اسطوره‌ای به نام لندکروزر

اسطوره‌ای به نام لندکروزر

دوشنبه - 20 دی 1400

پیشرانه- می‌توان گفت نام لندکروزر در کنار کرولا، به‌عنوان معروف‌ترین محصول تویوتا در سراسر دنیا شناخته می‌شود. هرچند که در این میان، ساخته‌هایی مثل سوپرا نیز به‌عنوان یک محصول خاص وجود دارند اما باید اعتراف کرد که ابهت، گستردگی و ماندگاری نام لندکروزر حتی از کرولا نیز بیشتر است.

پیشرانه- می‌توان گفت نام لندکروزر در کنار کرولا، به‌عنوان معروف‌ترین محصول تویوتا در سراسر دنیا شناخته می‌شود. هرچند که در این میان، ساخته‌هایی مثل سوپرا نیز به‌عنوان یک محصول خاص وجود دارند اما باید اعتراف کرد که ابهت، گستردگی و ماندگاری نام لندکروزر حتی از کرولا نیز بیشتر است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» لندکروزر در طول تاریخ خود تا به امروز، پله به پله ارتقا یافته و باعث تولد محصولات دیگری مثل پرادو و لکسس نیز شده است و همچنان از محبوب‌ترین ساخته‌های تویوتا در دنیا شناخته می‌شود.

نسل اول لندکروزر

۱- آغاز به ساخت لندکروزر از غنیمت گرفتن یک خودرو جیپ ویلیز در ویتنام به دست سربازان ژاپنی شروع شد. آن‌ها این خودرو را برای مطالعه و مهندسی معکوس به ژاپن بردند و نتیجه آن، ساخت خودرویی به نام AK10 بود که از یک موتور ۲.۳ لیتری بنزینی استفاده می‌کرد. نکته قابل‌توجه از این خودرو این است که برخلاف جیپ آمریکایی که عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از آن در زمان جنگ گرفته شده است، عکس‌های این ساخته تویوتا، بسیار کمیاب است.

نسل دوم لندکروزر

۲- نسل دوم لندکروزر با نام J20 و J30 معرفی شد و چون برای اولین بار از سری موتورهایی استفاده شد که به نام سری F شناخته می‌شدند، نام FJ از این مدل تا سال ۱۹۹۷ به محصولات لندکروزر اطلاق شد. این خودرو از دو موتور شش سیلندر سری B به حجم ۳.۴ لیتر و سری F به حجم ۳.۹ لیتر بهره می‌برد.

سری 40 لندکروزر

۳- سری ۴۰ از چندین جهت دارای اهمیت است. برای اولین بار در این سری برای لندکروزر از موتورهای دیزل استفاده شد. دیگر اینکه در این مدل بود که تویوتا برای برخی از بازارهایش و البته به‌صورت سفارشی، امکان نصب فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه مطبوع را ممکن کرد؛ اما این سری به خاطر حضور در جنگ‌های متعدد خصوصاً در خاورمیانه و همچنین سخت‌جانی، به یکی از معروف‌ترین لندکروزرهای تاریخ، شناخته می‌شود.

سری 40 لندکروزر استیشن

۴- هرچند که در مدل‌های متنوع اتاق سری ۴۰ نیز، مدل استیشن وجود دارد اما اولین استیشن واگن تویوتا با سری ۵۰ متولد شد. این اقدام تویوتا برای مقابله و رقابت با استیشن واگن‌های معروف آن زمان یعنی رنج روور و جیپ واگونیر بود. این سری ازنظر فنی، شباهت بسیار زیادی به سری ۴۰ دارد و در کنار آن تولید شد.

سری 60 لندکروزر

۵- سری ۶۰ در تاریخچه لندکروزر، آغازگر لوکس سازی و ورود امکانات رفاهی برای رقابت با رقبای این خودرو بود. سیستم تهویه مطبوع، سانروف، ترمزهای دیسکی در چرخ جلو، فرمان هیدرولیک، فرمان بشکن و… در برخی از مدل‌های سفارشی قابل خریداری بود. از این سری، اتاق لندکروزر به سمت آیرودینامیک بهتر و لوکس‌تر، پیش رفت.

اتاق 70 لندکروزر

۶- سری هفتاد از دو جهت دارای اهمیت خاصی در تاریخ لندکروزر است. اول اینکه دارای طولانی‌ترین زمان تولید از سال ۱۹۸۴ تا به امروز است و دیگر اینکه اولین سری لندکروزر پرادو به‌عنوان یک لندکروزر ارزان‌قیمت‌تر، روی این سری متولد شد.

اولین سری از پرادو، روی لندکروزر سری 70

۷- اولین سری از پرادو، روی لندکروزر سری ۷۰ به‌صورت یک پروتوتایپ یا طرح اولیه، خلق شد. سپس اولین نسل از این خودرو باکمی تغییرات و البته استفاده از پیشرانه ضعیف‌تر در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان اولین نسل این محصول برای عرضه در بازارهای دنیا روی خط تولید رفت.

اتاق 80 لندکروزر

۸- سری هشتاد لندکروزر هنوز هم از پرطرفدارترین ساخته‌های لندکروزر در دنیا به شمار می‌آید. خودرویی زیبا با قابلیت‌های بالای آفرود و امکاناتی که لوکس بودن این خودرو را به‌حداعلا می‌رسانند. این سری به خاطر داشتن سیستم فنربندی لول در تمام چرخ‌ها از راحتی رانندگی بالایی نیز برخوردار است. در اواسط عمر این خودرو، سیستم تزریق سوخت انژکتور به موتورهای لندکروزر راه پیدا کرد.

سری 80 لندکروزر

۹- در سال ۱۹۹۶ و با استفاده از سری ۸۰، اولین شاسی‌بلند لکسس متولد شد. در قسمت‌هایی مثل چراغ جلو و جلوپنجره این خودرو، تفاوت اندکی با سری ۸۰ دیده می‌شد و برخی امکاناتی که در سری ۸۰ به‌صورت سفارشی بودند، در این خودرو به شکل استاندارد وجود داشت. اولین لکسس شاسی‌بلند، LX450 نام گرفت.

اتاق 90 لندکروزر

۱۰- در میان سری محصولات لندکروزر، سری ۹۰ به‌عنوان اولین سری پرادو بود که با اتاقی متفاوت از لندکروزر عرضه شد. از این مدل به بعد، اتاق و قوای فنی پرادو از لندکروزر متمایز و جدا شد. این خودرو در برخی از بازارها نیز به نام لندکروزر عرضه شده است.

نخستین اتاق 100 لندکروزر

۱۱- سری ۱۰۰ در سال ۱۹۹۸ متولد شد. در ابتدای راه، از زیربندی و موتور و گیربکس سری ۸۰ نیز در این خودرو استفاده شد که این مدل خاص به نام سری ۱۰۵ نامیده شد. این مدل دارای شاسی سری ۸۰ با محورهای یکپارچه و فنربندی لول است و از موتور شش سیلندر خطی استفاده می‌کند و خبری از موتورهای هشت سیلندر در آن نیست. این مدل ازنظر توانایی‌های آفرود نیز بسیار محبوب است.

اتاق 100 لندکروزر

۱۲- سری ۱۰۰ که در سال ۱۹۹۸ متولد شد و تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید باقی ماند، آخرین لندکروزر است که از موتورهای خطی شش سیلندر برای آن استفاده شده است. در نسل‌های بعدی فقط موتورهای هشت سیلندر و شش سیلندر خورجینی در سینه این خودرو قرار گرفت.

سری 200 لندکروزر

۱۳- سری ۲۰۰ در سال ۲۰۰۸ رونمایی و عرضه شد و اولین لندکروزری است که در آن از موتورهای خطی شش سیلندر استفاده نشد. این خودرو با سه پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی نیز قابل سفارش بود و در طول عمر ۱۲ ساله خود، چندین بار مورد عمل جراحی و فیس لیفت قرار گرفت.

اتاق 300 لندکروزر

۱۴- سری ۳۰۰ لندکروزر در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و با توجه به حرکت خودروسازان به سمت پیشرانه‌های کم‌حجم و پاک، دیگر خبری از موتورهای ۸ سیلندر در این خودرو نخواهد بود. قوی‌ترین پیشرانه این خودرو یک موتور ۳.۴ لیتری با دو توربوشارژر است که ۴۰۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. همچنین موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر خورجینی تویوتا که روی مدل‌هایی از پرادو و سری قبل لندکروزر نیز وجود دارد، برای این خودرو قابل خریداری است.

نوشته: علیرضا داوودی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟