در نشست خبری آرین دیزل مطرح شد

توانمندی تامین خودروهای تجاری در کشور/عرضه دو کشنده اقتصادی و لوکس X6000

سه شنبه - 22 اسفند 1402

پیشرانه – مدیرعامل آرین دیزل گفت: در حوزه خودروهای باری نیازی به واردات نداریم اما برای جایگزینی خودروهای فرسوده باید به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود. سعید محمودی در یک نشست خبری با تشریح عملکرد آرین دیزل در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت توانستیم به تمام اهداف و برنامه های خود دست یابیم و […]

پیشرانه – مدیرعامل آرین دیزل گفت: در حوزه خودروهای باری نیازی به واردات نداریم اما برای جایگزینی خودروهای فرسوده باید به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود.

سعید محمودی در یک نشست خبری با تشریح عملکرد آرین دیزل در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت توانستیم به تمام اهداف و برنامه های خود دست یابیم و در برخی موارد نیز از این اهداف فراتر رفتیم.

وی همچنین از تحویل کامیون ۱۲ تن در سال آینده در شش ماهه اول سال خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مطمئنا این محصول سهم خوبی را از بازار کسب خواهد کرد‌.

وی در خصوص برنامه های سال آینده برند جک افزود: برای سال آینده هدف تولید چهار هزار دستگاه انواع کامیونت و کامیون است که از ۲۴درصد سهم بازار فعلی به ۴۰ درصد بازار خواهیم رسید اما این مهم با تکمیل سبد کالایی در سال گذشته اتفاق خواهد افتاد.

محمودی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده تجاری گفت: در سال قبل واردکنندگان می‌توانستند خودرو‌های تجاری اروپایی با حداکثر ۳ سال کارکرد وارد کشور کنند، اما الان این عدد به ۵ سال افزایش یافته است در حالی که تولیدکنندگان داخلی توانایی تامین خودرو‌های مورد نیاز کشور در اکثر حوزه‌های تجاری را دارند.

وی افزود: در ۳ سال گذشته بیش از ۲۶ هزار کشنده وارد کشور شده است. در اینده نزدیک این خودرو‌ها نیاز به خدمات پس از فروش دارند و به طور حتم مالکان آنها  دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: هدف این طرح رقابت پذیر‌تر شدن تولید داخلی بوده، اما در واقعیت اینگونه نشد. ضمن انکه فروش هیچ کدام از خودرو‌های وارداتی همراه با تسهیلات بانکی نبوده و اگر تسهیلاتی داده شده از سوی وارد کننده انجام شده است. این موضوع را باید در نظر داشت که کلید نوسازی ناوگان باری و جاده‌ای، تسهیلات است.

مدیرعامل آرین دیزل در خصوص طرح‌های نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت:متوسط عمر خودرو‌های ما ۳۰ سال است. از دیر باز طرح‌های متفاوتی برای نوسازی وجود داشته که اخرین ان طرح کلید به کلید بود، اما مهمترین مانع اجرایی شدن این طرح‌ها بحث بودجه است. برای جایگزینی خودرو‌های جدید باید طرح‌ها تشویقی داد مانند وام‌های کم بهره، وام‌هایی که سهم زیادی از قیمت خودرو را پوشش بدهند و باز پرداخت ان طولانی باشد. این در حالیست که طرح‌هایی نوشته می‌شود که منابع کافی برای آن در نظر گرفته نشده است. از طرفی به خاطر شرایط تورمی ۸۰ درصد خودرو‌های فروخته شده برای مصرف کننده نبوده و فقط جهت حفظ ارزش پول بوده است برای همین این خودرو‌ها وارد سیستم حمل و نقل نشدند.

محمودی در خصوص تولید خودرو‌های باری کوچک در سال جاری گفت: هدف ما تولید ۳ هزار دستگاه بود، اما پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۲۹۰۰ دستگاه برسیم. هدف ما برای سال اینده تولید ۴ هزار دستگاه محصول است. این یعنی ۴۰ درصد از سهم بازار را هدفگذاری کردیم در حالی که امسال به ۲۹ درصد رسیدیم پس برای اینکه این سهم اضافی را بگیریم باید خدمات بهتری داشته باشیم از طرفی به دنبال این هستیم بازار را بزرگتر کنیم تولید کامیونت ۱۲ تن به همین منظور است.

در ادامه این نشست سروش قاسمی مدیرعامل شکموتو نیز با بیان اینکه برای افزایش بهره وری مدیران آرین موتور تصمیم گرفتند که بخش خودرو‌های باری سبک و سنگین را از یکدیگر جدا کنند گفت: در سگمنت خودرو‌های باری تک باید متناسب با توانایی شریک تجاری خود جلو برویم ضمن انکه باید زمانی وارد بازار شویم که شرایط مهیا باشد به طور مثال خودرو‌های ما استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس می‌کنند، اما یک سری از خودروساز‌ها از برخی استاندارد‌ها معاف هستند پس هزینه تمام شده ان‌ها کمتر می‌شود بر همین اساس تصمیم گرفتیم زمانی وارد بازار شویم که به لحاظ استاندارد‌ها شرایط یکسان باشد و بتوانیم رقابتی کار کنیم.

وی ادامه داد: کشنده X6000 محصول پرچمدار شکموتو و آرین دیزل خواهد بود و در نیمه دوم سال آینده آن را عرضه خواهیم کرد. این خودرو یک محصول یونیک خواهد بود و مشابهی در بازار ندارد.

وی افزود: در بحث خدمات ما برنامه ویژه‌ای برای سال اینده داریم، یک دوره اموزشی خوبی از شکموتو دریافت کردیم و به مدت ۴۵ روز تیم فنی شکموتو در ایران مستقر بود و به نمایندگی‌ها اموزش داد. در سال اینده یک مرکز اموزش حرفه‌ای را احداث خواهیم کرد همچنین بزرگترین تعمیرگاه خودرو‌های باری را در تهران احداث خواهیم کرد.

قاسمیه در خصوص سبد شک موتو در سال آینده گفت: دو تیپ کشنده اقتصادی و کشنده لوکس X6000 را در سال آینده عرضه خواهیم کرد.

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟