وعده‌های وزیر صمت

وعده‌های وزیر صمت چه زمان اجرایی می‌شود؟

پنجشنبه - 7 بهمن 1400

پیشرانه- وزیر صمت قرار بود در شش‌ماهه دوم سال و در برنامه‌ای کوتاه‌مدت و سپس در برنامه بلندمدت ۲ ساله، صنعت خودرو را به افتخار ملی تبدیل کند.

پیشرانه- وزیر صمت قرار بود در شش‌ماهه دوم سال و در برنامه‌ای کوتاه‌مدت و سپس در برنامه بلندمدت ۲ ساله، صنعت خودرو را به افتخار ملی تبدیل کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» آن‌طور که پیداست صنعت خودرو این روزها پاشنه آشیل وزیر صمت برای ادامه سکان‌داری این وزارتخانه شده، اما وعده‌های وی بیش‌ازپیش می‌تواند بر ادامه حضورش تأثیرگذار باشد.

وضعیت عرضه خودرو در بازار، آزادسازی واردات، موضوع باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف بهبهان و حالا بحث کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام‌شده خودرو، باعث شده تا وزیر صمت بیش‌ازپیش موردانتقاد قرار بگیرد.

فاطمی امین در اظهارات اخیر خود گفته، قیمت تمام‌شده خودرو را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

این در حالی است که چندی پیش و پس از رایزنی‌های بسیار، شورای رقابت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد و ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو موافقت کرد؛ اما وزیر صمت پس‌ازاین افزایش حال از کاهشی جدید تا پایان سال آینده خبر می‌دهد. آن‌هم با اصلاح روش تهیه قطعه از قطعه سازان و تغییرات ساختار مدیریتی وزارت صمت قیمت تمام‌شده را ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

حال این سؤال مطرح است که آیا برای تولید قطعات با کیفیت هم برنامه‌ریزی و تغییراتی در نظر گرفته‌شده یا آنکه با وقوع حادثه‌ای همچون تصادف بهبهان قرار است توپ یافتن مقصر، بین خودروساز و قطعه ساز پاس‌کاری شود. درواقع وزیر از کاهش قیمتی وعده می‌دهد که یک سر آن به قطعه سازان می‌رسد. آیا آقای وزیر برای کاهش قیمت تمام‌شده قطعه سازان و پرداخت بدهی آن‌ها هم راهکاری دارد؟

وعده‌های وزارت صمت در برابر صنعت خودرو، تنها کلاف سردرگم آن را پیچیده‌تر می‌کند از سویی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز وی را متهم به شعاردهی کرده‌اند که می‌تواند وضعیت فاطمی امین را در لیست استیضاح تغییر دهد.

متأسفانه آن‌طور که پیداست، شرایط قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه دارد و دراین‌بین وزارت صمت حرفی از حضور فعالان بخش خصوصی در صنعت خودرو نمی‌زند. به‌طوری‌که بخش خصوصی توانمند می‌تواند با رایزنی‌های بین‌المللی و همکاری هرچه بیشتر، صنعت خودرو را با اتفاقات جهانی همراه کند اما وعده‌های وزیر به‌نوعی سد راه این موضوع خواهد بود.

حال با انتشار گزارش فنی تصادف بهبهان می‌توان راحت‌تر درباره توانمندی صنعت خودرو یا قطعه‌سازی اظهارنظر کرد اما وجود نقص یا مشکل در هر یک می‌تواند صنعت خودرو و حضورش در بازارهای خارجی تحت تأثیر قرار دهد. البته فراموش نکنیم که وزیر صمت وعده صادرات یک میلیون خودرو را در روز رأی اعتمادش داد اما مشخص نکرد با وضعیت فعلی صنعت خودرو آیا توان رقابتی برای آن باقی‌مانده است؟ آن‌طور که پیداست در این مدت وزیر تنها به بررسی مواردی که به‌وضوح روشن بود مشغول بوده و تنها با ارائه این شعارها چند ماه اخیر را پشت سر گذاشته است.

نوشته: مرسده امیرپناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟