«پیشرانه» گزارش می‌دهد

خط و نشان ارز برای خودروسازان خصوصی

چهارشنبه - 22 فروردین 1403

پیشرانه- با خط و نشان ارز برای خودروسازان خصوصی از آغاز اولین روز های کاری سال جدید مشخص می‌شود که آنان امسال هم باید منتظر چالش های جدیدی باشند و بازهم باید برای بقا و پیشرفت با عوامل غیر اقتصادی مبارزه کنند. خودروسازان بخش خصوصی در سال های اخیر با مشکلات و مسایل زیادی رویرو […]

پیشرانه- با خط و نشان ارز برای خودروسازان خصوصی از آغاز اولین روز های کاری سال جدید مشخص می‌شود که آنان امسال هم باید منتظر چالش های جدیدی باشند و بازهم باید برای بقا و پیشرفت با عوامل غیر اقتصادی مبارزه کنند.

خودروسازان بخش خصوصی در سال های اخیر با مشکلات و مسایل زیادی رویرو شده اند. مشکلاتی که هر کدام به تنهایی قادر است پرونده فعالیت یک شرکت را به بایگانی بفرستد.
مشکلاتی که پس از اعمال تحریم‌های یک جانبه و خروج آمریکا از برجام فشار مضاعفی را به انان تحمیل کرد.
این بخش از صنعت خودروسازی کشور، پیرو گشایش‌های حاصل از برجام برای توسعه و پیشرفت علاوه بر افزایش سرمایه‌گذاری و ایجادظرفیت‌های تولید، همکاری های تازه ای را با شرکای خارجی آغاز کردند.
ولی زیرپا گذاشتن توافق از سوی آمریکا اجازه چیده ثمره این همکاری ها را نداد. با تهدید آمریکا شرکای خارجی به سرعت از ایران خارج شدند و دست خودروسازان خالی ماند. هنوز از بهت و شوک اولیه به درستی خارج نشده بودند که کرونا از سوی دیگر فشارها را بیشتر کرد.
با این تفاسیر آنها توانستند نقش مهمی در تولید و عرضه و تنوع ایفا کنند.
اما از همان اغاز تحریم ها و افزایش نرخ ارز و تغییر دیدگاه به بازار خودرو، مشکلات آنها به شکل دیگری نیز ظهور کرد .
در واقع تحریم ها و مسدود شدن مسیرهای عادی داد و ستد در کنار افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی، هزینه های زیادی را به آنان تحمیل کرد.
با این حال آنها سعی کردند با دور زدن تحریم مانع از خاموشی چراغ تولید شوند؛ اما در اواخر بهمن افزایش قیمت ارز تخصیصی و تغییر نرخ آزاد نیمایی و تبدیل آن به نرخ تالار دوم باعث شد که هزینه های ارزی آنهاحداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
ولی کمی بعد از این افزایش قیمت ارز، با قیمت گذاری دستوری و فروش سامانه ای با چالش سنگین‌تری مواجه شدند.
هر چند افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز فشار مضاعفی را بهآانان تحمیل کرد؛ اما آنان با توجه به نوع فعالیت و عدم اتصال به حمایت های دولتی تلاش کردند تا با افزایش تولید، هزینه‌ها را کاهش و عرضه ها را افزایش بدهند.
با این حال عدم تخصیص ارز و مشکلات تامین آن فرصت‌های زیادی را از آنان گرفت. با این حال آخرین آمار تولید سال ۱۴۰۲ از رشد ۵۸ درصدی در این بخش خبر می دهد.
در این شرایط به نظر می‌رسید که سال جاری با توجه به رشد قابل توجه و همچنین نزدیک شدن به خصوصی سازی آنها بتوانند با قدرت و سرعت بیشتری کار را آغاز کنند.
ولی به نظر می‌رسد با خط و نشانی که ارز برای آنها کشیده است امسال نیز در صورت ادامه دار بودن نوسانات ارزی و عدم همکاری لازم از سوی بانک مرکزی سال سختی پیش روی تولید کنندگان غیر دولتی قرار خواهد داشت. سالی که از همین ابتدا افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر تمام امور آنها، اجازه حرکت طبق برنامه را سلب کرده است. در این وضعیت خودروسازان نیز مانند بازار ترسیده اند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟