ارزآوری صنعت تایر نیازمند ثبات تصمیمات وزارت صمت است

بازار ۵۸ میلیون دلاری تایر ازدست‌رفته با ثبات قوانین جبران می‌شود/ ارزآوری صنعت تایر نیازمند ثبات تصمیمات وزارت صمت است

دوشنبه - 10 آبان 1400

پیشرانه- تصمیم غیر کارشناسی برای ممنوعیت صادرات تایر باعث شد این صنعت بازار ۵۸ میلیون دلاری را از دست بدهد، اما صادرکنندگان امروز در پی آزادسازی محدود باید از ثبات این قوانین مطمئن شده تا وارد سرمایه‌گذاری شده و جبران سهم ازدست‌رفته کنند.

پیشرانه- تصمیم غیر کارشناسی برای ممنوعیت صادرات تایر باعث شد این صنعت بازار ۵۸ میلیون دلاری را از دست بدهد، اما صادرکنندگان امروز در پی آزادسازی محدود باید از ثبات این قوانین مطمئن شده تا وارد سرمایه‌گذاری شده و جبران سهم ازدست‌رفته کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چندی پیش پس از ممنوعیت ۳ ساله صادرات تایر، با دیگر صادرات این محصول به‌صورت محدود آزاد تا تولیدکنندگان بتوانند مازاد تولید در برخی سایزها را روانه بازارهای خارجی کنند. اتفاقی که در شرایط فعلی به تأمین نقدینگی جهت تأمین مواد اولیه و دیگر هزینه‌های تولید کمک خواهد کرد.

درواقع حضور در بازارهای خارجی علاوه بر ارزآوری صنعت تایر برای کشور می‌تواند سرمایه لازم جهت توسعه تولید را فراهم کند اما در این میان سیاست‌های انقباضی در پی ممنوعیت صادرات حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند تولید داخل را با مشکلات بسیاری همراه کند.

سیاست یک‌باره و غیر کارشناسی ممنوعیت صادرات علاوه بر آسیب به تولید داخل و تحمیل زیان به واحدهای تولیدی، بازارهای در اختیار را دو دستی به رقبا تقدیم می‌کند. بدون شک رمز موفقیت در صادرات و ارزآوری صنعت تایر علاوه بر عرضه محصول باکیفیت، تداوم در عرضه است. گه‌گاه گفته می‌شود برای حفظ بازارهای صادراتی می‌توان عرضه در بازار داخل را کاهش داد تا بتوان قدرت رقابتی در بازارهای خارجی را حفظ کرد.

اما صنعت تایر نیز از سیاست‌های انقباضی در مصون نمانده و با اعمال ممنوعیت صادرات بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان تایر بازار حدود ۵۸ میلیون دلاری خود را از دست داد. از سویی دیگر این ممنوعیت توانست توان تولید را کاهش دهد زیرا قیمت مواد اولیه با افزایش نرخ ارز با رشد بسیاری همراه شد درحالی‌که تولیدکنندگان تایر از آبان ماه سال گذشته تا به امروز موفق به افزایش قیمت‌ها به میزان ۱۵ درصد نشده‌اند و همین موضوع توانسته ضرر و زیان وارده را افزایش دهد.

هرچند وزارت صمت در سال جاری به‌صورت مشروط و آزمایشی برای برخی گروه‌ها با صادرات تایر موافقت کرد. هرچند این موضوع می‌تواند مازاد تولید را راهی بازارها خارجی کند اما بدون شک بازپس‌گیری سهم صادراتی از بازارهای هدف زمان‌بر و نیازمند صرف هزینه خواهد بود.

درواقع سهمی که به‌سرعت با اعمال تصمیم غیر کارشناسی از بین رفت به‌راحتی و به‌سرعت قابل پس‌گیری نخواهد بود. از سویی دیگر تولیدکنندگان نمی‌دانند این تصمیم تا چه زمان ادامه خواهد داشت. نبود آینده روشن به‌واسطه تصمیمات یک‌باره، می‌تواند ریسک صادرات آن‌هم در شرایط تحریمی که نقل و انتقالات پولی بانکی با مشکل همراه است را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر چندی پیش با اشاره به آزادسازی صادرات، بیان کرد: ورود به بازارهای صادراتی کاری زمان‌بر و سخت خواهد بود.

تنها معتقد است، بازگشت به بازارهای صادراتی زمان‌بر است تا زمانی که صادر کنند از ثبات قوانین مطمئن نباشد اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

امروز برای جبران زیان وارده به صنعت تایر در پی ممنوعیت صادرات، وزارت صمت باید این اطمینان را به صادرکنندگان بدهند که تصمیم بر آزادسازی با تغییرات همراه نشده و فعالان می‌توانند با آسودگی به دنبال بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف بروند.

نوشته: مرسیده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟