یک پرسش ساده از قطعه سازان؛ چرا ادامه می‌دهید؟
«پیشرانه» مطرح می‌کند

یک پرسش ساده از قطعه سازان؛ چرا ادامه می‌دهید؟

شنبه - 12 اسفند 1402

پیشرانه- زنجیره تأمین خودروسازی کشور مدعی است که به دلیل مشکلات نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در این میان یک پرسش ساده از قطعه سازان پیش می‌آید؛ چرا ادامه می‌دهید؟ طی سال‌های اخیر قطعه سازان همواره نسبت به ناتوانی در تأمین منابع […]

پیشرانه- زنجیره تأمین خودروسازی کشور مدعی است که به دلیل مشکلات نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند. در این میان یک پرسش ساده از قطعه سازان پیش می‌آید؛ چرا ادامه می‌دهید؟

طی سال‌های اخیر قطعه سازان همواره نسبت به ناتوانی در تأمین منابع مالی و نقدینگی لازم معترض بوده و وضعیت خود را به‌شدت نامطلوب عنوان می‌کنند.

به‌تازگی نیز یک عضو هیأت مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به مشکلات نقدینگی قطعه سازان در روزهای پایانی سال اظهار کرده است:” متأسفانه عدم تحقق وعده‌های دولت و خودروسازان در راستای تأمین نقدینگی سازندگان قطعات و عدم همکاری شبکه بانکی در ارائه تسهیلات، قطعه سازان را برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی که همگی به پایان سال سوق داده‌شده‌اند با مشکل مواجه کرده است.

ذکریایی با اشاره به تأثیر این موضوع بر افت تولید و فروش قطعات افزود: سازندگان قطعات به دلیل عدم تأمین نقدینگی قادر به تأمین مواد اولیه موردنیاز ساخت قطعات نیستند و درنتیجه روند تحویل قطعات به خودروسازان نیز با مشکل مواجه شده و خودروسازان نیز از قطعات موجود در انبارها برای تأمین نیاز خود استفاده می‌کنند.

وی معتقد است که مشکل اصلی قطعه سازان و خودروسازان، مداخله دولت در صنعت خودرو به‌خصوص در بحث قیمت‌گذاری است درحالی‌که اگر دولت اداره شرکت‌های خودروسازی را به مدیران و هیأت مدیره این شرکت‌ها واگذار کند و اجازه دهد خودرو با ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به فروش برسد، بسیاری از مشکلات در صنعت خودرو برطرف خواهد شد.

عضو هیأت مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در پایان یادآور شده است: درصورتی‌که دولتمردان اقدامی در جهت رفع مشکلات نقدینگی در صنعت قطعه و خودرو نکنند، از ابتدای سال آینده با چالش‌های بسیاری در حوزه تولید مواجه خواهیم شد. ”

هرچند این سخنان این بار از زبان یکی اعضا این انجمن مطرح شده است. ولی برای افرادی و رسانه‌هایی که اخبار صنعت خودروسازی را دنبال و پی‌جویی می‌کنند، آشنا بوده و تازگی ندارد.

به عبارت بهتر طی سال‌های اخیر این نوع گلایه‌ها با لحن و بیان دیگر از زبان دیگر قطعه سازان نیز گفته شده است.

هرسال نیز آنان نسبت به افت تولید در ماه‌ها و سال آتی هشدار می‌دهند، اما همچنان نیز ادامه می‌دهند.

در این میان نمی‌توان مشکلات و چالش‌های سنگین این بخش از صنعت خودروسازی را انکار و به‌راحتی از کنار آن عبور کرد.

اما پرسش اصلی این است که چرا ادامه می‌دهند؟ چرا همچنان با دو خودروساز بزرگ کشور همکاری می‌کنند؟ آیا اجباری در این زمینه وجود دارد یا اینکه غیرازاین دو مشتری دیگری وجود ندارد؟ خود قطعه سازان چه نقشی در به وجود آمدن وضعیت امروز دارند؟

آیا واقعاً آن‌ها راست می‌گویند؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟