مقایسه فیدلیتی و هیوندای توسان LM

مقایسه فیدلیتی و هیوندای توسان LM

یکشنبه - 13 تیر 1400

پیشرانه- فیدلیتی و هیوندای توسان دو کراس اوور شهری بازار کشورمان به شمار می‌روند که یکی از آن‌ها قرار است به‌زودی به‌عنوان خودرویی جدید و مونتاژ داخل در اختیار مشتریان قرار گیرد و دیگری سال‌ها از حضورش در داخل مرزهای کشورمان به‌واسطه واردات می‌گذرد.

پیشرانه- فیدلیتی و هیوندای توسان دو کراس اوور شهری بازار کشورمان به شمار می‌روند که یکی از آن‌ها قرار است به‌زودی به‌عنوان خودرویی جدید و مونتاژ داخل در اختیار مشتریان قرار گیرد و دیگری سال‌ها از حضورش در داخل مرزهای کشورمان به‌واسطه واردات می‌گذرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مقاله از سری مطالب مقایسه وب‌سایت پیشرانه تصمیم داریم تا این دو خودرو خوش‌قدوقامت را مقابل یکدیگر قرار دهیم و ببینیم کفه ترازوی کدام‌یک نسبت به دیگری سنگین‌تر است. لطفاً در ادامه به مقایسه فیدلیتی و هیوندای توسان نسل دوم (LM) توجه فرمایید.

معرفی فیدلیتی و هیوندای توسان

فیدلیتی در اصل یکی از محصولات کمپانی چینی جتور (زیرمجموعه چری) محسوب می‌شود که به نام x70s روانه بازار چین و سایر کشورها شده است.

شرکت جتور- Jetour از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد و کراس اوور x70 را به‌عنوان اولین محصول خود مورد رونمایی قرارداد. پس‌ازآن تیپ S این خودرو هم که از برخی اصطلاحات ظاهری و آپشن‌های بیشتر بهره می‌برد، به جرگه محصولات جتور پیوست. نسل دوم این خودرو نیز در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد تا به‌عنوان یک کراس اوور جذاب‌تر به متقاضیان چینی و سایر مجامع ارائه شود. شرکت بهمن موتور در سال ۹۹ مدل X70S را در قالب محصول جدید خود با نام فیدلیتی به مشتریان ایرانی معرفی کرد و قرار شد طی سال ۱۴۰۰ نخستین سری فیدلیتی مونتاژی به دست خریداران داخلی برسد.

هیوندای توسان نسل دوم با طراحی ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به نسل پیشین، با مدل ۲۰۱۱ پیش روی مشتریان ایرانی قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۵ به حضور خود در کشورمان ادامه داد. این خودرو که دراین‌بین یک‌مرتبه نیز مورد فیس‌لیفت قرارگرفته است، جزو پرطرفدارترین محصولات کره‌ای دست‌دوم بازار ما به شمار می‌رود و ضمن ارائه توان فنی مطلوب، توانسته رضایت درصد بالایی از مالکان را نسبت به خود به دست آورد.

مقایسه فیدلیتی و هیوندای توسان از نگاه طراحی

فیدلیتی ازلحاظ ابعادی خودرویی بزرگ‌تر از توسان به شمار می‌رود و از این لحاظ بیشتر به سانتافه نزدیک است. طراحی بیرونی فیدلیتی به دلیل جدیدتر بودن، جذابیت بیشتری برای مشتریان ایرانی خواهد داشت؛ به‌ویژه فرم بلندبالای این خودرو که جلال و جبروت بیشتری را به نمایش می‌گذارد، قطعاً در قیاس با طرح نسبتاً قدیمی هیوندای توسان زیباتر جلوه کرده و فرم عضلانی بدنه این شاسی‌بلند شهری تناسب بیشتری با روحیات مشتریان ایرانی خواهد داشت.

در سوی دیگر هیوندای توسان نیز گرچه در زمان خود یکی از زیباترین محصولات کره‌ای به شمار می‌رفت و نسبت به نسل پیشین طراحی کاملاً متفاوت و نسبتاً انقلابی را تجربه می‌کرد، اما حالا در قیاس با محصولات جدید جذابیت‌های بصری خود را تا حد زیادی ازدست‌داده و نمی‌تواند حرف زیادی ازلحاظ طراحی ظاهری برای گفتن داشته باشد؛ بنابراین فیدلیتی بهمن موتور خودرویی زیبا و چشم‌نوازتر از توسان نسل دوم به شمار می‌رود.

در باب مقایسه فیدلیتی و هیوندای توسان از حیث طراحی کابین نیز وضعیت بر همان منوال است؛ چراکه کابین جتور ایکس ۷۰ اس ضمن بهره‌مندی از نوع طراحی مینیمالیستی، در قیاس با نمای داخلی توسان کاملاً مدرن و پرجذبه به نظر می‌رسد و فضایی مجلل‌تر را در برابر دیدگان شما به نمایش می‌گذارد. سود بردن از پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر لمسی مرکزی به‌صورت ایستاده، غربیلک فرمان خوش‌دست با طرح دی-کات، کنسول میانی با طراحی شیک و مدرن به همراه سایر المان‌های جدید، موجب برتری نمای داخلی فیدلیتی نسبت به توسان شده است. همچنین کابین فیدلیتی فضایی کاملاً جادار و بزرگ‌تر از توسان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ضمناً در مدل‌های در مدل‌های هفت نفره محصول بهمن موتور نیز فضا برای حضور کودکان در صندلی‌های ردیف سوم فراهم‌شده است.

مقایسه ابعاد فیدلیتی و توسان

ابعاد به میلی‌متر طول عرض ارتفاع فاصله محوری
فیدلیتی ۴۷۳۵ ۱۹۰۰ ۱۷۱۰ ۲۷۲۰
هیوندای توسان LM ۴۳۹۹ ۱۸۲۱ ۱۶۵۶ ۲۶۳۹

مقایسه امکانات

نسخه‌های کم آپشن هیوندای توسان در برابر فیدلیتی برتری چندانی ازلحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی نخواهند داشت؛ اما درصورتی‌که مدل‌های فول آپشن هیوندای توسان را خریداری کنید، از امکانات ویژه‌ای بهره‌مند خواهید شد که شاید فیدلیتی نیز از آن‌ها بی‌بهره باشد. مواردی همچون گرم‌کن صندلی‌های عقب و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه ازجمله این تجهیزات هستند که در فیدلیتی یافت نمی‌شوند.

امکانات و آپشن‌های فیدلیتی به شرح زیر است:

صندلی برقی راننده و سرنشین به همراه گرم‌کن، روکش چرمی صندلی‌ها، حسگر باران، روکش چرمی فرمان به همراه کلیدهای کنترل، سیستم مولتی‌مدیا، تهویه مطبوع به همراه دریچه برای سرنشینان عقب، سامانه میرورلینک، سیستم صوتی با هشت اسپیکر، یک خروجی usb در جلو و دو عدد در عقب، شارژر وایرلس تلفن همراه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، چراغ مشایعت، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، صفحه جلو آمپر دیجیتال به قطر ۱۲.۳ اینچ، کروز کنترل، دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، چراغ‌های فول LED، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، آینه‌های جانبی جمع شونده خودکار به همراه گرم‌کن، چراغ‌راهنما و چراغ خوش‌آمد گویی، آینه داخلی با عملکرد ضد انعکاس نور، سانروف پانوراما، دیلایت، حسگر پارک جلو و عقب، درب صندوق‌عقب هوشمند، درب صندوق با قابلیت تشخیص مانع، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، سامانه ایمنی برخورد مانع با شیشه‌بالابر و سانروف، سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار هشداردهنده حرکت بین خطوط، سامانه هشدار تشخیص نقاط کور، حسگر نمایش لحظه‌ای فشار باد تایر، کیسه هوای راننده – سرنشین جلو و جانبی.

هیوندای توسان فول آپشن نیز از امکاناتی همچون کنترل سرعت در سرپایینی، تهویه اتوماتیک دوگانه و گرم‌کن صندلی عقب بهره می‌برد که در فیدلیتی یافت نمی‌شود. در عوض کراس اوور کره‌ای فاقد تنظیم برقی صندلی سرنشین، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، دیلایت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور و تغییر لاین، شارژر وایرلس و حسگر پارک جلو است.

مقایسه فنی فیدلیتی و هیوندای توسان

هیوندای توسان توان موردنیاز خود را از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۷۶ اسب بخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌متر دریافت می‌کند و آن را به‌واسطه دو دیفرانسیل و یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به سمت چهارچرخ روانه می‌سازد.

این خودرو ۱۵۹۸ کیلوگرمی دارای شتاب صفر تا صد ۱۰.۸ ثانیه بوده و تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند سرعت بگیرد. در این میان حدود ۹.۶ لیتر سوخت نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط توسان سوزانده خواهد شد.

در سوی دیگر پیشرانه فیدلیتی از نوع ۱.۵ لیتری توربو شارژ بوده و قادر است توانی معادل ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. بر اساس برخی اطلاعات غیررسمی نسبتاً موثق، شتاب صفر تا صد فیدلیتی حدود ۱۲.۳ ثانیه است و بیشینه سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید؛ بنابراین در اینجا با یک کراس اوور پرشتاب مونتاژی مواجه نیستیم و توسان ازلحاظ فنی نسبت حریف چینی برتری خواهد داشت. ضمن آن‌که توسان دارای دو دیفرانسیل است و از این حیث توانایی حرکتی بهتری حین عبور از مسیرهای لغزنده یا نسبتاً صعب‌العبور از خود نشان خواهد داد.

گفتنی است مصرف سوخت فیدلیتی معادل ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی‌شده است؛ بنابراین ازنظر مصرف سوخت مالکان فیدلیتی لبخندی واضح‌تر بر لب خواهند داشت.

هیوندای توسان LM فیدلیتی بهمن موتور مدل خودرو
۴ سیلندر تنفس طبیعی چهار سیلندر توربو شارژ پیشرانه
۲.۴ لیتر ۱.۵ لیتر حجم موتور
۱۷۶ اسب بخار ۱۵۵ اسب بخار حداکثر قدرت
۲۲۸ نیوتن‌متر ۲۳۰ نیوتن‌متر حداکثر گشتاور
۶ دنده‌اتوماتیک شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه گیربکس
۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت (ترکیبی)
۸/۱۰ ثانیه ۱۲.۳ ثانیه (تقریبی) شتاب صفر تا ۱۰۰
۱۸۰ کیلومتر در ساعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت حداکثر سرعت

بالاخره فیدلیتی بهتر است یا هیوندای توسان ۲۰۱۲-۲۰۱۳؟

ازآنجاکه محدوده قیمتی هیوندای توسان ۲۰۱۲-۲۰۱۳ کارکرده تقریباً معادل بهای فیدلیتی صفرکیلومتر در بازار خواهد بود، بنابراین ممکن است برخی از مشتریان در خرید یکی از این دو دچار ابهام و تشکیک شوند.

در راستای برطرف کردن ابهامات مشتریان باید عرض کنیم که فیدلیتی به‌عنوان یک خودروی صفرکیلومتر و نسبتاً لوکس، از بهای بسیار منطقی و امکانات مناسب برخوردار شده و می‌تواند گزینه‌ای بهتر از یک خودروی کره‌ای با طول عمر ۷- ۸ ساله باشد.

اما به‌هرحال اگر میانه خوبی با پیشرانه‌های توربو شارژ و دردسرهای نگهداری از آن‌ها ندارید، دارا بودن دو دیفرانسیل برای شما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، چابکی توسان را بر شتاب نسبتاً معمولی فیدلیتی ترجیح می‌دهید و با هزینه‌های نگهداری از یک خودرو کارکرده کره‌ای مشکلی ندارید، هیوندای توسان می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

در غیر این صورت فیدلیتی به‌عنوان یک کراس اوور بزرگ‌تر با طراحی ظاهری جذاب، کابین لوکس و جادار، بهره‌مندی از صندلی‌های ردیف سوم (در نسخه‌های ۷ نفره)، گارانتی چندین ساله و عدم نیاز به پرداخت هزینه‌های تعمیرات پیشرانه و گیربکس طی این مدت، انتخابی معقول‌تر از توسان کارکرده برای مشتریان ایرانی به‌حساب خواهد آمد.

نوشته: حسین باباپور

1 از 1 رای

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • سبحان | ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰:۴۶ ق٫ظ

    ممنون از مقایسه واقع بینانه
    بنظرم انتخاب فیدلیتی به عنوان خودروی بروز تر و صفر منطقی تره 🙌💚

  • امین | ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳ ب٫ظ

    قطعا فیدلیتی یک سروگردن سر داره

  • ابراهیم | ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ ب٫ظ

    قطعاً توسان بهتره. موتور ۲۴۰۰ تنفس طبیعی با موتور ۱۵۰۰ توربو شارژ یکیه؟!!!!!!!!!!!!!موتور تنفس طبعی خرجش خیلی کمتره، دوامش بیشتره و البته ۲۴۰۰ کجا و ۱۵۰۰ کجا!!
    به توسان گاز میدی صدای موتورش می ارزه به کل تشکیلات ماشینهای چینی

  • مهدی | ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    من چند ماه فیدلیتی گرفتم متاسفانه تو ترافیک گیربکس خطا می دهد