معرفی کرمان موتور

کرمان موتور رأس سوم مثلث کره و چین

سه شنبه - 30 مهر 1398

پیشرانه- شرکت کرمان موتور که از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه صنایع خودروسازی کرمان» است، در سال ۱۳۷۳ در شهر بم شروع به فعالیت کرد. کرمان موتور که باهدف ساخت، مونتاژ و فروش خودروهای سواری و ارائه خدمات پس از فروش تأسیس شد، یک شرکت سهامی خاص است که به‌عنوان نخستین صنعت خودروسازی خصوصی در کشور شناخته می‌شود.

پیشرانه- شرکت کرمان موتور که از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه صنایع خودروسازی کرمان» است، در سال ۱۳۷۳ در شهر بم شروع به فعالیت کرد. این شرکت که باهدف ساخت، مونتاژ و فروش خودروهای سواری و ارائه خدمات پس از فروش تأسیس شد، یک شرکت سهامی خاص است که به‌عنوان نخستین صنعت خودروسازی خصوصی در کشور شناخته می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» این شرکت بالغ‌بر ۳۴۰۰ نیروی متخصص و کارمند در دفتر مرکزی و بم داشته و ازنظر موقعیت جغرافیایی، دفتر مرکزی آن در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص کرج و کارخانه آن در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید واقع است.

در مورد سهام‌داران این شرکت باید گفت که موسسه خیرین مولی‌الموحدین در حدود ۵۰ درصد سهم کرمان موتور را دارا بوده و مابقی آن متعلق به سازمان عمران کرمان و درنهایت ۴ درصد آن به گروهی از مدیران فنی و باسابقه خودرو تعلق دارد.

کرمان موتور

همکاران تجاری بین‌المللی

نخستین همکار بین‌المللی کرمان موتور خودروسازی دوو کره جنوبی بود در نتیجه نیز نخستین خودروی حاصل این قرارداد دوو سیلو در سال ۱۳۷۵ شد. دوو سیلو که پس از یک سال از تولدش در کره جنوبی وارد ایران شد، در کشورمان بسیار محبوب بوده و از مزیت‌های اصلی آن می‌توان به کم‌مصرف بودن، فرمان هیدرولیک نرم و کولر پرقدرت آن اشاره کرد.

این خودرو از بدو ورود تا سال ۱۳۷۸ از کره واردشده و بعدازآن سال به‌صورت مونتاژ از سوی این خودروساز در کارخانه تولیدی این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ، در کشور حضور داشت.

از دیگر خطوط تولیدی خودروهای دوو در کرمان موتور مربوط به سال ۱۳۷۹ و مدل ماتیز بوده که تولید آن به‌طور کامل در داخل کشور انجام‌شده است. درنهایت پس از گذشت ۸ سال، ورشکستگی دوو و خریداری آن از سوی جنرال موتورز در کنار تحریم‌ها علیه ایران، دلیلی برای خاتمه همکاری با دوو شد.

از دیگر کمپانی‌هایی که این خودروساز پس از دوو با آن‌ها همکاری داشت، لیفان است که یکی از خودروسازان چینی بوده و کرمان موتور اولین قرارداد خود را با این خودروساز در سال ۱۳۸۶ منعقد کرد. اولین محصولی که نتیجه قرارداد با لیفان بود، نخستین فرزند گروه لیفان یعنی لیفان ۵۲۰ است که در سال ۱۳۸۷ وارد بازار کشورمان شد، ولی اکنون در میان محصولات کرمان موتور وجود ندارد.

کرمان موتور همچنین با کمپانی جی ای سی که به‌اختصار به آن جک (JAC) نیز گفته می‌شود، همکاری داشته که یکی از ۱۰ خودروساز برتر چینی محسوب می‌شود.

نخستین قرارداد کرمان موتور با جک در سال ۱۳۸۸ منعقد شد که پس‌ازآن این شرکت محصولات این کمپانی را وارد و یا در داخل کشور مونتاژ کرده است. اولین حضور جک در ایران با خودرو جی ۳ و به دنبال آن جی ۵ بوده است.

عرضه خودروهایی مانند هیوندای آی ۱۰ (i10) و آی ۲۰ (i20) نتیجه همکاری استراتژیک این شرکت با هیوندای کره جنوبی است که اولین قرارداد مربوط به این همکاری در سال ۱۳۹۵ منعقد شد و آن را می‌توان یکی از نقاط درخشان در کارنامه این خودروساز به‌حساب آورد.

آی ۱۰ و آی ۲۰ جزء خودروهای کوچک و جمع‌وجور شرکت هیوندای است که این کمپانی را که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولید یکپارچه خودرو در جهان است.

محصولات کرمان موتور

محصولات کرمان موتور  با برند هیوندای در حال حاضر به شرح زیر است:

محصولات کرمان موتور

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات