آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله ۲۰۲۳ معرفی شد

پنجشنبه - 21 بهمن 1400

پیشرانه- شاید باورش سخت باشد اما از سال ۲۰۱۶ و معرفی کراس‌اوور استِلویو به این‌سو، آلفارومئو هیچ محصول کاملاً جدیدی را معرفی و روانه بازار نکرده بود.

پیشرانه- شاید باورش سخت باشد اما از سال ۲۰۱۶ و معرفی کراس‌اوور استِلویو به این‌سو، آلفارومئو هیچ محصول کاملاً جدیدی را معرفی و روانه بازار نکرده بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما رونمایی از کراس‌اوور کامپکت توناله (Tonale) بالاخره این طلسم شوم و نحس را در هم می‌شکند؛ خودرویی که نسخه کانسپت آن در اتوشو ژنو ۲۰۱۹ معرفی شده بود و قرار بود نسخه نهایی و تولید انبوهش بسیار زودتر از این‌ها روانه بازار شود اما به دلایل گوناگون، پروژه آماده‌سازی محصول و خط تولید آن با تأخیرها و تعویق‌های پیاپی مواجه شد که آخرین مورد از این تعویق‌ها نیز زمان آغاز عرضه رسمی خودرو به بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد چراکه طبق اظهارات مدیرعامل جدید آلفا و به‌منظور حصول اطمینان کامل از کیفیت و عملکرد محصول، این بازه زمانی با یک جابجایی ۱۲ هفته‌ای مواجه و از ماه مارس سال جاری میلادی به ماه ژوئن امسال موکول شده است.

آلفا استلویو

همانند استلویو نام” توناله” نیز برگرفته از نام یکی از گردنه‌های کوهستانی در ایتالیاست.

 

کانسپت آلفارومئو توناله

آلفارومئو در اتوشو ژنو ۲۰۱۹ از توناله کانسپت پرده برداشته بود؛ کانسپتی که عمدتاً با تمجید و تحسین کارشناسان و بازدیدکنندگان مواجه شده بود.

 

توناله پس از استِلویو دومین کراس‌اوور تاریخ آلفارومئو و اولین محصول جدید این کمپانی پس از ادغام گروه پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر و تشکیل اتحاد استلانتیس (Stellantis) به‌حساب می‌آید و از ب ام و X1 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب این خودرو نام ‌برده می‌شود.

توناله به سگمنتی پا خواهد گذاشت که در بازار اروپا بسیار محبوب و رو به رشد است و در حال حاضر ولوو XC40 با فروش ۱۲۰.۹۴۲ دستگاهی به جایگاه نخست آمار فروش آن تکیه زده است و در پس آن نیز رقبایی همچون ب ام و X1 (90.330 دستگاه)، آئودی Q2 (53.962 دستگاه)، آئودی Q3 (51.311 دستگاه) و مرسدس-بنز GLA (46.727 دستگاه) قرارگرفته‌اند. همان‌طور که گفته شد، سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت (شامل انواع مدل‌های عادی/میان‌قیمت و پریمیوم/ گران‌قیمت) دارای محبوبیت و رشدی روزافزون در بازار خودرو قاره سبز است و مدیران آلفارومئو پیش‌بینی می‌کنند که مجموع حجم فروش این بخش از بازار در سال‌های آتی در محدوده بین ۲.۵ تا ۳ میلیون دستگاه تثبیت شود.

رقیب آلفا توناله

از ب ام و X1 به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب آلفارومئو توناله نام‌برده می‌شود؛ خودرویی که دوازده سال است در بازار حضور دارد (با دو نسل) و نسل سوم آن نیز در آینده‌ای بسیار نزدیک رونمایی و معرفی خواهد شد.

 

آلفا توناله

توناله در سگمنتی به رقابت خواهد پرداخت که در حال حاضر ازلحاظ میزان ترقی و سرعت رشد رتبه دوم در بازار خودروی اروپا را دارد.

توناله بر روی همان پلتفرمی توسعه‌یافته که جیپ رنه‌گید و کامپس نیز بر روی آن سوار هستند و همچنین اولین خودروی آلفارومئو است که به قوای محرکه هایبرید/ برقی مجهز می‌شود. در بازار اروپا و در اولین گام، توناله با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی همراه با سیستم هایبرید خفیف ۴۸ ولتی عرضه می‌شود که خروجی قدرتی برابر با ۱۲۸ اسب بخار را فراهم می‌آورد و مشابه همان قوای محرکه‌ای است که اخیراً بر روی جیپ رنه‌گید و کامپس نیز مورداستفاده قرار گرفته است؛ اما نسخه پلاگین-هایبرید توناله از ترکیب یک پیشرانه بنزینی ۱۷۷ اسبی و موتوربرقی ۱۰۰ کیلوواتی بهره‌مند است که این موتوربرقی بر روی محور عقب خودرو قرار گرفته است. این قوای محرکه مجموعاً قدرتی برابر با ۲۷۱ اسب بخار را برای توناله به ارمغان می‌آورد و بُرد پیمایش خودرو در حالت تمام الکتریکی نیز طبق چرخه ترکیبی WLTP فراتر از ۶۰ کیلومتر اعلام شده است. علاوه بر این‌ها و به سبب اینکه تقاضا برای خودروهای دیزلی در بازار اروپا هنوز هم قابل‌توجه است (و ازآنجاکه سایر رقبای مستقیم توناله ازجمله ب ام و X1 نیز با پیشرانه دیزلی قابل سفارش‌اند) یک پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزلی با قدرت ۱۲۸ اسب بخار نیز برای توناله قابل انتخاب است.

آلفا توناله

توناله همچنین به‌صورت استاندارد به گستره‌ای از تجهیزات ایمنی مجهز شده است که از بین آن‌ها و به‌عنوان نمونه می‌¬توان به دستیار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیق‌¬پذیر، سامانه‌های هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری، تشخیص عابر پیاده و تشخیص نقطه کور اشاره داشت.

در داخل کابین نیز به‌صورت استاندارد یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی در پنل کاربری جلوداشبورد خودنمایی می‌کند که به سامانه ارتباطی-سرگرمی Uconnect 5 و دستیار صوتی آمازون الکسا مجهز است. طول، عرض و ارتفاع بدنه خودرو نیز به ترتیب برابر با ۴.۵۳، ۱.۸۴ و ۱.۶ متر اعلام شده است.

نکته جالب در مورد توناله (که به نظر می‌رسد تحت تأثیر آخرین ترندها و تحولات عصر دیجیتال صورت پذیرفته و طبق ادعای آلفارومئو در نوع خود و در صنعت خودروسازی اولین است)، این است که هر دستگاه از این خودرو به همراه یک NFT (Non-fungible Token یا توکن غیرقابل‌معاوضه) عرضه خواهد شد (بر بستر تکنولوژی blockchain) که تمام اطلاعات خودرو (مواردی شامل رنگ بدنه، آپشن ها، مشخصات فنی و …) را شامل می‌شود و مالک خودرو بعد از خریداری توناله صاحب این توکن خواهد شد.

با هر بار مراجعه خودرو به مراکز سرویس، اطلاعات این NFT به‌روزرسانی شده و تاریخچه خودرو را شکل می‌¬دهد و می‌تواند به‌عنوان گواهی و نشانه‌ای برای ارزیابی سلامت و وضعیت نگهداری خودرو مورداستفاده قرار بگیرد و در تعیین ارزش خودرو در بازار دست‌دوم نیز تأثیرگذار باشد.

مدیران آلفارومئو از اظهارنظر رسمی درباره میزان انتظارات و برآوردشان از وضعیت فروش توناله خودداری کرده‌اند اما شنیده‌ها از منابع آگاه، از هدف‌گذاری آلفارومئو برای فروش سالیانه حدوداً ۶۰ هزار دستگاه توناله حکایت دارد که در صورت به حقیقت پیوستن، می‌تواند فروش جهانی آلفارومئو را دو برابر کند. آلفارومئو هنوز آمار رسمی فروش جهانی خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر نکرده اما در سال ۲۰۲۰ این خودروساز ایتالیایی چیزی بالغ‌بر ۶۳ هزار دستگاه خودرو در تمامی بازارهایش فروخت که برای برند محبوب، پرآوازه و باسابقه‌ای همچون آلفارومئو واقعاً رقم ناامیدکننده‌ای به‌حساب می‌آید.

ناگفته نماند که در آن بازه زمانی سبد محصولات آلفارومئو به سه مدل جولیتا، جولیا و استلویو محدود می‌شد و در حال حاضر نیز تنها شامل جولیا و استلویو می‌شود که البته با (اضافه شدن توناله دوباره شامل سه محصول خواهد شد) اما آنچه مشخص و واضح است این است که آلفا به تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود و خصوصاً معرفی مدل‌های کاملاً جدید نیاز بسیار مبرمی دارد تا بتواند در بازار اروپا و ایالات‌متحده (و همچنین بازار جذاب و پرظرفیتی همچون چین) مقابل رقبای قدرتمندی چون ب ام و، مرسدس، لکسس، آئودی، ولوو و … به‌خوبی صف‌آرایی و عرض‌اندام کند.

پذیرش سفارش برای خرید توناله از ماه آوریل سال جاری و با یک مدل مخصوص (launch Edition) آغاز خواهد شد و تحویل اولین سری از توناله به مشتریان اروپایی در ماه ژوئن انجام خواهد پذیرفت. در اواخر سال ۲۰۲۲ نیز پای خودرو به بازار ایالات‌متحده باز خواهد شد؛ جایی که علاوه بر پیشرانه پلاگین-هایبرید، توناله به‌طور اختصاصی با یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی توربوشارژردار با قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۲۵۲ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر (در معیت گیربکس ۹ سرعته خودکار و سامانه چهارچرخ متحرک) نیز در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. توناله در بازار ایالات‌متحده در سه تریم مختلف عرضه خواهد شد؛ تریم پایه یا اسپرینت (Sprint) تنها با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ قابل انتخاب است، تریم میانی یا Ti را می‌توان با هر دو پیشرانه بنزینی یا پلاگین- هایبرید سفارش داد و کامل‌ترین نسخه یعنی ولوچه (Veloce) نیز تنها با پیشرانه پلاگین-هایبرید قابل خریداری است.

آلفارومئو هنوز در مورد قیمت خودرو شفاف‌سازی نکرده اما این‌طور که از شنیده‌ها و گمانه‌زنی‌ها برمی‌آید، تیپ‌ها و تریم‌های مختلف توناله در بازه قیمتی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار قرار خواهند گرفت. همچنین مدیرعامل آلفارومئو گفته که در صورت وجود توجیه اقتصادی و حجم مناسبی از تقاضا در بازارهایی نظیر برزیل و چین، عرضه توناله در این کشورها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نوشته: علی کریمی

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

آلفارومئو توناله

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟