استاندارد های صنعت خودرو

استانداردهای صنعت خودرو باید بومی‌سازی شود

چهارشنبه - 13 شهریور 1398

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: استانداردهای صنعت خودرو باید با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، بومی، منطقه‌ای و همچنین توانمندی‌های این صنعت تعریف شود.

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی گفت: استانداردهای صنعت خودرو باید با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، بومی، منطقه‌ای و همچنین توانمندی‌های این صنعت تعریف شود.

سعید مطلب زاده بابیان این مطلب به «پیشرانه» گفت: این در حالی است که استانداردهای فعلی که در صنعت خودرو مورد تأکید قرارگرفته کپی استانداردهایی است که در دنیا معمول بوده و همواره بدون در نظر گرفتن امکانات و توانمندی‌ها در داخل کشور بر اجرای آن اصرار می‌شود درحالی‌که باید در ابتدا نسبت به تعریف داخلی سازی در کشور اقدام شود.

وی بابیان این‌که در خودرو تنها استانداردها مطرح نیست، بلکه استاندارد سوخت و جاده نیز باید مورد تأکید قرار گیرد، تصریح کرد: درعین‌حال استاندارد فرهنگ و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز مطرح است بنابراین این‌که خودرویی متناسب با استانداردهای هشتادوپنج گانه اروپا باشد، نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

مطلب زاده ادامه داد: اگر خودرویی با استانداردهای جهانی تولید اما حتی سوخت آن قابل تأمین نباشد، نمی‌تواند مبنای عمل قرار گیرد به‌طوری‌که هم‌اکنون شاهد هستیم به دلیل نبود گازوییل یورو ۴ از گازوئیل بدون کیفیت استفاده می‌شود که این امر باعث از بین رفتن و کاهش عمر موتور خواهد شد.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به استانداردهایی نظیر ایربگ و ترمز ABS نیز افزود: این استانداردها تاکنون رعایت شده و از این به بعد نیز رعایت خواهد شد اما باید دید کدام استانداردها متناسب با شرایط بومی هستند

وی با ذکر مثالی در این مورد اظهار کرد: برای نمونه در آمریکای شمالی روشن شدن چراغ خودرو همزمان با روشن کردن خودرو یکی از استانداردها است که این امر به دلیل وضعیت آب و هوایی آنجا پیش‌بینی‌شده است. بنابراین ضرورت پیش‌بینی استانداردی مطابق با نیازهای بومی و جغرافیایی از ضروریات است.

این فعال صنعت قطعه با تأکید بر این‌که نباید نسبت به کپی‌سازی استانداردها اقدام شود، گفت: استانداردهای صنعت خودرو مد نیستند بلکه نیاز به شمار می‌روند این در حالی است که باید به این موضوع توجه شود که استانداردها منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود و اگر پیش‌ازاین قشر بیشتری از مردم قادر به خرید خودرویی بودند، اکنون به دلیل اعمال استانداردها این خودروها یا از چرخه تولید حذف می‌شوند و یا خودروی جدیدتری تولید می‌شوند که در این شرایط داشتن خودرو برای قشر زیادی از جامعه تبدیل به آرزو خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟