سودای افزایش تولید گرفتار طوفان کمبود نقدینگی/ کمبود نقدینگی قطعه سازان را بی رمق کرده است

سه شنبه - 18 آبان 1400

پیشرانه -افزایش تولید خودرو نیازمند فاکتورهای بسیاری همچون تامین قطعه است. نبود قطعه امروز ۱۵۰ هزار خودرو را در کف پارکینگ ها نگه داشته، درنتیجه چنین مشکلاتی می تواند تحقق برنامه های وزارت صمت را با هاله ای از ابهام همراه کند.

پیشرانه -افزایش تولید خودرو نیازمند فاکتورهای بسیاری همچون تامین قطعه است. نبود قطعه امروز ۱۵۰ هزار خودرو را در کف پارکینگ ها نگه داشته، درنتیجه چنین مشکلاتی می تواند تحقق برنامه های وزارت صمت را با هاله ای از ابهام همراه کند.

به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال افزایش تیراژ خودرو است که ۱۵۰ هزار خودرو بدلیل نبود قطعه مورد نیاز در کف پارکینگ ها باق مانده است.

از سویی دیگر مشکلات نقدینگی میان خودروسازان و قطعه سازان به اندازه ای افزایش یافته است که دست کم ۶۰۰ قطعه ساز امروز آمادگی افزایش تولید را ندارند.

با نگاهی کلی به همین موضوع به راحتی این نتیجه حاصل می شود که تا زمانی که مشکل نقدینگی در قطعه سازان و خودروسازان حل نشود، شاید وعده افزایش تولید غیر ممکن یا به نوعی به سختی محقق شود.

درواقع ضرورت بر آن است که وزارت صمت پیش از تاکید بر افزایش تیراژ تولید به دنبال حل مشکلات ریشه ای بوده که از پس آن تولید نیز با توان بیشتری انجام می شود.

متاسفانه مشکلات در صنعت قطعه سازان به اندازه ای عمیق شده است که نشست خبری انجمن قطعه سازان در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، به موضوع بحران مالی در قطعه سازی خودرو اختصاص یافته است.

امیر حسین جلالی نایب رییس این انجمن معتقد است، ۲۰۰ میلیون یورو قطعه ای که در گمرک باقی مانده به واسطه مدیریت ترخیص هوشمند می تواند به کمک افزایش عرضه بیاید، زیرا ۱۵۰ هزار خودرو مانده در کف پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود همین قطعات است.

شاید نکته مهم هیمن باشد که امروز صنعت خودرو در تامین قطعات و گاها واردات قطعاتی با مشکل همراه است آن وقت باید ارزهای بدون منشا را به سمت واردات خودرو سوق داد. حال در چنین شرایطی آیا با وجود مشکلات نقدینگی صنعت خودرو می تواند با خودروهای خارجی وارد رقابت شود؟

عدم تسویه به موقع که جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان به آن اشاره داشت، توانست چشم انداز صنعت قطعه سازی را تیره  و تار کند. خرید نقدی قطعه سازان و فروش به صورت تسهیلاتی بسیاری از واحدهای قطعه سازی را با مشکل همراه کرده و همین موضوع به صورت دومینو وار به صنعت خودرو منتقل شده است.

نباید فراموش کرد افزایش تولید نیازمند کار گروهی میان تمامی حلقه های درگیر زنجیره خودرو است . از صنعت فولاد تا واحدهای ارائه خدمات پس از فروش در صورتی که با مشکل همراه شوند، علاوه بر تولید کننده، این مصرف کننده نهایی است که مجبور به صرف هزینه خواهد بود.

عضوی دیگر از انجمه قطعه سازان نیز معتقد به حمایت هرچه بیشتری دولت و مجلس از این صنعت است. بهرام طیبی در این نشست اظهار کرد: با تغییر الکگوی قیمت گذاری دستوری می توان بخشی از مشکلات را حل کرد.

درواقع قیمت گذاری دستوری از گلوگاه های اصلی توسعه صنعت خودرو و قطعه سازی است که باید هرچه سریع تر حذف و قیمت ها را واقعی کرد. بدون شک با افزایش سود خودروسازان مشکلات قطعه سازان نیز مرتفع خواهد شد اما تمامی این موارد نیازمند نگاه کارشناسی وزارت صمت و تصمیمات سریع برای برون رفت از بحران پیش آمده خواهد بود. در غیر این صورت صنعت قطعه سازی نیز با توجه به کمبود نقدینگی پیش آمده توان تولیدی خود را از دست می دهد.

نوشته: مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟