بازار خودرو

خریداران همچنان برنده بازار خودرو/ هیجان خرید خودرو با قیمت های جدید فروکش می کند؟

یکشنبه - 2 خرداد 1400

پیشرانه- روز گذشته پس از کش و قوس های فراوان در نهایت ایران خودرو مصوبه افزایش ۸ درصدی قیمت ها را اعمال و از فروش فوق العاده خود با قیمت های جدید خبر داد و در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا با قیمت های جدید، هیجان خرید خودرو فروکش خواهد کرد؟

پیشرانه- روز گذشته پس از کش و قوس های فراوان در نهایت ایران خودرو مصوبه افزایش ۸ درصدی قیمت ها را اعمال و از فروش فوق العاده خود با قیمت های جدید خبر داد در این شرایط این پرسش مطرح می شود که آیا با قیمت های جدید، هیجان خرید خودرو فروکش خواهد کرد؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، هرچند خودروسازان با رفت و آمدهای مکرر به کمیسیون صنایع مجلس و برگزاری نشست های متعدد حتی با شورای رقابت در تلاش برای افزایش دوباره قیمت ها بودند اما در نهایت با هدف جلوگیری از زیاندهی بیشتر نسبت به افزایش قیمت های جدید اقدام کردند، هرچند که به نظر می رسد تلاش آن ها برای افزایش دوباره قیمت ها ادامه دارد.

در این شرایط انتظار برای کاهش تقاضا در بازار خودرو وجود دارد چرا که با تورم فعلی شاهد کاهش قدرت خرید از سوی مردم هستیم و به نظر می رسد افزایش دوباره قیمت ها می تواند منجر به کاهش تقاضا شود.

اما کارشناسان این حوزه نظر دیگری دارند و معتقدند افزایش  قیمت های اعمال شده هنوز فاصله زیادی با تورم موجود داشته و از این رو التهاب بازار و هیجان خرید همچنان ادامه خواهد داشت چرا که خریدار با توجه به شرایط فعلی اقتصادی همچنان برنده میدان خواهد بود.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با وب سایت خبری « پیشرانه» با بیان این که افزایش قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت تا به امروز ۱۲ درصد از میزان تورم امسال عقب است، می گوید: این به معنای آن است که خریداران فعلی خودرو نسبت به میزان تورم ۱۲ درصد پیش هستند که این امر باعث می شود همچنان تقاضا برای خرید خودرو وجود داشته باشد.

وی می افزاید: اقدام به خرید خودرو در شرایط فعلی نه به عنوان مصرف بلکه با هدف سودآوری و بهره مندی از رانتی است که از این طریق در حال توزیع است بنابراین در این شرایط جای تاسف است که شورای رقابت و سایر مسئولان بر توزیع رانت از جیب دو خودروساز اصرار دارند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که هدف از ایجاد رانت در صنعت و بازار خودرو از سوی مسئولان مشخص نیست، تصریح می کند: رانت موجود باعث می شود تا فضای بازار همچنان ملتهب بماند در صورتی که با اصلاح قیمت ها به دلیل کاهش قدرت خرید شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود که در نهایت می تواند منجر به کاهش قیمت ها در بازار شود.

کاکایی ادامه می دهد: اما تصمیمات فعلی باعث شده تا خریداران کنونی خودرو شاهد سود ۱۲ درصدی قیمت باشند این در حالیست که در سه سال گذشته همواره خریداران خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری هر خودرو را ۳۰ درصد پایین تر از قیمت تمام شده واقعی خریداری کرده اند که منجر به ایجاد رانت شده و همواره هیجان خرید را افزایش داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که این سود جدا از سود حاصل از فروش خودرو است، اظهار می کند: در صورت قیمت گذاری درست خودرو شاهد کاهش تقاضا در بازار بودیم و سرمایه گذاران نیز از این بازار خارج می شدند بنابراین عدد فعلی تایید شده تنها به میزان اندکی منجر به کاهش زیان خودروسازان و در سوی مقابل سودآوری دلالان می شود.

وی می گوید: حضور در قرعه کشی ها به مثابه حضور در لاتاری پرسود است و حتی افزایش قیمت های فعلی نیز نمی تواند منجر به کاهش تقاضا برای خرید خودرو شود.

 

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟