توسعه پایدار در «کروز» محقق می‌شود

تأمین نقدینگی شاه‌کلید مشکلات قطعه سازان/ توسعه پایدار در «کروز» محقق می‌شود

چهارشنبه - 19 آبان 1400

پیشرانه- هرچند شرکت قطعه‌سازی کروز نیز مانند دیگر قطعه سازان با مشکلات نقدینگی مواجه است اما دراین‌بین با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دقیق پا در مسیر بومی‌سازی گذاشته و امروز ساخت داخل ۳ هزار قطعه را در دستور کار دارد.

پیشرانه- هرچند شرکت قطعه‌سازی کروز نیز مانند دیگر قطعه سازان با مشکلات نقدینگی مواجه است اما دراین‌بین با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دقیق پا در مسیر بومی‌سازی گذاشته و امروز ساخت داخل ۳ هزار قطعه را در دستور کار دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» تأکید بر ساخت داخلی و بومی‌سازی در بیشتر صنایع توانست واحدهای تولیدکننده را در بخش‌هایی از واردات بی‌نیاز کند. صنعت خودروسازی در حوزه قطعات نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های قطعه‌سازی برای توسعه واحد تحقیق و توسعه (R&D) تعداد زیادی از قطعه امروز بومی‌سازی شده و دیگر نیاز به واردات وجود ندارد.

این اتفاق علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، از خروج ارز از کشور آن‌هم در شرایطی که خزانه ارزی کشور با کمبود همراه است جلوگیری می‌کند.

همچنین استفاده از قطعات ساخت داخل می‌تواند بر قیمت تمام‌شده نیز تأثیر بسزایی داشته باشد، حال در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید مواجه است، قطعه‌سازی کروز قدم در مسیر بومی‌سازی و ساخت داخل برداشته و تا به این لحظه با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص در این بخش موفق عمل کرده است.

مجموعه قطعه‌سازی کروز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نزدیک به ۳ هزار قطعه را در دستور تولید دارد و در حوزه تحقیق و توسعه از دانش‌آموختگان مرتبط برای همکاری دعوت به عمل‌آورده است.

درواقع این مجموعه علاوه بر توسعه محصولات داخلی با برنامه‌ای که برای خود تدوین کرده در حوزه اشتغال‌زایی نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

حبیبی عضو هیأت مدیره شرکت کروز معتقد است، این مجموعه هیچ‌گاه کیفیت را فدای تیراژ نکرده و در این زمینه همیشه به دنبال همکاری با دانش‌آموختگان حوزه خودرو و تکنولوژی است.

با چنین سیاستی در سال‌های اخیر به‌رغم وجود تحریم‌ها، کروز اما کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش داده و به‌عنوان برند سطح یک کشور در حوزه قطعه‌سازی فعالیت می‌کند.

طبق گفته مدیران این مجموعه، کروز در سال‌های اخیر با حفظ کیفیت به‌عنوان اولویت، به حفظ تیراژ خودروسازان کمک کرده است.

در کنار این موضوع، کروز اعتقاد بسیاری بر باری گیری نیروی جوان و متخصص کشور دارد و معتقد است نباید این سرمایه‌ها از کشور خارج شود. به همین دلیل کانون کارآفرینی و استعدادیابی تأسیس و در کنار آن با فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف وارد همکاری شده است.

با چنین دیدگاهی می‌توان عنوان کرد که کروز در مسیر توسعه پایدار درحرکت است، زیرا علاوه بر افزایش تولید محصولات خود به دنبال توسعه در تمامی بخش‌ها ازجمله بخش تحقیق و توسعه است تا با استفاده از دانش روز محصولی باکیفیت بالا را تولید کند.

تفکر به‌روز کروز باعث شد تا در سال گذشته به‌روزرسانی و داخلی سازی بسیاری از قطعات را در کارنامه خود ثبت کند و شاید از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه بتوان به رونمایی از ۱۱ قطعه‌های تک که در این مجموعه بومی‌سازی شده اشاره داشت. این ۱ قطعه شامل، شامل ای سی یو خودروهای توربوشارژ، ماژول کنترل بدنه خودروی شیلر، مبدل سرعت کامیونت فاو، رادیو پخش سمند سورن پلاس، مبدل ولتاژ سیستم تهویه شیلر با استاندارد اسکانیا، کلاستر دیجیتالی ساینا اس و کوییک اس، کویل فیدلیتی، اسپویلر دیگنیتی و فیدلیتی، دوربین دید عقب شیلر، پدال شیفتر رانا پلاس نیمه اتوماتیک و داشبورد کوییک می‌شود

افزایش قیمت مواد اولیه از دیگر موضوعاتی است که مدیران کروز آن را دلیل برافزایش زیان انباشته خودروسازان می‌دانند. زیان انباشته‌ای که باعث شده تا بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت نشود و همین موضوع قطعه سازان به سمت خرید دین کشانده است.

بدهی کروز از سایپا و ایران خودرو امروز به حدود ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد اما بااین‌وجود طرح‌های توسعه در این مجموعه ادامه دارد و تلاش می‌کند با ارتقای تکنولوژی و بومی‌سازی، قیمت تمام‌شده را کاهش دهد.

در تمامی موارد یادشده یک نکته مهم در سیاست‌های کروز به‌راحتی قابل‌رؤیت است، حفظ کیفیت محصولات تولیدی موضوعی است که کروز بر آن تأکید دارد. هرچند این شرکت مانند دیگر تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی مواجه است اما بااین‌حال حفظ کیفیت از اولویت‌های اصلی است و درنتیجه مواد اولیه و تأمین قطعه در هر شرایطی تأمین نخواهد کرد.

مدیران کروز معتقدند، شاید خودروساز به دنبال کاهش کیفیت و افزایش تیراژ باشد، اما این سیاست در شرکت کروز جایی ندارد.

از سویی دیگر عدم ترخیص برخی قطعات از گمرک هم قطعه سازان و هم خودرویی‌ها را دچار مشکل کرده است که باید هرچه سریع‌تر راهکارهایی برای ترخیص آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

با حمایت از مجموعه‌های قطعه‌سازی صنعت خودرو می‌تواند بار دیگر روز پای خود ایستاده و با برنامه تدوینی وزیر صمت، افزایش تولید را محقق کند.

نوشته:مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟