بدهی ایران خودرو به سیستم بانکی

بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو به سیستم بانکی

شنبه - 11 اردیبهشت 1400

پیشرانه- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بدهی این گروه به سیستم بانکی را ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد که با تجدید ارزیابی انجام‌شده از اموال، املاک و دارایی‌های این گروه هم‌اکنون دارایی ایران خودرو به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.

پیشرانه- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بدهی این گروه به سیستم بانکی را ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد که با تجدید ارزیابی انجام‌شده از اموال، املاک و دارایی‌های این گروه هم‌اکنون دارایی ایران خودرو به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» فرشاد مقیمی در برنامه تلویزیونی دست خط با تأکید بر این‌که در شرایط خاص و بحرانی خودرو همواره به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود و در این شرایط تقاضا افزایش می‌یابد، افزود: در این شرایط افزایش قیمت خودرو طبیعی است زیرا حباب قیمتی وجود داشته و ارزش کالا واقعی نیست بنابراین هراندازه شرایط اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردار شود، بازار و قیمت‌ها تثبیت خواهد شد.

وی بابیان این‌که تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی هم‌زمان با تحریم‌های دوباره را باید یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها دانست، تصریح کرد: در کنار این موضوع امروز فضای مجازی تعیین‌کننده جریانات شده و با جریان دهی اطلاعات نسبت به شکل‌گیری رفتار عمومی اقدام می‌کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: این فضا در حال حاضر به‌گونه‌ای پیش رفته که بر اساس آمار هشت هزار هشتک از سوی عربستان در فضای مجازی علیه ایران خودرو زده‌شده که لازم است قوانین کشور درزمینهٔ فضای مجازی منطبق با قوانین شود.

وی در ادامه با اشاره به ترک ایران از سوی شرکای خارجی اظهار کرد: همکاری با خارجی‌ها سنت ما است و هرچه مشارکت بیشتر باشد، دستاوردها بیشتر خواهد بود اما بااین‌حال معتقدیم در همکاری مشترک با خارجی‌ها نباید بر روی توسعه محصول همکاری کنیم بلکه باید به دنبال شریک خارجی در دانش و فناوری باشیم.

مقیمی ادامه داد: پس از ترک خارجی‌ها واردات قطعات متوقف و حتی برخی از قطعات که در گمرک بود به دلیل عدم اظهار، امکان ترخیص نداشت که با طی فرایندی طولانی موفق ب اخذ مصوبه ترخیص این قطعات شدیم ضمن آن‌که بخشی از قطعات در مبدأ باقی ماند اما امروز شاهد هستیم بسیاری از قطعات توسط تکنسین‌های داخلی بومی‌سازی شده است.

وی میزان ارزبری هر خودرو را ۱۷۲۰ یورو اعلام و اظهار کرد: از کل ارزبری هر خودرو ۳۷ درصد معادل ۶۲۰ یورو به مواد اولیه مربوط است، ۳۰ درصد به قطعات الکترونیک و ۳۳ درصد نیز به مدیریت مجموعه بازمی‌گردد این در حالی است که صنعت خودرو به سمت برقی سازی خودرو در حال حرکت است بنابراین نیاز به قطعات الکترونیکی بیشتری داریم که این به معنای وابستگی بیشتر است که باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه با اشاره به اقدامات این گروه درزمینهٔ داخلی سازی اظهار کرد: به‌زودی گیربکس نیمه اتوماتیک بر روی دو خودرو با نشان ایرانی نصب می‌شود. تولید گیربکس اتومات نیز به‌صورت هم‌زمان در دستور کار است و تا آبان ماه به مراحل نهایی تولید خواهد رسید.

مقیمی در ادامه در خصوص رشد تولید در این گروه صنعتی به‌ویژه درزمینهٔ خودروهای تجاری اظهار کرد:

در سال ۹۸ میزان تولید ایران خودرو دیزل ۶۴ درصد سی کی دی بود که این رقم در سال ۹۹ به ۶۸ درصد تولید داخلی رسید ضمن آن‌که محصولات جدید نیز به محصولات قبلی اضافه و خط تولید اتوبوس که ۹ سال پیش متوقف‌شده بود دوباره راه‌اندازی شد.

وی میزان ارزبری اتوبوس در سال ۹۹ را ۴۴ هزار یورو اعلام و تأکید کرد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ هزار یورو خواهد رسید.

مقیمی در ادامه در خصوص واگذاری خودرو در بورس نیز گفت: اختلاف نظر زیادی در این زمینه وجود دارد و از آن جا که محصول قابلیت عرضه در بورس را ندارد اما واقعی سازی قیمت هدف اصلی عنوان می‌شود بنابراین به نظر می رسد بورس کالا محل خوبی برای کشف قیمت باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان تولید داخلی را مانع از خروج ۲۰ هزار میلیارد دلار ارز از کشور عنوان و اظهار کرد: هم‌اکنون برای واردات مشابه خودروهای تولید داخلی باید ۱۰ هزار دلار هزینه شود که با احتساب یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو باید ۱۵ هزار میلیارد دلار هزینه شود ضمن آن‌که حدود ۵ میلیارد دلار واردات اجزای قطعات لازم است که با این روند نیاز به ۲۰ هزار میلیارد دلار ارز است. در همین حال ارزش خدمات پس از فروش قطعات ۲۰ میلیون خودروی در حال تردد که یک میلیون آن متعلق به ایران خودرو است، حدود هزار میلیارد تومان در سال هزینه خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟