آیا قیمت‌ خودرو نزولی می شود؟

دوشنبه - 6 دی 1400

پیشرانه – خداحافظی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو تازه‌ترین اتفاق بازار خودرو است اما این موضوع به چه معناست؟ آیا بنا است قیمت خودرو آزادسازی شود؟

پیشرانه – خداحافظی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو تازه‌ترین اتفاق بازار خودرو است اما این موضوع به چه معناست؟ آیا بنا است قیمت خودرو آزادسازی شود؟

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» بالاخره شورای رقابت پس از سالها از فرآیند قیمت‌گذاری دستوری خودرو کنار گذاشته شد و با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای رقابت رسما از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

البته این موضوع به معنی پایان قیمت‌گذاری دولتی و آزادسازی نرخ‌گذاری در بازار خودرو نیست و قرار شده است تنظیم قیمت این بازار فعلاً بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار باشد اما این موضوع چه تاثیری روی بازار خودرو خواهد داشت؟ آیا وزارت صنعت قیمت خودرو را به صورت دستوری به سیر نزولی می‌اندازد؟

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو در این زمینه به اقتصاد آنلاین می‌گوید که حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری دستوری خودرو تاثیر خاصی بر بازار ندارد مگر اینکه ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت بخواهد با دستورالعمل‌ جدیدی وارد این بازار شود.

او ادامه می‌دهد: اصولا قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو اشتباه بزرگی بوده است که همچنان ادامه دارد. حالا این اشتباه را چه ستاد تنظیم بازار انجام دهد و چه شورای رقابت، نتیجه یکی است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می‌گوید: زمانی که مرحوم پژویان شورای رقابت را تاسیس کرد قیمت پراید ۸ میلیون تومان بود و حالا که آقای شیوا می‌خواهد کار قیمت‌گذاری در شورای رقابت را تمام کند قیمت پراید ۱۸۰ میلیون تومان است! اگر قیمت‌گذاری خودرو موثر بود در حال حاضر نباید قیمت پراید بیشتر از ۲۲ برابر شده باشد!

زاوه درباره پیش‌بینی خود از بازار خودرو تا پایان امسال هم می‌گوید که رشد نقدینگی ادامه دارد و نرخ تورم صعودی است. بنابراین تصور اینکه در چهار ماه پایانی سال قیمت خودرو کاهشی می‌شود دشوار است.

او تاکید می‌کند: از نظر من قیمت خودرو تا پایان سال صعودی خواهد بود و ممکن است که ترکیب شرایط اقتصادی کشور و رکود بازار باعث شود که شیب صعود قیمت خودرو کند شود و تا حدود ۸ درصد برسد اما نشانه‌ای بر کاهشی بودن قیمت خودرو تا پایان سال وجود ندارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟