نسل جدید فورد رنجر معرفی شد

نسل جدید فورد رنجر معرفی شد

یکشنبه - 7 آذر 1400

پیشرانه- پس از ده سال، فورد بالاخره دستی به سر و روی پیکاپ میدسایز و محبوبش کشید و نسل جدید رنجر (Ranger) را معرفی کرد.خودرویی که توسط مرکز توسعه محصول فورد در استرالیا طراحی و مهندسی‌شده است و طبق گفته مدیران این خودروساز آمریکایی، این پیکاپ به‌مرور در بازار ۱۸۰ کشور جهان در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

پیشرانه- پس از ده سال، فورد بالاخره دستی به سر و روی پیکاپ میدسایز و محبوبش کشید و نسل جدید فورد رنجر (Ranger) را معرفی کرد.خودرویی که توسط مرکز توسعه محصول فورد در استرالیا طراحی و مهندسی‌شده است و طبق گفته مدیران این خودروساز آمریکایی، این پیکاپ به‌مرور در بازار ۱۸۰ کشور جهان در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

نسل جدید فورد رنجر معرفی شد

در نمای ظاهری، رنجر جدید دارای شکل و شمایلی است که درآن‌واحد رگه‌هایی از برادران کوچک‌تر و بزرگ‌تر این خودرو یعنی فورد ماوریک (Maverick) و F-150 را در ذهن تداعی می‌کند. چراغ‌های C شکل و تقریباً عمودی خودرو نیز سبب شده‌اند تا ازلحاظ بصری نمای جلوی رنجر در مقایسه با نسل قبلی استوارتر و قدرتمندتر به چشم بیاید.

نسل جدید فورد رنجر معرفی شد

فاصله بین دو محور خودرو در مقایسه با نسل قبل ۵۰ میلی‌متر رشد داشته است که سبب فراهم آوری فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب خودرو شده و درعین‌حال محور جلوی خودروی نیز در مقایسه با نسل قبل ۵۰ میلی‌متر جلوتر آمده تا به بهبود زاویه حمله/ ورود خودرو کمک شایانی داشته باشد.

نمای عقب نسل جدید فورد رنجر

در نمای عقب نیز عرض درب صندوق‌عقب رشدی ۵۰ میلی‌متری را تجربه کرده تا موجب سهولت هرچه بیشتر بارگذاری/ تخلیه کالاها شود و طبق ادعای آنتونی هال (مدیر بخش مهندسی رنجر جدید) این فضا آن‌قدر جادار هست که یک پالت فول سایز یا یک ورق تخته‌سه‌لایی ساختمانی را در خود جای دهد.

کابین نسل جدید فورد رنجر

طراحی داخلی خودرو نیز به‌طور کامل موردبازنگری قرارگرفته و کابین فورد رنجر حالا لوکس‌تر و راحت‌تر از هر زمان دیگری است. بسته به تیپ خودرو، یک مانیتور لمسی و عمودی ۱۰.۱ یا ۱۲ اینچی (مجهز به سامانه ارتباطی-سرگرمی SYNC4) در پنل کاربری جلوداشبورد آن خودنمایی می‌کند مضاف بر اینکه صفحه نمایشگر پشت آمپر خودرو نیز حالا کاملاً دیجیتالی است.

نسل جدید فورد رنجر معرفی شد

همچنین عرض پنل کاربری جلوداشبورد نیز به‌وضوح در مقایسه با نسل قبلی خودرو کاهش‌یافته تا فضای پا و زانوی مناسب‌تری در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار بگیرد.

رنجر جدید

در بخش فنی نیز پیشرانه دیزلی ۵ سیلندر و ۲.۵ لیتری قبلی جای خود را به یک پیشرانه ۶ سیلندر V شکل و ۳ لیتری توربو دیزل داده است. البته پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر و کم‌مصرف‌تری نیز توسط مشتریان برای رنجر قابل انتخاب خواهد بود که شامل دو نسخه تک توربو یا تویین توربو از پیشرانه ۴ سیلندر و ۲ لیتری دیزلی و همین‌طور پیشرانه بنزینی توربو و ۲.۳ لیتری اکوبوست می‌شود. بسته به تیپ و پیشرانه و آرایش فنی خودرو، یک گیربکس ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته خودکار و یا ۱۰ ساعته خودکار وظیفه انتقال قدرت را در نسل جدید رنجر بر عهده خواهد داشت.

فورد رنجر پس از برادر بزرگ‌ترش یعنی F-150، در حال حاضر و با فروش حدوداً ۳۴۰ هزار دستگاه در سال گذشته میلادی، دومین محصول پرفروش فورد در بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

علاوه بر این‌ها نباید از یاد برد که رنجر نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده و اصلی‌ترین رقیب تویوتا هایلوکس نیز به شمار می‌آید و مأموریت بسیار سخت (و تقریباً ناممکنی) برای به زیر کشیدن این رقیب ژاپنی و سرسخت خود دارد؛ چراکه هایلوکس سال‌هاست پیشتاز سگمنت پیکاپ‌های میدسایز در بازارهای جهانی محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۰ نیز با فروشی معادل ۴۸۰ هزار دستگاه، بازهم توانست برتری خود را به رقبا دیکته کند و بافاصله‌ای چشمگیر، رتبه اول جدول فروش در این سگمنت را از آن خود سازد.

البته بررسی‌های فنی و میدانی نشریات معتبر و متخصصان خارجی نشان داده که در مباحث فنی و فاکتورهای عملکردی، نماینده فورد نه‌تنها کم و کسری نسبت به این محصول پرآوازه تویوتا ندارد، بلکه در مواردی حتی برتر و سرتر از آن نیز ظاهر می‌شود اما درنهایت شهرت عالم‌گیر محصولات تویوتا (و خصوصاً خود هایلوکس) به کیفیت و دوام مثال‌زدنی و استهلاک پایین، دل و دیده خریداران را می‌رباید و سبب می‌شود تا تویوتا هایلوکس در بسیاری از بازارهای جهانی هواخواهان بیشتری نسبت به فورد رنجر داشته باشد.

البته ناگفته نماند که تویوتا هایلوکس را در بازار آمریکای شمالی عرضه نمی‌کند و این تویوتا تاکوما است که در ایالات‌متحده و کانادا رو در روی فورد رنجر صف‌آرایی می‌کند.

نسل قبلی فورد رنجر (T6) در کنار تویوتا هایلوکس

نسل قبلی فورد رنجر (T6) در کنار تویوتا هایلوکس

مونتاژ نسل جدید رنجر به‌زودی در سایت‌های تولیدی فورد در تایلند و آفریقای جنوبی آغاز می‌شود اما مشتریان اروپایی باید تا اوایل سال ۲۰۲۳ منتظر رنجر جدید بمانند چراکه پذیرش سفارش برای رنجر جدید در قاره سبز از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. علاوه بر این‌ها هنوز زمان دقیقی برای ورود خودرو به بازار ایالات‌متحده نیز اعلام‌نشده است اما احتمالاً باید همان موعد اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ را مدنظر قرارداد.

بعد از رونمایی از نسل جدید رنجر و در آینده‌ای نه‌چندان دور، باید منتظر دوتا از مشتقات اصلی آن نیز باشیم که یکی از آن‌ها طبعاً نسل جدید فورد اِوِرِست (Everest) خواهد بود؛ کراس‌اوور میدسایزی که اولین بار در سال ۲۰۰۳ پا به عرصه وجود گذاشت و در دو نسل اخیرش بر مبنای شاسی و متعلقات فنی فورد رِنجر توسعه ‌یافته است. بازار هدف فورد اِوِرست عمدتاً کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه بوده است و این خودرو به‌نوعی هماورد تویوتا فورچونر محسوب می‌شود (فورچونر نیز نسخه شاسی‌بلند هایلوکس است) که همه این‌ها نشان از این دارد که تویوتا و فورد در این سگمنت با تمام قوا در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده و رقابتی حساس و نفس‌گیر را تجربه می‌کنند!

اما قرارداد همکاری مشترکی که فورد با فولکس‌واگن به امضا رسانده بود، نشان از این دارد که نسل جدید رنجر یک برادر ناتنی و آلمانی نیز خواهد داشت؛ چراکه طراحی و مهندسی نسل آینده فولکس‌واگن آماروک نیز بر مبنای پلتفرم و متعلقات ساختاری و فنی مشترک با رنجر صورت پذیرفته است. هرچند مدیران فولکس‌واگن وعده داده‌اند که علیرغم این اشتراکات، آماروک جدید در بحث طراحی کاملاً نشانه و امضای مخصوص یک ساخته فولکس‌واگن را به همراه خواهد داشت.

نسل جدید فولکس‌واگن آماروک در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد و مونتاژ این خودرو نیز در همان سایت تولیدی آفریقای جنوبی فورد انجام خواهد شد. این همکاری مشترک فورد و فولکس‌واگن در چارچوب قراردادی است که در اواسط سال ۲۰۲۰ به امضای طرفین رسید و همکاری‌های گسترده این دو خودروساز در بخش خودروهای کار و تجاری و خودروهای الکتریکی ازجمله اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مفاد این قرارداد محسوب می‌شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟