تنظیم موتور خودرو

تنظیم موتور خودرو چه زمانی لازم است؟

یکشنبه - 9 شهریور 1399

پیشرانه – تنظیم موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین الزامات نگهداری ماشین به شمار می‌رود اما بسیاری از رانندگان نمی‌دانند چه زمانی تنظیم موتور لازم است.

پیشرانه – تنظیم موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین الزامات نگهداری ماشین به شمار می‌رود اما بسیاری از رانندگان نمی‌دانند چه زمانی تنظیم موتور لازم است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  هرچند تمامی خودروها در دوره‌های زمانی مختلف نیاز به تعمیرگاه پیدا می‌کنند اما با رعایت برخی توصیه‌ها می‌توان تلاش کرد عمر مفید ماشین افزایش یافته و میزان استهلاک قطعات به حداقل برسد، یکی از فرایندهایی که در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد، موضوع تنظیم موتور خودرو است.

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های تنظیم نبودن موتور خودرو، مصرف بالای سوخت است. اگر خودرویی در یک مسافت همیشگی، ناگهان سوخت بیشتری مصرف کرد نشان دهنده آن است که کارکرد خودرو غیرطیبعی است و یکی از عوامل موثر در آن تنظیم نبودن موتور است. برای امتحان کردن این اشکال می‌توان با یک گالن سوخت، مسافت کمی را طی کرد و سپس با دقت به نشان گر سوخت، در صورتی که میزان سوخت ناگهان کاهش یابد، مشخص می‌شود که خودرو احتمالا نیاز به تنظیم خواهد داشت.

البته تنظیم نبودن فشار باد لاستیک‌ها یا گیر کردن قطعه‌ای از سیستم ترمز نیز از دیگر عوامل افزایش مصرف سوخت هستند اما در عین حال تنظیم موتور نیز از گزینه‌هایی است که در این شرایط باید مورد بررسی قرار گیرد.

بد استارت خوردن ماشین نیز می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. هرچند در ابتدا ضعیف بودن باتری یا نقص در سیستم استارت به عنوان گزینه‌های اصلی سخت روشن شدن خودرو مطرح می‌شوند اما اگر هیچ یک از این عوامل نبود، احتمال آنکه خودرو شما به تنظیم موتور احتیاج داشته باشد، بالاست و برای جلوگیری از مشکلات دیگر، باید برای آن چاره اندیشی کرد.

یکی دیگر از عواملی که باید به آن توجه داشت، روشن شدن چراغ‌های اخطار ماشین است. این چراغ می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند سوختن چراغ عقب یا مشکلات جدی تر مانند اشکال در سیستم انتقال سوخت روشن شود. تنظیم موتور یکی از راه‌های شناخت این مشکل و برطرف کردن آن بیش از جدی‌تر شدن مشکلات است.

ریپ زدن خودرو نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که احتمال دارد خود را در زمان گاز دادن به ماشین نشان دهد. علت آن می‌تواند کثیفی شمع‌ها یا گرفتگی فیلتر سوخت باشد و از این رو تنظیم موتور می‌تواند از جدی‌تر شدن این مشکل نیز جلوگیری کند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات