آواتر 11

آواتر ۱۱؛ ماحصل همکاری مشترک چانگان، CATL و هوآوی

یکشنبه - 30 آبان 1400

پیشرانه- همه آنچه این روزها در صنایع خودروسازی در حال روی دادن است، خبر از این می‌دهد که این صنعت درست در میانه دورانی تازه و همین‌طور گام برداشتن در مسیری متفاوت قرارگرفته است؛ دورانی که به نظر می‌رسد فناوری خودران، هوش مصنوعی و پیشرانه‌های تمام الکتریکی در آن حرف نخست را می‌زنند و تمام هوش و حواس را به سمت خود پرت کرده‌اند!

پیشرانه- همه آنچه این روزها در صنایع خودروسازی در حال روی دادن است، خبر از این می‌دهد که این صنعت درست در میانه دورانی تازه و همین‌طور گام برداشتن در مسیری متفاوت قرارگرفته است؛ دورانی که به نظر می‌رسد فناوری خودران، هوش مصنوعی و پیشرانه‌های تمام الکتریکی در آن حرف نخست را می‌زنند و تمام هوش و حواس را به سمت خود پرت کرده‌اند!

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بنابراین عجیب نیست اگر این دامنه گسترده تغییر و تحولات و این برهه زمانی حساس و سرنوشت‌ساز، برای بسیاری از کمپانی‌های بزرگ به‌مثابه “پنجره فرصت” و در حکم محرک و مشوقی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی تلقی شود. ماحصل و نتیجه هم این بوده که در چند سال اخیر بارها و بارها شاهد انتشار اخبار موثق و یا شایعات گوناگون پیرامون معرفی خودرویی الکتریکی یا خودران توسط کمپانی‌های فعال در عرصه فناوری و تکنولوژی نظیر اپل، گوگل، شیائومی، سونی و … بوده‌ایم و از عزم جزم آن‌ها برای ورود به این عرصه کم‌وبیش چیزهایی شنیده‌ایم.

آواتر 11

AVATR 11

دراین‌بین یکی از غول‌های چینی فعال در صنایع فناوری‌های مخابراتی (و صدالبته یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند در جهان) نیز بیکار ننشسته و علیرغم چالش‌های پرشماری که در چند سال اخیر پیش روی خود داشته (نظیر تحریم‌های ایالات‌متحده و خداحافظی اجباری با سیستم‌عامل اندروید)، تصمیم گرفته تا کسب‌وکار خود را گسترش دهد و شانس خود را در صنعت بسیار باپرستیژ و سودآور (اما به همان اندازه پر ریسک و خطرناک) همچون خودروسازی بیازماید. همان‌طور که احتمالاً حدس زدید، در مورد کمپانی هوآوی صحبت می‌کنیم که تحت تأثیر چالش‌ها و بحران‌های مذکور، فروش گوشی‌های هوشمندش با کاهش شدید و قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شده و حتی در بازار داخلی چین هم‌قافیه را به رقبای خودباخته است و تحت تأثیر همین اوضاع‌واحوال، تصمیم گرفته تا منابع درآمدزایی جدیدی را برای خود دست‌وپا کند؛ اما ازآنجاکه ورود به صنعت و بازار خودرو معادلات بسیار پیچیده و مخصوص به خود دارد، مدیران هوآوی در تصمیمی هوشمندانه، راه درست و معقول‌تر را برگزیدند و تصمیم گرفتند تا در این راه با دیگر کمپانی‌های قدرتمند و مطرح چینی به همکاری بپردازند. این همکاری مشترک البته صرفاً محدود به تولید و عرضه خودرو توسط هوآوی نخواهد بود بلکه شامل سرمایه‌گذاری گسترده در طراحی و توسعه سیستم‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری برای خودروهای مدرن نیز خواهد شد.

آواتر

در نیمه اول سال جاری میلادی و در جریان اتوشو شانگهای، هوآوی از اولین خودرو خود رونمایی کرد؛ کراس‌اووری پلاگین-هایبریدی که SF5 نام دارد و با همکاری یک خودروساز نوپای چینی-آمریکایی به نام SERES ساخته می‌شود.

در همین راستا، اخیراً سه غول صنعتی و فناوری چین یعنی هوآوی، چانگان و CATL (کمپانی مطرح سازنده باتری‌های لیتیوم یونی) دست‌به‌دست هم دادند تا برندی تازه به نام AVATR (آواتِر) متولد شود که به‌صورت تخصصی در حوزه طراحی، تولید و عرضه خودروهای تمام الکتریکی و پریمیوم به فعالیت خواهد پرداخت و حالا اولین محصول آن به‌صورت رسمی نقاب از چهره برداشته است؛ خودرویی که آواتر ۱۱ نام‌گرفته و سرپرستی تیم طراحی آن را طراح ایرانی سابق ب‌ام‌و یعنی “نادر فقیه زاده” بر عهده داشته است. فقیه زاده که سوابق درخشان و کارنامه پربار و ماندگاری را از خود به‌جای گذاشته (ازجمله طراحی ظاهری نسل F12 ب ام و سری ۶ و نسل G11 ب ام و سری ۷) در سال ۲۰۱۸ و پس از ۱۸ سال با دپارتمان طراحی ب‌ام‌و خداحافظی کرد تا به قول خودش “تجربه‌های جدیدتری کسب کند” و بتواند در فضای متفاوتی به کار بر روی پروژه‌های آینده‌نگرانه مشغول شود.

آواتر  11

نادر فقیه زاده در کنار جدیدترین مخلوقش آواتر ۱۱. پس از دورانی طولانی و عملکردی تحسین‌برانگیز در دپارتمان طراحی ب ام و، این دیزاینر ایرانی حالا با چانگان و مرکز طراحی و توسعه برند تازه تأسیس AVATR در مونیخ همکاری می‌کند و سرپرستی طراحی نخستین خودروی این برند را بر عهده داشته و همچنین به تبیین و توسعه فلسفه طراحی محصولات آینده آواتر خواهد پرداخت.

در طراحی نمای ظاهری آواتر ۱۱ آنچه در اولین نگاه جلب‌توجه می‌کند، حجم پردازی‌های نرم، روان، سیال و صیقل‌خورده در سرتاسر بدنه و پرهیز از شلوغی و به‌کارگیری عناصر زائد بصری است که خلوص و گیرایی چشم‌نوازی را برای این شاسی‌بلند کوپه به ارمغان آورده است؛ اما اوج کار تیم طراحی آواتر ۱۱ را باید در طراحی جذاب و دراماتیکِ قسمت انتهایی بدنه خودرو جستجو کرد که به نظر می‌رسد با الهام گیری از خودروهای اسپرت و کوپه‌های کلاسیک شکل‌گرفته است و با این سروشکل درب صندوق‌عقب و شیشه‌های عقب باریک و فرو رفته خود، کم‌وبیش حال و هوایی شبیه به یک خودرو فست‌بک اروپایی را در ذهن تداعی می‌کند و باعث می‌شود تا آواتر ۱۱ در این نما کاملاً متمایز از تقریباً تمامی رقبای خود به چشم بیاید.

آواتار

کمپانی AVATR Tecnology درواقع حکم دومین تلاش و نقشه جایگزین برای چانگان به‌منظور حضوری جدی در بازار خودروهای الکتریکی را دارد؛ چراکه این خودروساز ابتدا و به همین منظور، در سال ۲۰۱۸ قراداد جوینت‌وینچری را با کمپانی استارتاپی NIO به امضا رسانیده بود که به دلیل مشکلات و وضعیت مالی نامساعد NIO در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، این قرارداد فرجام خوبی نداشت و راه به‌جایی نبرد. در کمپانی تازه‌ تأسیس و جوینت‌وینچری Avatr اما چانگان و CATL به ترتیب مالک ۳۹ و ۲۴ درصد سهام کل هستند و مابقی سهام نیز در دست چندین و چند سرمایه‌گذار دیگر است (NIO هم سهم بسیار کمی معادل ۱.۱۳ درصد دارد اما در حال حاضر هیچ دخالت و مشارکتی در بحث طراحی و توسعه خودروهای Avatr ندارد). در چارت کلی و عملیاتی این کمپانی نیز تقسیم وظایف بدین شرح است: چانگان مسئولیت طراحی، توسعه و تولید خودروهای AVATR را بر عهده خواهد داشت، تأمین پکیج باتری‌ها (و موارد مرتبط با آن) بر عهده CATL است و هوآوی نیز تأمین‌کننده فناوری‌های هوشمند، سامانه ارتباطی-سرگرمی محصولات و سایر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز آن‌ها خواهد بود.

آواتر

گفته‌شده که نام این برند با الهام از واژه انگلیسی Avatar انتخاب‌شده است که حال و هوایی مجازی- معنوی دارد و incarnation یا” تجسم” معنا می‌دهد اما طبق ادعای مدیران Avatr، برند و محصولات این خودروساز با برقراری ارتباطی احساسی و هوشمندانه و همدلی با کاربران و درک آن‌ها، عمق بیشتری به معنا و مفهوم این واژه خواهند بخشید!

مشخصات فنی آواتر ۱۱ هنوز به‌طور دقیق اعلام‌نشده اما ظاهراً این خودرو به دو پیشرانه الکتریکی مجهز است که قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار تولید می‌کنند. پکیج باتری AVATR 11 از جریان سریع ۲۰۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند و طبق ادعای مسئولان این کمپانی، این خودرو قادر است شتاب صفر تا صد حدوداً ۴ ثانیه‌ای را به ثبت برساند و با هر بار شارژ کامل باتری‌ها نیز قادر به پیمایش مسافتی بالغ‌بر ۷۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد NEDC) خواهد بود.

تولید آزمایشی آواتر ۱۱ مدتی است که در سایت تولیدی چانگان واقع در چونگ‎کینگ (جنوب غربی چین) آغازشده اما این خودرو به‌طور رسمی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ و با قیمت حدوداً ۳۰۰ هزار یوآن (معادل تقریباً ۴۷ هزار دلار) راهی بازار چین می‌شود و در سگمنت شاسی بلندهای کوپه لوکس و تمام الکتریکی، با رقبایی نظیر NIO ES8 و محصول جدید کمپانی Xpeng یعنی G9 سرشاخ خواهد شد. آواتر اعلام کرده که برنامه دارد که بعد از آواتر ۱۱، سه خودروی الکتریکی جدید دیگر نیز تا سال ۲۰۲۵ معرفی کند.

نوشته: علی کریمی

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

آواتر 11

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟