مرسدس بنز EQS

 پرچم‌دار تمام الکتریکی مرسدس

سه شنبه - 31 فروردین 1400

پیشرانه- معرفی کانسپت “ویژن “EQS در سال ۲۰۱۹ خبر از ورود قریب‌الوقوع یک ” S-CLASS مدرن و تمام الکتریکی ” می‌داد و حالا با رونمایی از نسخه نهایی و تولیدی EQS، شاهد تقابل مستقیم این مرسدس-بنز با تسلا و سدان پرچم‌دارش یعنی مدل S خواهیم بود.

پیشرانه- معرفی کانسپت “ویژن “EQS در سال ۲۰۱۹ خبر از ورود قریب‌الوقوع یک ” S-CLASS مدرن و تمام الکتریکی ” می‌داد و حالا با رونمایی از نسخه نهایی و تولیدی EQS، شاهد تقابل مستقیم این مرسدس-بنز با تسلا و سدان پرچم‌دارش یعنی مدل S خواهیم بود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در رقابت فشرده و تنگاتنگ ورود به حوزه ساخت و عرضه خودروهای تمام الکتریکی، مرسدس- بنز هنوز آن‌قدرها که بایدوشاید عملکرد چشمگیری نداشته است. آن‌ها اگرچه زیر برند اختصاصی Mercedes-EQ را به‌طور ویژه برای طیف محصولات تمام الکتریکی خود تعریف کردند، اما اولین مدل Mercedes-EQ یعنی کراس‌اوور EQC چندان توجه کارشناسان و خریداران را به خود جلب نکرد.

در ادامه مرسدس اقدام به معرفی نسخه‌ تمام الکتریکی ون V-Class و کراس‌اوور جمع‌وجور GLA کرد (به ترتیب تحت نام‌های EQV و EQA) اما به‌تازگی مرسدس-بنز خودروی سدان لوکس و فول سایزی را معرفی کرده است که محصولی کاملاً جدید و از بیخ و بن الکتریکی بوده و قرار است نقش پرچم‌دار خودروهای الکتریکی مرسدس را ایفا کند و رو در روی خودرویی قرار بگیرد که متر و معیار فعلی این سگمنت در بازار به‌حساب می‌آید؛ تسلا مدل S.

نمای جلوی خودرو مرسدس بنز EQS

در نمای ظاهری خودرو مرسدس بنز EQS چراغ‌های به‌هم‌پیوسته، نسبتاً باریک و سرتاسری جلو و عقب تبدیل به امضای طراحی و عنصر هویتی ثابت خودروهای تمام الکتریکی مرسدس، یا همان سری EQ، شده‌اند. دیگر عنصر ظاهری آشنا که به‌تازگی در ساخته‌های مرسدس پدیدار شده است، استفاده از طرح‌واره و الگوی “ستاره سه پر ” در گرافیک جلوپنجره خودروست؛ جلوپنجره‌ای که به سبب الکتریکی بودن خودرو طبعاً دیگر نقش ورودی هوا را بازی نمی‌کند. نمای ظاهری خودرو توسط خطوط، فرم‌ها و احجام نرم، روان، سیال و ملایم تعریف‌شده و از هرگونه شلوغی و اغراق در استایلینگ صرف‌نظر شده است تا خودرو شمایلی صریح و مدرن اما درعین‌حال اسپرت داشته باشد. در نمای جانبی نیز خط سقف کمانی شکل خودرو جلب‌توجه می‌کند. با ضریب درگ استثنایی و اعجاب‌انگیز ۰.۲۰ cd، مرسدس ادعا می‌کند که EQS آیرودینامیک‌ترین خودروی تولید انبوه (سری تولیدی) در جهان است.

نمای عقبی خودرو مرسدس بنز EQS

فراموش نکنید که مسئله آیرودینامیک در خودروهای الکتریکی و به دلیل تأثیرگذاری بر روی میزان برد پیمایش (که ازجمله فاکتورهای مهم در ارزیابی کارایی و عملکرد این‌گونه خودروها محسوب می‌شود)، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

مرسدس بنز EQS نیز به لطف پکیج باتری‌های ۱۰۸.۷ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی، به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها برد پیمایشی معادل ۷۷۰ کیلومتر (بر مبنای چرخه WLTP) را ارائه می‌دهد که در نوع خود یک رکورد و همچنین برگ برنده‌ای برای این ساخته مرسدس محسوب می‌شود چراکه برد پیمایش تسلا مدل S، به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها، برابر با حدوداً ۶۶۰ کیلومتر بوده و برد پیمایش ساخته‌های آئودی و پورشه در این رده نیز کمتر از ۵۰۰ کیلومتر است.

مرسدس بنز EQS در دو سطح عملکردی عرضه می‌شود؛ اولی نسخه EQS 450+ است که دارای یک موتور الکتریکی بر روی محور عقب بوده و قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۳۲۹ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتن‌متر دارد.

دومین مدل اما EQS 580 4Matic است که دارای دو موتور الکتریکی است (یکی از موتورها بر روی محور جلو و دیگری بر روی محور عقب خودرو قرارگرفته) و طبعاً همان‌طور که از پسوند ۴Matic آن پیداست، دارای سامانه چهارچرخ متحرک نیز بوده و این قوای فنی مجموعاً قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۵۱۶ اسب بخار و ۸۲۸ نیوتن‌متر و همین‌طور شتاب صفر تا صد حدوداً ۴.۱ ثانیه‌ای را برای EQS 580 به ارمغان می‌آورد. EQS با سیستم شارژ ۲۰۰ کیلوواتی، در ازای ۳۰ دقیقه شارژ می‌تواند حدود ۳۰۰ کیلومتر مسافت را بپیماید.

اما یکی از نکات پر سروصدا در مورد مرسدس بنز EQS بدون شک مربوط به طراحی داخلی و پنل کاربری جلوداشبورد خودرو می‌شود که حتی پیش از رونمایی رسمی، رندرها و تصاویر آن از سوی خود مرسدس انتشاریافته بود و بسیار خبرساز شده بود.

کابین مرسدس بنز EQS

نمایشگر غول‌پیکر، ضد خش و سراسری بکار گرفته‌شده در جلوداشبورد خودرو که سایز کلی آن برابر با ۵۶ اینچ بوده و “هایپر اسکرین ” (Hyperscreen) نامیده می‌شود (و البته به‌عنوان یک آپشن در دسترس خریداران قرار دارد)، شامل سه صفحه‌نمایش خمیده (Curved) و مجزا است (شامل صفحه پشت آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی در مقابل راننده، نمایشگر ۱۷.۷ اینچی در مرکز جلوداشبورد و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مخصوص سرنشین کناری) و از جدیدترین نسخه سامانه ارتباطی- سرگرمی مرسدس یا همان MBUX بهره‌مند است که به پردازنده ۸ هسته‌ای، رم ۲۴ گیگابایتی و پهنای باند ۴۶.۴ گیگابایت بر ثانیه‌ای برای رم مجهز بوده و کلیه عملگرهای خودرو توسط آن تحت کنترل قرار می‌گیرد.

EQS

علاوه بر این‌ها EQS به سامانه خودران سطح سه مجهز شده است که در مسیرهایی مشخص و تا سقف سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، قادر است کنترل هدایت خودرو را در دست بگیرد و راننده را از دخالت در این چرخه بی‌نیاز کند. هوش مصنوعی بکار گرفته‌شده در خودرو نیز به‌طور دائم نگاه و حرکات راننده را رصد و آنالیز کرده و در صورت تشخیص خستگی راننده، با فعال‌سازی ماساژور صندلی و یا تغییر دما، تلاش می‌کند تا راننده را به سطح هوشیاری مطلوب برساند.

مرسدس بنز EQS

EQS بر روی پلتفرم انعطاف‌پذیر و کاملاً جدیدی به نام EVA ساخته‌شده است که به‌طور اختصاصی برای ساخته‌های تمام الکتریکی مرسدس توسعه‌یافته است و مدل‌های الکتریکی آتی مرسدس نظیر سدان EQE و نسخه شاسی‌بلند EQS نیز بر مبنای همین پلتفرم توسعه خواهند یافت. طول، عرض و ارتفاع EQS به ترتیب معادل ۵.۲، ۱.۹ و ۱.۵ متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۳.۲ متر است.

همچنین در مقایسه با دیگر سدان های بنز و به لطف بهره‌گیری از قوای محرکه الکتریکی، ستون A خودرو جلوتر آمده و ستون C نیز تا حد امکان به عقب‌رفته است. اوورهنگ های جلو و عقب خودرو نیز بسیار کوتاه هستند تا درنهایت به دلیل برخورداری از چنین ابعاد و تناسباتی در کنار بهره‌مندی از پلتفرمی مدرن و باتری‌هایی که در کف خودرو تعبیه‌شده‌اند، فضای کابینی عالی و استثنایی برای سرنشینان EQS فراهم شود.

از اصلی‌ترین رقبای EQS، می‌توان به پورشه تایکان، لوسید ایر گرند تورینگ و تسلا مدل S اشاره کرد.

مرسدس بنز EQS

تسلا مدل S که اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، محصولی بود که قواعد بازی در زمین خودروهای تمام الکتریکی را از نو نوشت و نشان داد که یک خودرو الکتریکی می‌تواند لوکس، سریع، جذاب و خوش استیل بوده و البته برد پیمایش قابل‌توجهی در ازای هر بار شارژ ارائه دهد.

مدل S تا مدت‌ها در سگمنت سدان‌های فول سایز لوکس یکه‌تاز و بی‌رقیب جولان می‌داد اما در سال‌های اخیر معرفی رقبای متعدد و قدرتمند برای مدل S از سوی خودروسازان آلمانی و چینی، سلطنت پرچم‌دار تسلا را با تهدیدی بسیار جدی مواجه ساخته است و باید گفت اگر تسلا در اندیشه حفظ برتری و جایگاه مدل S است، بهتر است که هرچه زودتر آستین‌هایش را برای معرفی نسل دوم و جدید مدل S بالا بزند و به فیس‌لیفت های جزئی و به‌روزرسانی‌های مقطعی اکتفا نکند.

مرسدس بنز EQS

مرسدس در حال حاضر قیمت رسمی EQS و محدوده قیمتی مشخصی را برای این خودرو اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود EQS نیز در محدوده قیمتی مشابهی با پرچم‌دار سنتی مرسدس یعنی S-Class قرار بگیرد و احتمالاً در بازار آمریکا شاهد قیمت پایه حدوداً ۱۱۰ هزار دلاری برای این خودرو خواهیم بود. شنیده‌ها از منابع معتبر حاکی از آن است که یک نسخه قدرتمندتر از خودرو نیز در حال گذراندن واپسین مراحل مهندسی و تست و بررسی است که احتمالاً تحت نام و نشان AMG و در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟