بازار خودرو قربانی سلایق شخصی مسئولین
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

بازار خودرو قربانی سلایق شخصی مسئولین

شنبه - 19 اسفند 1402

پیشرانه- به‌تازگی ویدئویی از وزیر صمت در فضای مجازی وایرال شده است که در آن وزیر صمت از کهیر زدن بدنش با شنیدن خودروهای دست‌دوم می‌گوید. با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور آیا بازار خودرو قربانی سلایق شخصی مسئولین شده است؟ از اواسط دومین ماه سال و در ادامه حاشیه‌های عزل فاطمی امین […]

پیشرانه- به‌تازگی ویدئویی از وزیر صمت در فضای مجازی وایرال شده است که در آن وزیر صمت از کهیر زدن بدنش با شنیدن خودروهای دست‌دوم می‌گوید. با توجه به وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور آیا بازار خودرو قربانی سلایق شخصی مسئولین شده است؟

از اواسط دومین ماه سال و در ادامه حاشیه‌های عزل فاطمی امین از سمت وزیر صمت بودن، موضوع واردات خودروهای دست‌دوم بلافاصله مطرح و حواشی را جمع کرد.

دولت و افرادی که به جد در پی واردات این خودروها بودند با استفاده از فضای به وجود آمده و هم‌زمان با انتشار غیرمرسوم لیست قیمت خودروهای مونتاژی، دست‌به‌کار شده و مقدمات تصویب قانون واردات خودروهای دست‌دوم را فراهم کردند.

قیمت‌هایی که شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی در نظر گرفته بود، با توجه به سال پایه محاسباتی فاصله زیادی با قیمت تمام‌شده این خودروها داشت. همین مسئله موجب اعتراض و عدم پذیرش از سوی خودروسازان بخش خصوصی شد. اقدامی که جو سنگینی علیه آنان ایجاد کرد. جوی که به‌شدت به نفع مدافعان واردات خودروهای دست‌دوم تمام شد. به‌نحوی‌که توانستند به‌سرعت نظر مساعد جامعه را جلب و مخالفان را کنار بزنند.

این مسئله همچنین یکی از موضوعاتی بود که نمایندگان منتقد وزیر سابق صمت، آن را به‌عنوان اهرم فشار علیه وی به کار می‌بردند. بااین‌وجود فاطمی امین چند روز پیش از آنکه برای استیضاح به مجلس برود، لایحه مرتبط را آماده کرد و به هیأت دولت داد. دولت نیز با دو فوریت آن را تقدیم مجلس کرد.

مجلس نیز توانست با سرعت کار را به اتمام برساند و پس از تصویب کلیات و جزئیات و رفع شبه ها و ایرادات بیش از ۴ ماه است که این قانون را برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است.

وزیر صمت نیز مدعی است که کلیات آن در دولت تصویب شده است و او مسئول ابلاغ نیست.

در این شرایط هرچند به‌طور علنی به مخالفت با ورود این خودروها نپرداخته است؛ اما به نظر می‌رسد که دیگر وی تحمل صحبت در خصوص این موضوع را نداشته با شنیدنش کهیر می‌زند.

شاید وزیر صمت دوست دارد که تمام پرسش‌های درباره خودروهای برقی باشد؛ اما نباید فراموش کند که در تمام طول ماه‌های گذشته، بسیاری از مردم پیرو وعده‌های دولت مبنی بر ورود خودروهای نو و کارکرده و کاهش قیمت‌ها، امیدوارانه منتظر نشسته‌اند؛ اما این سخنان نشان می‌دهد که برای این صنعت نه بر اساس نیازها و نه واقعیت‌ها تصمیم‌گیری نمی‌شود بلکه میل و تشخیص‌های شخصی است که نقش اصلی را ایفا می‌کنند. وضعیت امروز بازار خودرو هم حاصل همین تفکرات است.

حال وزیر محترم صمت دوست داشته باشند یا خیر، شرایط به‌گونه‌ای شده است که نه‌تنها واردات طبق وعده باید صورت بگیرد، بلکه دست‌دوم‌ها نیز باید وارد شوند. در غیر این صورت قیمت‌ها بازهم به پرواز در خواهند آمد و مانند همیشه این مردم هستند که باید تاوان پس بدهند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟