که امکان بازیابی انرژی از طریق ترمز و تغذیه آن به باتری‌ها را فراهم می‌کند.

پلاگین هیبرید – PHEV

یک خودروی برقی پلاگین هیبریدی (PHEV) را همان‌طور که از نامش پیداست، می‌توان به‌منظور شارژ باتری‌های الکتریکی آن، به برق زد. این مدل اساساً مفهوم هیبرید کامل را به سمت خودروی کاملاً برقی نزدیک‌تر می‌کند. با افزودن باتری‌های بزرگ‌تر که می‌توان آن‌ها را از یک منبع برق خارجی شارژ کرد، برد پیمایش الکتریکی بسیار بهتر از یک نمونه هیبرید کامل خواهد بود.

با شارژ باتری‌های خودرو در طول شب، می‌توانید سفر روزانه خود را با شارژ کامل شروع کنید و به‌طور کامل از حالت رانندگی بی‌صدا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت الکتریکی سود ببرید. حداکثر پیمایش تمام برقی با این خودروها نهایتاً حدود ۵۰ کیلومتر است که برای مصارف داخل شهری چندان بد نیست. هنگامی‌که شارژ تمام شد، می‌توان از موتور احتراق داخلی برای ادامه رانندگی استفاده کرد.

مزایای ماشین هیبریدی

خودروی هیبرید می‌تواند مزایای متعددی نسبت به ماشین‌های معمولی داشته باشد که در اینجا به بعضی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  1. تعویض روغن کمتر

ازآنجایی‌که خودروهای هیبریدی کمتر از موتور بنزینی استفاده می‌کنند، پس به تعویض روغن کمتری نیز نیاز دارند، به این معنی که در هزینه‌های نگهداری خودرو صرفه‌جویی خواهید کرد. وسایل نقلیه سنتی اغلب هر ۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن ‌دارند، اما هیبریدها فقط هر ۸ یا ۹ هزار کیلومتر به آن نیاز دارند.

  1. مصرف سوخت پایین

همان‌طور که در بالا ذکر شد، مصرف سوخت کم ارائه‌شده توسط ماشین هیبرید یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود مردم آن‌ها را بخرند. خودروهای هیبریدی به‌طور تقریبی حدود ۳ تا چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کمتر نسبت به وسایل نقلیه سنتی مصرف می‌کنند و هزینه بنزین مصرفی را پایین می‌آورند.

  1. دوستدار محیط‌زیست

قاعدتاً هیبریدی‌ها ازآنجاکه بنزین کمتری مصرف می‌کنند و آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند، دوستدار محیط‌زیست هستند. خودروهای هیبریدی به کاهش گازهای گلخانه‌ای که به لایه ازن آسیب می‌رسانند و همچنین کاهش مصرف نفت و سایر منابع طبیعی تا حدودی کمک می‌کنند، پس گزینه‌های بهتری برای حفظ محیط‌زیست هستند.

  1. ویژگی‌های ایمنی

خودروهای هیبریدی به برخی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های ایمنی موجود در بازار جهانی مجهز هستند. اولاً باتری‌های خودروهای هیبریدی از نیکل ساخته شده‌اند و با باتری‌های سربی-اسیدی وسایل نقلیه سنتی فرق دارند. همچنین به بنزین کمتری نیاز دارند و اگر تصادف کنند، خطرات آتش‌سوزی در آن‌ها تا حدودی کمتر است.

  1. گشتاور لحظه‌ای

برخلاف وسایل نقلیه سنتی که باید منتظر بمانید تا موتور احتراقی روشن شود و به دور موتور ایدئال برسد، خودروهای هیبریدی به دلیل بهره‌مندی از موتورهای الکتریکی، گشتاور فوری ارائه می‌دهند. به‌محض آنکه پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، گشتاور لحظه‌ای موتور هیبریدی بلافاصله خودرو را به جلو می‌برد و سواری آن را نسبت به خودروهای سنتی واکنش‌پذیر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. همسو شدن با جریان ترافیک برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود و تجربه رانندگی کم‌نوسان‌تری خواهید داشت.

  1. تخفیف در عوارض گمرکی و عمومی

خودروهای هیبریدی در کشور ما قرار است با تعرفه گمرکی بسیار کمتر نسبت به محصولات بنزینی وارد شوند و همین مورد می‌تواند قیمت آن‌ها را تا حدودی نسبت به دیگر محصولات وارداتی یا مونتاژی جذاب‌تر کند.

  1. قدرت و شتاب بهتر

علاوه بر گشتاور فوری که از یک خودروی هایبرید دریافت خواهید کرد، قدرت ترکیبی پیشرانه این محصولات نیز به دلیل برخورداری از دو نوع قوای محرکه، عمدتاً بالاتر از محصولات بنزینی است. پس معمولاً شتاب و سواری مهیجی را از آن‌ها دریافت می‌کنید.

  1. دوام و استهلاک مناسب

ممکن است کسانی نگران این باشند که خودروهای هیبریدی به‌اندازه خودروهای سنتی قابل‌اعتماد و بادوام نباشند، اما باید به آن‌ها گفت که خیالشان راحت باشد. اگرچه در نگاه اول ممکن است این‌طور به نظر برسد که باتری و فناوری اضافی باعث هزینه‌های نگهداری بیشتری می‌شود، اما این‌طور نیست. اکثر باتری‌های هیبریدی تا ۱۰ سال دوام می‌آورند و بسیاری از خودروهای هیبریدی با گارانتی بلندمدت عرضه می‌شود که ارزش خرید آن‌ها را بالا می‌برد.

  1. سروصدای کمتر پیشرانه

معمولاً خودروهای هیبریدی به دلیل برخورداری از موتور کمکی برقی، از پیشرانه احتراقی با حجم نسبتاً کمتر استفاده می‌کنند؛ بنابراین سروصدای تولیدی موتور آن‌ها نسبت به مدل‌های بنزینی باقدرت مشابه کمتر است و سواری لذت‌بخش‌تری از این بابت ارائه می‌دهند.

فرق ماشین برقی با هیبرید چیست؟

تفاوت ماشین برقی و هیبریدی در این است که خودروهای برقی فاقد موتور احتراقی هستند و تنها از موتورهای الکتریکی باقدرت بیشتر و ظرفیت باتری بالاتر نسبت مدل‌های هیبریدی نیرو می‌گیرند؛ اما پیشرانه هیبریدی شامل موتور احتراقی درون‌سوز و موتور الکتریکی است که در همکاری با هم خودرو را به جلو می‌برند.

سخن پایانی

درمجموع، خودروهای هیبریدی مزایای زیادی برای ارائه دارند. اگر به دنبال راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش آلاینده‌ها و بهبود تجربه رانندگی خود هستید، یک خودروی هیبریدی ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. در بحث تعرفه واردات و قیمت تمام‌شده نیز این خودروها در کشور ما نسبت به محصولات بنزینی عوارض دولتی کمتر و ارزش خرید بالاتری خواهند داشت.

نویسنده حسین باباپور

 

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟