دو کامیون جدید پکار

یانکی های ناتنی

دوشنبه - 9 فروردین 1400

پیشرانه- گروه پکار paccar یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای کار و تجاری در دنیا قلمداد می شود که هرچند سه عضو آن در دو منطقه اروپا و آمریکای شمالی هستند اما در دیگر مناطق دنیا مثل استرالیا و آمریکای لاتین نیز حضور قدرتمندی دارند.

پیشرانه- گروه پکار paccar یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای کار و تجاری در دنیا قلمداد می شود که هرچند سه عضو آن در دو منطقه اروپا و آمریکای شمالی هستند اما در دیگر مناطق دنیا مثل استرالیا و آمریکای لاتین نیز حضور قدرتمندی دارند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» هر سه عضو این مجموعه یعنی شرکت های داف، پیتربیلت و کننورث در حال نوسازی سبد محصولات خود هستند که در حال حاضر فقط داف هنوز محصولات جدید خودش را رونمایی نکرده و در حال تست های نهایی آن هاست. در این نوشتار با دو کامیون جدید پکار یعنی دو محصول جدید T680 از کنوورث و ۵۷۹ از پیتربیلت آشنا می شویم.

T680 پرچمدار کنوورث

به طور کلی کامیون های ساخت آمریکای شمالی را می توان به دو دسته با طرح مدرن و ریشه دار در طراحی های گذشته و ساخته های جدید با طراحی کلاسیک تقسیم کرد که کنوورث T680 در دسته اول قرار می گیرد. به گفته مدیران این شرکت، این محصول در واقع پیشرفته ترین، مهندسی شده ترین و آیرودینامیک ترین کنوورث ساخته  شده تا به امروز است که در تمام زمینه های فنی و تکنولوژی شامل کاهش مقاومت در برابر هوا، مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، تجهیزات رفاهی، خوش دستی و هندلینگ و… پیشرفت این شرکت را نشان می دهد تا به نوعی این مدل که همیشه سرآمد و پرچمدار محصولات کننورث بوده است، بازهم توانایی های مهندسین این شرکت را به خوبی نشان دهد.

T680 پرچمدار کنوورث

دو کامیون جدید پکار

دو کامیون جدید پکار

T680 پرچمدار کنوورث

این کشنده به یک پکیج کامل از فلاپ و بادگیرهای اتاق و شاسی مجهز است که به این ترتیب باعث افزایش آیرودینامیک آن و کاهش مصرف سوخت تا ۶ درصد شده است. این پکیج حتی شامل قاب های روی تایر و دو بادگیر کوچک روی ستون های جلو می شود تا جریان هوای روبرویی به دو طرف بدنه هدایت شوند. مجموعه نمایشگر پشت فرمان از یک صفحه  دیجیتال ۱۵ اینچی تشکیل شده است که اطلاعات بسیار کاملی از کشنده و بخش های مختلف آن را نمایش می دهد.

کابین کنوورث T680

همچنین می توان از روی فرمان نیز با کمک دکمه های قرار گرفته روی آن، بخش های مختلفی مثل سیستم صوتی، بلوتوث و تلفن، کروز کنترل و… را کنترل کرد.

صفحه نمایش کنوورث T680

 

پیتربیلت ۵۷۹

پیتربیلت ۵۷۹ را باید برادر ناتنی کنوورث T680 بنامیم. محصولی که هم در طراحی ظاهری و هم بخش های فنی و حرکتی، امکانات رفاهی و ایمنی و… شباهت های زیادی به این برادر خود دارد. بخش هایی از داخل مثل فرمان و نمایشگر پشت آن، عینا مشابه باهم هستند و در بخش های فنی و امکانات رفاهی و ایمنی نیز این دو کشنده از یک مجموعه مشترک استفاده می کنند.

در طرح بیرونی هم می توان شباهت هایی در آن ها یافت اما تمام یافته های طراحی در هر دو کشنده پیاده شده اند. برای مثال استفاده از فلاپ و قاب های کامل آیرودینامیک در تمام بخش های بدنه حتی ستون های جلو باعث شده است تا این کشنده نیز از وضعیت آیرودینامیک بهتری برخوردار شود.

در هر دو کشنده نسبت به نسل قبلی آن ها، تغییراتی در طراحی درب موتور، زاویه شیشه جلو، سپر جلو، آینه های جانبی و… انجام شده تا مقاومت کمتری با ذرات هوا در حین حرکت ایجاد شود.

پیتربیلت 579

دو کامیون جدید پکار

فرمان پیتربیلت 579

کابین پیتربیلت 579

دو کامیون جدید پکار

سیستم های حرکتی و ایمنی دو کامیون جدید پکار

دو کامیون جدید پکار از کروز کنترل هوشمند و انطباقی استفاده می کند تا اگر در حین حرکت، مانعی مثل خودرو در جلوی راه و مسیر پدیدار شود، سرعت خودرو متناسب با آن تغییر کند. این سیستم حتی قابلیت این را دارد که در صورت توقف خودروی جلویی، کشنده نیز به طور کامل متوقف شود و در صورت حرکت، با فاصله مناسب با آن به راه خود ادامه دهد.

دو کامیون جدید پکار همچنین به سیستم ترمز هوشمند اضطراری نیز مجهز هستند تا در صورتی که در حین حرکت، منعی در سر راه ظاهر شد و یا خودرو با سرعت غیر قابل قبولی به خودرو و یا مانع جلو در حال نزدیک شدن بود، بعد از اخطار به راننده و در صورت عدم اقدام به موقع از جانب وی، با تمام قوا اقدام به ترمزگیری و توقف کندو این اتفاق بعد از دادن هشدار و عدم توجه راننده، در کسری از ثانیه رخ می دهد که در آن از تمام توان ترمزها، ترمز موتوری و ریتاردر استفاده می شود.

دو کامیون جدید پکار نه تنها به سیستم اخطار خروج از خطوط جاده ای مجهز هستند بلکه در صورتی که سرعت خودرو بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد، بعد از دادن اخطار مبنی بر خروج از خطوط و در صورتی که راننده اقدام مناسبی انجام ندهد، سیستم به طور خودکار اقدام به فرمان گیری کرده و خودرو را به بین خطوط باز می گرداند.

برای این سیستم وجود یک فرمان برقی هیدرولیکی ضروری است که این فرمان در این دو خودرو نیز نصب شده و باعث خوش دستی و فرمان پیذری راحت تر آن ها نیز شده است. در این فرمان می توان با انتخاب یکی از سه وضعیت، سرعت و میزان فرمان گیری را متناسب با نیاز و خواست راننده تغییر داد.

اما از جدیدترین سیستم های ایمنی دیگر که این روزها در خودروهای تجاری پیشرفته در حال پیاده سازی است، سیستم بررسی نقاط کور راننده است.

این سیستم به بررسی و پردازش نقاط کور جانبی خودرو می پردازد و در صورتی که در این قسمت ها موانعی مثل عابر پیاده و یا اجسام دیگری قرار داشته باشند، با اخطار به راننده هشدار می دهد و در صورت عدم توجه وی، از حرکت و دور زدن خودداری خواهد کرد. این سیستم در زمان فرمان گیری و چرخش وارد عمل می شود.

بررسی فنی و حرکتی دو کامیون جدید پکار

در واقع هم برای ایجاد تنوع و هم خرید یک محصول که متناسب با نیازهای خریدار باشد، شرکت های خودروسازی پیشرانه های مختلف را در مدل های متنوعی تولید می کنند تا از یک پیشرانه با برنامه ریزی های گوناگون بتوان قدرت و گشتاورهای متفاوتی گرفت.

به این ترتیب هم در هزینه های طراحی موتور صرفه جویی می شود و هم نیاز خریداران جواب داده خواهد شد. پیشرانه های در نظر گرفته شده برای این دو کشنده، مثل همیشه از ساخته های گروه پکار و مشترک با محصولات داف است.

موتور ضعیف تر از سری MX11 است که ۱۰.۸ لیتر حجم دارد و قدرت آن بسته به برنامه ریزی پیشرانه و سفارش مشتری بین ۳۳۵ تا ۴۵۵ اسب بخار است که بالاترین گشتاور تولیدی نیز در حدود ۱۶۹۵ تا ۲۳۰۰ نیوتن متر در پیشرانه های مختلف خواهد بود.

موتور دوم اما با حجمی بالاتر از سری MX13 است که با ۱۲.۹ لیتر حجم، بین ۴۰۵ تا ۵۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور آن نیز از ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر است. هر دو پیشرانه از تکنولوژی SCR که همراه با پاشش ادبلو است برای کاهش آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز استفاده می کند. برای هر دو پیشرانه نیز یک گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته از  ساخته های همین گروه در نظر گرفته شده است.

این گیربکس می تواند با استفاده از داده های دریافتی از GPS و حافظه خود، بهترین دنده را متناسب با مسیر روبرو انتخاب کند.

این نوع گیربکس ها در اکثر محصولات درجه یک شرکت های تجاری ساز اروپایی و آمریکایی در حال استفاده و رایج شدن هستند که مهم ترین علت آن هم در کاهش دنده کشی و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و استهلاک جعبه دنده است.

نویسنده: علیرضا داوودی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟