«پیشرانه» بررسی می کند:

نگاه ضد حمایتی شهرداری تهران/ نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به چه قیمتی

سه شنبه - 21 فروردین 1403

پیشرانه – شهرداری تهران در حالی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی واردات این محصول از چین را انجام می دهد که هیچ پشتیبانی از خدمات پس از فروش آن انجام نخواهد داد. به گزارش پیشرانه- در سال های اخیر دولت سعی بر آن داشته تا با ممنوعیت وادرات و همچنین قیمت گذاری دستوری، صنعت خودرو و […]

پیشرانه – شهرداری تهران در حالی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی واردات این محصول از چین را انجام می دهد که هیچ پشتیبانی از خدمات پس از فروش آن انجام نخواهد داد.

به گزارش پیشرانه- در سال های اخیر دولت سعی بر آن داشته تا با ممنوعیت وادرات و همچنین قیمت گذاری دستوری، صنعت خودرو و ارتقای آن را کنترل کند. اما با این حال اقدام اخیر شهرداری تهران می تواند به ساخت داخل آسیب زده و رقابت برای تولیدکنندگان اتوبوس را سخت کند.

درواقع تامین اتوبوس در سال قبل یکی از اختلافات بین خودروسازان و شهرداری تهران محسوب می شد. این در حالی که در سال های اخیر تولیدکنندگان داخلی یکی از تامین کنندگان اصلی اتوبوس محسوب می شدند اما حالا هرچند این تولیدکنندگان توانایی تامین نیاز داخل را دارند اما شهرداری تهران به سمت واردات اتوبوس های چینی رفته است و مدعی شده است که قیمت اتوبوس‌ های برقی چینی ۵میلیارد تومان ارزان ‌تر از اتوبوس ‌های برقی داخلی است.

اما سوال این است که آیا شهرداری تهران از خدمات پس از فروش و تامین قطعات این اتوبوس ها پشتیبانی می کند؟ بی شک پاسخ به این سوال منفی است.

هرچند شهرداری تهران در تلاش است تا با واردات بخشی از مشکلات نوسازی ناوگان اما فراموش نکنیم تولیدکنندگان داخلی با سفارشگذاری می توانند بخشی از این نیاز را تامین کنند که کمک به اشتغالزایی خواهد بود. از سویی دیگر شهرداری تهران در این واردات باید به این نکته توجه داشته باشد که خدمات پس از فروش و تامین قطعات از موضوعات مهمی است که حتی بر هزینه های نگهداری نیز اضافه خواهد کرد.

با چنین نگاهی نمی توان انتظاری از حمایت از ساخت داخل را داشت. از سویی دیگر واردات باید زمانی انجام شود که توان ساخت داخل وجود نداشته باشد اما امروز بخشی از بودجه شهرداری صرف وارداتی می شود که توان ساخت اتوبوس در داخل کشور وجود دارد. نکته جالب نوع نگاه شهردار تهران است چرا که تاکنون روال به این صورت بوده که اتوبوس‌ های ناوگان حمل‌ ونقل عمومی یا مستقیما توسط خودروسازان تولید می‌ شد یا خودروسازان دست به واردات این خودرو‌ ها می ‌زدند.

 

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟