معرفی اکسلانتیکس ES سدان برقی لوکس چری در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ با احتمال ورود به ایران

یکشنبه - 9 اردیبهشت 1403

پیشرانه – شرکت Exeed از زیرمجموعه‌های چری که در ایران تحت عنوان اکستریم فعالیت می‌کند، به تازگی سدان برقی لوکس و مجلل خود با نام Exlantix ES را در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ به نمایش درآورده است. این خودرو که در بازار داخلی چین با نام Sterra ES شناخته می‌شود، در پنج تیپ مختلف به […]

پیشرانه – شرکت Exeed از زیرمجموعه‌های چری که در ایران تحت عنوان اکستریم فعالیت می‌کند، به تازگی سدان برقی لوکس و مجلل خود با نام Exlantix ES را در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ به نمایش درآورده است. این خودرو که در بازار داخلی چین با نام Sterra ES شناخته می‌شود، در پنج تیپ مختلف به فروش می‌رسد.

برند اکسید، تولیدکننده محصولات لوکس چری طی سال گذشته از سری محصولات برقی پرمیوم خود با نام اکسلانتیکس رونمایی کرده بود. اما حالا در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ این سری از تولیدات برقی چری صرفا با نشان اختصاصی اکسلانتیکس به نمایش درآمده‌اند تا شاهد ظهور یک برند جدید چینی در عرصه خودروهای الکتریکی مجلل و لوکس باشیم. بنابراین دیگر اثری از نام اکسید روی خودروهای سری اکسلانتیکس نخواهیم دید.

بالاترین مدل Exlantix ES دارای توان ۳۵۳ کیلووات است که می‌تواند سرعت خود را ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین نسخه‌ی دوربرد این خودرو قادر است با یکبار شارژ تا ۹۰۵ کیلومتر را طی کند که رکوردی فوق‌العاده به حساب می‌آید. بر اساس گفته‌های Yin Togyue رئیس هیئت مدیره چری، قیمت جهانی Exlantix ES می‌تواند به ۱ میلیون یوآن (حدود ۱۴۰,۰۰۰ دلار آمریکا) نیز برسد. البته اکثر تیپ‌های این خودرو بین ۳۲ تا ۴۲ هزار دلار قیمت خواهند داشت که به احتمال قوی یک یا دو مدل از آنها با نشان اکستریم به ایران نیز خواهند آمد.

نشان Exlantix زیر برندی جدید برای بازارهای جهانی

همانطور که اشاره کردیم، برند Exlantix زیر مجموعه‌ای جدید از برند Exeed است که به طور خاص روی توسعه‌ی خودروهای برقی لوکس تمرکز دارد. خودروهای این برند در بازار چین با نام Sterra شناخته می‌شوند اما در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو ۲۰۲۳ در دوحه، نام Exlantix برای آن‌ها انتخاب شد. حالا در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ مشخص شده که این نشان به عنوان برندی مجزا و با جایگاهی بالاتر از Exeed در بازارهای جهانی به رقابت خواهد پرداخت. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶، مجموعه‌ محصولات این برند شامل ۶ خودرو شود. اولین بازارهای هدف Exlantix در سال جاری میلادی، شامل منطقه‌ی خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی خواهند بود.

مشخصات اکسلانتیکس ES

این سدان برقی بر روی پلتفرم E0X چری بنا شده است. این پلتفرم برای خودروهای برقی و هیبریدی پلاگین طراحی شده و پیش از این در ساخت کراس‌ اوور لوکس مشترک چری و هوآوی یعنی Luxeed S7 نیز به کار رفته است. طراحی ظاهری اکسلانتیکس ES توسط Pier Luigi Ferrari، طراح سابق پنین فارینا انجام شده است.

خودروی Exlantix ES از نظر ظاهری شباهت‌هایی با اکثر سدان‌های لوکس روز دنیا دارد. خط سقف کشیده، دستگیره‌های در مخفی شونده و کاپوت شیب‌دار از ویژگی‌های ظاهری این خودرو هستند. اما وجه تمایز آن پنل‌های LED تعاملی در جلو با نام “Intelligent Signal Panels” (ISD) است که برای اولین بار در کراس‌اوور برقی HiPhi X استفاده شده بود. ضریب درگ  اکسلانتیکس ES برابر با ۰.۲۰۵ است که از تسلا مدل S نیز بهتر به نظر می‌رسد.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله‌ی محوری چرخ‌های این خودرو به ترتیب ۴۹۴۵، ۱۹۷۸، ۱۴۸۰ و ۳۰۰۰ میلی‌متر است.

فضای داخلی Exlantix ES دارای یک نمایشگر بزرگ ۱۶ اینچی شناور در بخش میانی است. غربیلک فرمان این خودرو دو شاخه بوده و پشت آن نیز پنل دیجیتال اطلاعات خودرو و اهرم تعویض دنده قرار گرفته است. کنسول میانی این سدان لوکس دارای دو پد شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند و یک محفظه مخفی برای نگهداری وسایل است. اما ویژگی منحصربه‌فرد کابین Exlantix ES، سیستم صوتی آن با ۲۳ بلندگو است که می‌تواند یک کنسرت کوچک درون کابین به راه بیندازد.

قوای محرکه و قیمت اکسلانتیکس ES

این سدان برقی از سیستم تعلیق بادی به همراه سیستم CDC بهره می‌برد. به گفته‌ی سازنده، عمر مفید این سیستم تعلیق به ۳۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد. Exlantix ES در چندین مدل با قوای محرکه و قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود:

  • مدل RWD 550

توان: ۱۸۵ کیلووات
باتری: ۶۰.۵ کیلووات ساعت LFP
برد: ۵۵۰ کیلومتر (استاندارد CLTC)
قیمت: ۲۲۵,۸۰۰ یوآن (۳۱,۶۰۰ دلار آمریکا)

  • مدل RWD 605

توان: ۱۸۵ کیلووات
باتری: ۶۶.۴ کیلووات ساعت LFP
برد: ۶۰۵ کیلومتر (استاندارد CLTC)
قیمت: ۲۳۵,۸۰۰ یوآن (۳۳,۰۰۰ دلار آمریکا)

  • مدل RWD 720

توان: ۲۳۰ کیلووات
باتری: ۷۹.۹ کیلووات ساعت
برد: ۷۲۰ کیلومتر
قیمت: ۳۸هزار دلار

  • مدل RWD 905

توان: ۲۳۰ کیلووات
باتری: ۹۷.۷ کیلووات ساعت NMC
برد: ۹۰۵ کیلومتر (استاندارد CLTC)
قیمت: ۲۹۹,۸۰۰ یوآن (۴۲,۰۰۰ دلار آمریکا)

  • مدل ۴WD 650

توان: ۳۵۳ کیلووات- چهارچرخ محرک
باتری: ۷۹.۹ کیلووات ساعت M3P
برد: ۶۵۰ کیلومتر (استاندارد CLTC)
قیمت: ۳۳۹,۸۰۰ یوآن (۴۷,۵۵۰ دلار آمریکا)

البته در مراسم رونمایی رسمی Exlantix ES در سال ۲۰۲۳،  رئیس هیئت مدیره چری اعلام کرده بود که قیمت این خودرو در بازارهای جهانی می‌تواند به ۱ میلیون یوآن (حدود ۱۴۰,۰۰۰ دلار آمریکا) برسد. به نظر می‌رسد این گفته تلاشی برای متقاعد کردن مخاطبان چینی مبنی بر عادلانه بودن قیمت اکسلانتیکس es در بازار داخلی بوده است.

با توجه به حضور رسمی برند اکسید در بازار ایران تحت نشان اکستریم، انتظار می‌رود خودروی اکسلانتیکس ES نیز از سوی این شرکت در کشورمان عرضه شود. به احتمال زیاد طی سال ۱۴۰۳ اخبار دقیق‌تری در مورد عرضه این سدان لوکس چینی به بازار ایران شنیده خواهد شد.

باز کردن گالری تصاویر
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟