نسل جدید پژو 308

۳۰۸ در ایستگاه سوم

یکشنبه - 8 فروردین 1400

پیشرانه- هفته گذشته پژو بالاخره از نسل سوم و کاملاً جدید هاچ‌بک کامپکت محبوب و موفق ۳۰۸ رونمایی کرد.

پیشرانه- هفته گذشته پژو بالاخره از نسل سوم و کاملاً جدید هاچ‌بک کامپکت محبوب و موفق ۳۰۸ رونمایی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در زمانه‌ای که عمر مفید و مدت دوام هر نسل از خودروها در چنین بخش‌هایی از بازار به‌طور متوسط به ۵ یا ۶ سال رسیده، نسل دوم ۳۰۸ برای مدت حدوداً ۸ سال در بازار حضور داشت و با توجه به عرضه نسل جدید اکثر رقبای مستقیم آن نظیر فورد فوکوس و فولکس‌واگن گلف، دیگر وقت تغییر و تحول برای ۳۰۸ فرارسیده بود تا سهم خود را از بازار حفظ کند و همچنان گزینه جذابی برای مشتریان این سگمنت باشد.

۳۰۸ جدید در مقایسه با نسل پیشین به‌طورکلی افزایش ابعاد را تجربه کرده و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب معادل ۴۳۶۷، ۱۸۵۲ و ۱۴۴۱ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور خودرو نیز برابر با ۲۶۷۵ میلی‌متر است.

نمای کلی نسل جدید پژو 308

افزایش ۵۵ میلی‌متری فاصله بین دو محور ۳۰۸ در مقایسه با نسل قبل، تأثیرات مثبتی بر روی فضای در اختیار سرنشینان در کابین داشته است اما از طرفی دیگر، فضای صندوق بار خودرو نه‌تنها بیش‌تر نشده، بلکه از ۴۲۰ لیتر در نسل پیشین به ۴۱۲ لیتر در نسل جدید کاهش پیداکرده است (که البته با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا به ۱۳۲۳ لیتر افزایش خواهد یافت).

کاهش ۲۰ میلی‌متری ارتفاع در نسل جدید ۳۰۸ نیز با هدف بهبود وضعیت آیرودینامیک خودرو صورت پذیرفته و در کنار یکسری تمهیدات دیگر، ضریب درگ آن را به ۰.۲۸ cd رسانده است که برای خودرویی هاچ‌بک، رقم بسیار مطلوبی محسوب می‌شود.

همان‌طور که وعده داده‌شده بود، نسل جدید ۳۰۸ اولین خودرو پژو است که با لوگوی جدید این خودروساز فرانسوی معرفی و روانه بازار خواهد شد. لوگویی که علاوه بر نمای جلو و عقب، در نمای جانبی و بر روی گلگیر جلوی خودرو نیز جا خوش کرده است.

لوگو جدید پژو روی 308

ناگفته نماند که رادارهای مرتبط با سیستم کمک‌راننده نیز در پشت لوگوی پژو در جلوپنجره مخفی‌شده‌اند. طراحی نمای ظاهری خودرو مطابق با زبان طراحی جدید پژو کاملاً دگرگون‌شده و عناصری همانند چراغ‌های روشنایی روز باریک و عمودی (به‌مثابه دندان و چنگال گربه سان) از صدها متر دورتر پژو بودن این خودرو را فریاد می‌زند.

البته نباید از این نکته غافل بود که در برخی قسمت‌ها ازجمله پروفایل درب و شیشه‌های جانبی، شاهد بلوغ، تکامل و به‌روزرسانی خطوط، فرم‌ها و احجامی هستیم که در نسل دوم ۳۰۸ نیز به چشم می‌خوردند.

نمای عقب نسل جدید پژو 308

در نمای داخلی، آخرین و جدیدترین نسل کابین‌های i-Cockpit پژو را شاهد هستیم که طراحی آوانگارد فضای داخلی در کنار غربیلک فرمان کوچک و صفحه‌نمایش بزرگ، دکمه‌ها و ابزارآلاتی که با در مرکزیت و محوریت قرار دادن راننده طراحی و جانمایی شده‌اند، در آن سریعاً جلب‌توجه می‌کنند.

نسل جدید ۳۰۸ همانند DS 4 بر روی پلتفرم EMP-2 گروه پژو- سیتروئن (PSA) توسعه‌یافته است و طیف نسبتاً گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و حتی قوای محرکه پلاگین هایبرید برای آن در نظر گرفته‌شده است.

پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری توربو ۳۰۸ در دو سطح قدرت مختلف (۱۱۰ و ۱۳۰ اسب بخار) عرضه می‌شود که هر دو پیشرانه به‌صورت پایه و استاندارد با یک گیربکس ۶ سرعته دستی جفت‌وجور می‌شوند اما برای پیشرانه قدرتمندتر، یک گیربکس ۸ سرعته خودکار نیز قابل سفارش خواهد بود.

پیشرانه دیزلی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری نیز قدرتی معادل ۱۳۰ اسب بخار دارد و با همان گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته خودکار جفت‌وجور می‌شود.

علاوه بر این‌ها، ۳۰۸ جدید در دو نسخه پلاگین هایبرید و با آرایش دیفرانسیل جلو و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز در دسترس خریداران قرار دارد که شامل یک پکیج باتری ۱۲.۴ کیلووات ساعتی و یک موتوربرقی ۸۱ کیلوواتی در هر دو نسخه می‌شود.

امکانات 308

درواقع تفاوت میان این دو نسخه پلاگین هایبرید به پیشرانه بنزینی مورداستفاده در آن‌ها بازمی گردد که ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت داشته و مجموع توان خروجی آن‌ها در کنار موتوربرقی، به ترتیب برابر با ۱۸۰ و ۲۲۵ اسب‌بخار خواهد بود. هردو نسخه ۳۰۸ پلاگین هایبرید در حالت تمام الکتریکی، برد پیمایشی برابر با حدوداً ۶۰ کیلومتر دارند.

در وصف محبوبیت و جایگاه نسل دوم ۳۰۸ در بازار قاره سبز، همین بس که علیرغم عمر حدوداً ۸ ساله این خودرو و سالخورده‌تر بودن آن نسبت به اکثر رقبای اصلی، نماینده پژو در سال ۲۰۲۰ توانسته رتبه پنجم پرفروش‌ترین هاچ بک‌های کامپکت بازار اروپا را از آن خود کند (همچنین فراموش نکنید که نسل دوم ۳۰۸ در سال ۲۰۱۴ توانسته بود عنوان “خودروی سال اروپا ” را نیز کسب کند) و انتظار می‌رود که معرفی و عرضه نسل جدید ۳۰۸، در ارتقا جایگاه این خودرو در بازار و جدول فروش تأثیر بسزایی داشته باشد.

کابین نسل جدید پژو 308

در همین راستا، بسیاری از وب‌سایت‌ها و نشریات خودرویی اروپا، ۳۰۸ جدید را با لقب “کابوس گلف ” مورد استقبال قرار داده‌اند.

کلاس هاچ‌بک‌های کامپکت هموار از سگمنت‌های بسیار پرفروش و محبوب در قاره سبز بوده است و فولکس‌واگن گلف نیز مدعی همیشگی و صدرنشین سنتی و مقتدر این سگمنت محسوب می‌شود اما مدتی است که مطابق گرایش روزافزون و فراگیر مشتریان در بازارهای جهانی به خودروهای کراس‌اوور، بسیاری از خریداران اروپایی نیز به سمت خرید این‌گونه خودروها تمایل پیداکرده‌اند و به‌جای خرید یک هاچ‌بک کامپکت، یک کراس اوور کامپکت را انتخاب می‌کنند.

همین مسئله باعث شده که رنو تصمیم بگیرد نسل آینده مگان را در قامت یک کراس‌اوور به میدان رقابت بفرستد و از معرفی هاچ‌بکی جدید در سگمنت C امتناع کند؛ بنابراین علیرغم استقبال اولیه کارشناسان و افکار عمومی از نسل جدید ۳۰۸، حد و اندازه‌های موفقیت خودرو در بازار چندان قابل پیش‌بینی نیست.

308

عرضه نسل جدید ۳۰۸ در بازارهای اروپایی از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی کلید خواهد خورد. طبق اخبار واصل‌شده از منابع معتبر و البته انتشار برخی تصاویر جاسوسی، باید منتظر معرفی نسخه استیشن واگن ۳۰۸ نیز باشیم که رو در روی رقبایی همچون گلف Variant و سئات لئون Sportstourer قرار خواهد گرفت.

علیرغم رشد خارق‌العاده سهم بازار خودروهای کراس‌اوور، خودروهای استیشن واگن هنوز هم گزینه محبوبی در نزد مشتریان اروپایی به شمار می‌آیند و خریداران خاص خود را دارند.

پژو 308

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟