مجوز جدید افزایش قیمت ها

دستاورد افزایش قیمت ها در صنعت خودرو چیست؟/ ضرورت آزادسازی واردات با هدف رفع انحصار

پنجشنبه - 16 اردیبهشت 1400

پیشرانه- مجوز جدید افزایش قیمت ها از سوی شورای رقابت به تازگی صادر شد و خودروسازان یک گام دیگر در راستای کاهش زیاندهی برداشتند اما در این میان طرح هایی همچون عرضه خودرو در بورس با هدف حذف واسطه ها و جلوگیری از واریز درامد حاصل از قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالان همچنان مطرح است که بدون شک با اجرایی شدن آن خودروسازان یک گام دیگر به کاهش زیاندهی نزدیک می شوند.

پیشرانه- مجوز جدید افزایش قیمت ها از سوی شورای رقابت به تازگی صادر شد و خودروسازان یک گام دیگر در راستای کاهش زیاندهی برداشتند اما در این میان طرح هایی همچون عرضه خودرو در بورس با هدف حذف واسطه ها و جلوگیری از واریز درامد حاصل از قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالان همچنان مطرح است که بدون شک با اجرایی شدن آن خودروسازان یک گام دیگر به کاهش زیاندهی نزدیک می شوند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» اما در این میان برخی معتقدند کاهش عرضه و محدودیت های فعلی همچون ممنوعیت واردات بازار انحصاری را برای خودروسازان ایجاد کرده که در چنین بازاری، ایمنی، استانداردهای روز و تولید خودروی مدرن به فراموشی سپرده شده است و عرضه خودرو در بورس کالا در چنین شرایطی تنها می تواند منجر به سرمایه ای شدن خودرو شود و آن را از کالای مصرفی دور کند.

هرچند اعضای کمیسیون صنایع پیشنهاد این طرح را داده اند اما برخی از آن ها این طرح را فاقد صلاحیت برای اجرا می دانند و معتقدند زمان آن فرا رسیده که خودروسازان بر پایه فناوری روز حرکنت کنند و تولید خودرو با  فناوری پاک را در دستور کار قرار دهند چرا که قیمت های فعلی تناسبی با کیفیت موجود ندارند.

الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «پیشرانه» درباره مجوز جدید افزایش قیمت ها که از سوی شورای رقابت به تازگی صادر شد و خودروسازان یک گام دیگر در راستای کاهش زیاندهی برداشتند با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود از سوی خودروسازان با هدف تقویت این صنعت می گوید: خودروسازان باید در کنار ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود نسبت به رقابتی کردن محصولات اقدام کنند چرا که به نظر می رسد وقت استفاده از ظرفیت های قانونی و همچنین قدرت هایی نظیر دولت و مجلس با هدف حمایت از این صنعت و بازار به سر آمده است.

وی با بیان این که خودروسازان باید به سمت جهانی شدن حرکت کنند چرا که حق مردم ایران خرید خودروهای قبلی با فناوری قدیمی اما با قیمت های بالا نیست، اظهار می کند: حاکمیت باید میدان شده و نقطه پایانی برای داستان پرماجرای خودروسازی و انحصار این صنعت تعیین کنند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حرکت صنعت خودروی جهانی به سمت خودروهای سبز و برقی می افزاید: صنعت خودروی جهانی هم اکنون با گذر از خودروهای هیبریدی به سمت خودروهای الکتریکی در حال حرکت هستند برای نمونه هم اکنون ترکیه در حال برنامه ریزی برای تولید خودروی پاک با آلایندگی صفر است که لازم است ایران نیز در این جهت حرکت تا مشکلات زیست محیطی آن نیز حل شود.

وی با بیان این که صنعت خودرو نیازمند تصمیم حاکمیتی است و برای حل مشکلات درمانی و زیست محیطی و عوارض ناشی از آن باید نسبت به اصلاح مدیریت در این صنعت خودرو اقدام کرد، تصریح می کند: صنعت خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند و عرضه خودرو در بورس با وضعیت فعلی تولیدات چندان نمی تواند کارساز باشد چرا که خودرو به عنوان یک کالای مصرفی باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد اما بورس کالا این محصول را به یک محصول سرمایه ای تبدیل می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: اساس بورس پرداخت بالاترین مبلغ برای خرید است و این در شرایطی که عرضه محدود بوده و واردات نیز ممنوع شده مصرف کننده را ناگزیر به خرید تولید هر کالا با هر کیفیتی خواهد کرد.

دهقانی می افزاید: مردم حق استفاده از خودروی ایمن با استانداردهای روز و آلایندگی کم هستند این در حالیست که خودروسازان هیچ برنامه ای برای تولیدی از این دست و با استاندارد روز ندارند و همواره از زیاندهی خود سخن می گویند این در حالیست که خودروسازی ایران همزمان با کره کار خود را آغاز کرد اما همواره از پیشرفت جا مانده است.

وی تاکید می کند: بازار ۴۳ سال است که در اختیار تولیدکنندگان داخلی است اما موفقیتی حاصل نشده و حتی شاهد تحمیل فشار به سایر صنایع مرتبط از جمله قطعه سازی از سوی صنعت خودرو بوده ایم.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟